Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Saxo til salgs med defekte batterier

Startet av Olemann, torsdag 22. november 2012, klokken 11:52

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: Zanta på torsdag 21. mai 2015, klokken 00:44
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 20. mai 2015, klokken 20:20
Nja, det blir feil å regne dagens nybilpris mot dagens bruktpris. Verditapet må regnes av det bilen kostet ny for tre år siden.
Ikke umiddelbart enig i det. Salgsverdien på en bruktbil kommer an på prisen på den samme bilen som ny i dag. Dersom en trilling plutselig koster 280.000 i morgen (og alle andre elbiler samtidig blir like mye dyrere), vil prisen på brukte trillinger øke til langt over dagens, og dersom den plutselig koster 70.000 i morgen vil bruktbilprisen reduseres kraftig, da er det ikke mange som vil kjøpe en 4 år gammel for 90.000. Det reelle tapet for den enkelte bileier er selvsagt kjøpspris-salgspris, men det er dagens nybilpris som for en stor del påvirker salgsprisen.

Helt enig i at dagens nypris påvirker bruktprisen. Men verditapet må likevel måles ut fra markedspris på henholdsvis tidspunkt A og B. F.eks nybilpris i 2012 og bruktbilpris i 2015.

Nå har jo nybilprisen på trilling falt en hel del, og det sammen med et mye større utvalg av konkurrenter er viktig for å forklare dagens bruktbilpris.

Jeg mener altså at verdifall er 250(ny i 2012) minus 80 (bruktpris på finn.no)= 170 som er verdifallet.

Man kan ikke ta 140 (ny i 2015) minus 80 og si at 60 er verditapet.

turfsurf

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 22. mai 2015, klokken 11:18
Sitat fra: Zanta på torsdag 21. mai 2015, klokken 00:44
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 20. mai 2015, klokken 20:20
Nja, det blir feil å regne dagens nybilpris mot dagens bruktpris. Verditapet må regnes av det bilen kostet ny for tre år siden.
Ikke umiddelbart enig i det. Salgsverdien på en bruktbil kommer an på prisen på den samme bilen som ny i dag. Dersom en trilling plutselig koster 280.000 i morgen (og alle andre elbiler samtidig blir like mye dyrere), vil prisen på brukte trillinger øke til langt over dagens, og dersom den plutselig koster 70.000 i morgen vil bruktbilprisen reduseres kraftig, da er det ikke mange som vil kjøpe en 4 år gammel for 90.000. Det reelle tapet for den enkelte bileier er selvsagt kjøpspris-salgspris, men det er dagens nybilpris som for en stor del påvirker salgsprisen.

Helt enig i at dagens nypris påvirker bruktprisen. Men verditapet må likevel måles ut fra markedspris på henholdsvis tidspunkt A og B. F.eks nybilpris i 2012 og bruktbilpris i 2015.

Nå har jo nybilprisen på trilling falt en hel del, og det sammen med et mye større utvalg av konkurrenter er viktig for å forklare dagens bruktbilpris.

Jeg mener altså at verdifall er 250(ny i 2012) minus 80 (bruktpris på finn.no)= 170 som er verdifallet.

Man kan ikke ta 140 (ny i 2015) minus 80 og si at 60 er verditapet.

Enig med dette. Verditapet er innkjøpspris minus salgspris, enkelt og greit. Salgspris påvirkes selvfølgelig av nybilpris og tilbud ellers. Synes trillingene ligger høyt i pris som brukt, men det er kanskje fordi det ikke er så mange av de til salgs.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AmocoCadiz

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. mai 2015, klokken 13:43

Enig med dette. Verditapet er innkjøpspris minus salgspris, enkelt og greit. Salgspris påvirkes selvfølgelig av nybilpris og tilbud ellers. Synes trillingene ligger høyt i pris som brukt, men det er kanskje fordi det ikke er så mange av de til salgs.

Den relativt høye bruktbilprisen på trillingene begrunnes vel mye av en bruktbil med fortsatt god kvalitet, driftssikker og med få feil.

Radiobil1

Da så jeg den første under 70 k på finn.
Da begynner vi å snakke, og det står bedre i forhold til nypris på 140+ som man sikkert kan få de ned mot etter litt prat hos forhandler.

Men 250 var vel det de kostet nye, og det er jo et %vis stort tap.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

tomrh

#34
Hvis vi får 60k for vår 12-mod i-MiEV til neste sommer, eller 30k i 2018 så er vi fornøyde. Da vi kjøpte den ny, skrev vi den ned til 0 i 2019 i budsjettet vårt men vil likevel ha spart totalt 220k over drift i forhold til en bensinbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Ser det ligger en 2011 som har gått 63k og den skal de ha 92k for. Hva er det som foregår egentlig? Er det gull i disse bilene? Hva er det som gjør at folk i det hele tatt kjøper disse bilene bruke? En 2011 modell kan jo umulig være verdt mer enn 10k,- Når en ny koster 150k så burde man ikke tenke på å kjøpe brukt en gang. Tror nesten jeg må legge ut min 2014 for salg snart, skal bare pante noen flasker først så jeg har til å legge imellom på en ny trilling. Dette er rett og slett for dumt, folk blir lurt.

Radiobil1

Nja, det mener jeg kommer an på batteriet, og hvor mange km/ladesykluser det tåler før det ikke lenger lader til 100% og man mister rekkevidde.

Det tekniske på bilene holder sikkert greit et par hundre tusen km, den ble jo født som bensinbil i Kei Car klassen,
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i

Men at de holder seg godt i pris er helt sikkert, vet ikke om det kommer flere dipper i nybilpris utover.
Men hadde du betalt 250 k i 2011, så vil du jo prøve å få tilbake utfra det. Men de faller nok videre på bruktmarkedet, når andre mer fancy elbiler begynner å dette litt.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

kaiat

Sitat fra: Radiv på torsdag 01. september 2016, klokken 22:23
Da så jeg den første under 70 k på finn.
Da begynner vi å snakke, og det står bedre i forhold til nypris på 140+ som man sikkert kan få de ned mot etter litt prat hos forhandler.

Men 250 var vel det de kostet nye, og det er jo et %vis stort tap.

Har fulgt med på prisbildet på trillingene en stund på finn.no, det har vært noen under 70k. Det friskeste jeg så, var en i-Miev på vestlandet som var lagt ut til under 60k. Den forsvant etterhvert og dukket opp igjen hos en bruktbilforhandler i Oslo til nesten 90k...

Jeg har mistanke om at mange ikke orienterer seg om hvor prisnivået bør ligge før de kjøper. Dette gjelder både trillinger og Leaf. Om de føler at de må handle raskt før avgiftene kommer eller hva det er, vet jeg ikke.

tomrh

Sitat fra: pwb på fredag 02. september 2016, klokken 07:20
Ser det ligger en 2011 som har gått 63k og den skal de ha 92k for. Hva er det som foregår egentlig? Er det gull i disse bilene? Hva er det som gjør at folk i det hele tatt kjøper disse bilene bruke? ... Dette er rett og slett for dumt, folk blir lurt.
Tja. Det har alltid vært relativt få som ligger ute på finn, og det er heller ikke mange som ligger i lang tid uten å bli solgt. Så de må jo ha blitt omsatt. Som man har vært inne på før så ligger de i et pris-segment der det ikke finnes gode alternativer, og som er attraktiv for mindre kjøpesterke grupper i samfunnet (enslige, studenter, folk på trygd osv).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: Radiv på fredag 02. september 2016, klokken 09:04
Nja, det mener jeg kommer an på batteriet, og hvor mange km/ladesykluser det tåler før det ikke lenger lader til 100% og man mister rekkevidde.

Det tekniske på bilene holder sikkert greit et par hundre tusen km, den ble jo født som bensinbil i Kei Car klassen,
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i

Men at de holder seg godt i pris er helt sikkert, vet ikke om det kommer flere dipper i nybilpris utover.
Men hadde du betalt 250 k i 2011, så vil du jo prøve å få tilbake utfra det. Men de faller nok videre på bruktmarkedet, når andre mer fancy elbiler begynner å dette litt.


Trillingene er jo ganske enkle Kei-biler som du sier. Ut fra det jeg kan se har de stort sett de enkleste og billigst mulige løsningene, syltynt metall og lakk etc. Så at de er bygget for å tåle et par hundre tusen km tviler jeg på.

For øvrig enig i at prisen på Trillinger holder seg bra, så for oss var det en no-brainer å kjøpe nytt. Ikke mange kronene å betale ekstra for å få en ny bil med 5 års garanti og null reparasjonsutgifter.

Så i kroner er det (altfor) lite å spare på å kjøpe brukt, men prosentvis er vel verditapet egentlig ganske gjennomsnittlig: 5 år gamle biler koster halvparten av nye. Dette er på linje med andre biler.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Jeg solgte min 2012 C-Zero nå i sommer for 80K. Gått 64.000. Ny eier fikk med ekstra ladekabel og kjettinger. Strøken bil, men rulla på noe slitte originaldekk. Kunne kanskje fått noe mere, men rakk aldri å annonsere den før en kar kom og ville kjøpe den.. Nypris i sept '12 170' med vinterhjul.
Nå står det en ny i3 på brygga i Tyskland. Grom bil, men til dobbel trillingpris.. ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

lenny36

Kontaktet en Hyundai-forhandler for et tilbud på Ioniq og spurte i den sammenhengen om evt innbyttepris på min 2011 C-Zero.  Den har rullet 106.000 km nå. Svaret var latterlige 23.000kr. Argumentet var at den er utenfor garanti og bruktimportert men likevel. Gir jo ikke bort bilen heller da den har mye høyere bruksverdi for meg enn det der. Hva tror dere bilen min er verdt på privatmarkedet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Forhandler må gi 5 års reklamasjonsrett på den bilen når den selges og han skal også ha en fortjeneste. Han vet han kan komme utfor en kjøper som kan sine rettigheter så jeg synes faktisk 23.000,- er en utrolig god pris. Men selg den privat og håp at du ikke selger den til en som vet han har 2 års reklamasjonsrett ovenfor privat salg. Selv ville jeg ikke kjøpt en slik bil utenfor garanti for maks 15.000,-

bobakka

Bare slakteverdien på batteriet er jo langt over 15.000...
Jeg tipper at markedsprisen er mellom 60 og 70.000.
Markedsprisen er jo hva den som byr mest er villig til å betale for den.
Markedsprisen er ikke hva den mest skeptiske er villig til å betale for den..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA