Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av Delvis, torsdag 22. november 2012, klokken 11:32

« forrige - neste »

Delvis

Ja, hva er egentlig prisen på driftsbatteriet?
La oss si om 4, 5 år når batterigarantien er gått ut og du er så uheldig at du må kanskje skifte batteriet. Hva vil det koste?
Vanskelig å si hva batteriet vil koste om 4, 5 år kanskje, men hva koster det i dag?

elektrolux

Et typisk pris på et batteri i denne størrelsen er 50-60000 NOK om dette skal kjøpes med bilen.

Ref. Smart EV og Think som har en del større batteri.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Erfaringen fra Peugeot/Citroen viser at når garantitiden er over så vil bytte av batteri ikke være regningssvarende. Dette skyldes at norske bilimportører bruker 3-gangen på prissetting av deler.
Et eksempel: Hvis batteripakken koster kr 40.000 som del av bilen så blir utsalgspris inkl. mva. kr 120.000.

Inntil batteripakker standardiseres så ville jeg ikke hatt noen forhåpning om at den kan byttes etter garantitiden. Et unntak er selvfølgelig blybatteripakker.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Delvis

Så det vil si at må man bytte batteri etter at garantitiden er utløpt så har man en verdiløs bil. Kjipt det på en 5 år gammel bil!

tomrh

Ja, hvis man er av den forsiktige typen så er sikkert dette god nok grunn til å la være å kjøpe. Har lest et sted på forumet om noen som faktisk gir 10 års batteri-garanti. I mitt tilfelle er elbilen innspart før 5 år er gått (relativt til en tilsvarende fossil), så alle år utover det er ren bonus. Da er risikoen akseptabel vil jeg si.  ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Selvfølgelig er den ikke det (verdiløs).

Det Carl Anton Stenling ikke nevner er at det bare finnes en produsent (Saft) av batteriene han snakker om, at batteritypen (NiCad) ikke brukes på nye biler, at Saft ikke ønsker å produsere batteriene lenger og at selv uten påslag koster de det hvite ut av øyet.

Prøv heller å anslå hva prisen Elektrolux estimerer blir til om 4-5 år.
Jeg tipper mellom rundt halve prisen, kanskje ned mot 1/3.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 09:00
Så det vil si at må man bytte batteri etter at garantitiden er utløpt så har man en verdiløs bil. Kjipt det på en 5 år gammel bil!

Dagens elbiler selger i helt andre volumer enn forrige generasjon. Når det er 6-sifrede antall på veiene blir det et helt annet marked for batteribytte etterhvert. Både for originalvarianten og div. uoriginale. F.eks vil det sikkert dukke opp firmaer som bytter bare cellene i det batteriet du alt har.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Delvis

Ja, men dette har man jo ingen garantier for.  Og om 5 år så forsvinner fordelene også (bom, parkering, etc..). Så i verste fall så har man om 5 år en liten, rar bil som sitter i oppkjørselen med flatt batteri og er ikke verdt mer en vrakpanten. Jeg svartmaler situasjonen veldig nå, men noen må spille djevelens advokat også. Jeg har ikke elbil selv, men vurderer å kjøpe. Men jeg har absolutt mine tvil. Bl. annet p.g.a batteripris og salgsverdi etter de 5 åra.

Jærbuen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 07. november 2012, klokken 06:32
Erfaringen fra Peugeot/Citroen viser at når garantitiden er over så vil bytte av batteri ikke være regningssvarende. Dette skyldes at norske bilimportører bruker 3-gangen på prissetting av deler.
Et eksempel: Hvis batteripakken koster kr 40.000 som del av bilen så blir utsalgspris inkl. mva. kr 120.000.

Inntil batteripakker standardiseres så ville jeg ikke hatt noen forhåpning om at den kan byttes etter garantitiden. Et unntak er selvfølgelig blybatteripakker.

Carl Anton

Da hadde jeg tatt inn batterier selv, fra en utenlandsk leverandør.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

jkirkebo

Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 10:36
Ja, men dette har man jo ingen garantier for.  Og om 5 år så forsvinner fordelene også (bom, parkering, etc..).

Om 5 år forsvinner kanskje fordelen. De er fredet frem til 2017, det betyr ikke at de automatisk fjernes da. Vi kan få beholde alle (til og med med ny "fredningsperiode"), vi kan miste noen (spesielt fritak for merverdiavgift er utsatt) eller vi kan miste alle. Jeg anser siste alternativ for det aller minst realistiske da slike ting som fri parkering og bompassering ikke koster staten en eneste krone. Om kun deler eller hele avgiftsfritaket fjernes vil bilen din tvert imot øke i verdi om 5 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 07. november 2012, klokken 10:39
Da hadde jeg tatt inn batterier selv, fra en utenlandsk leverandør.

Jepp, kanskje det blir populært å ta Kiel-ferga med elbilen og komme hjem med nytt batteri ? Det er vel omtrent umulig for tollvesenet å finne ut av også, akkurat som for de som tar service og reparasjoner i Sverige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Delvis

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. november 2012, klokken 10:42
Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 10:36
Ja, men dette har man jo ingen garantier for.  Og om 5 år så forsvinner fordelene også (bom, parkering, etc..).

Om 5 år forsvinner kanskje fordelen. De er fredet frem til 2017, det betyr ikke at de automatisk fjernes da. Vi kan få beholde alle (til og med med ny "fredningsperiode"), vi kan miste noen (spesielt fritak for merverdiavgift er utsatt) eller vi kan miste alle. Jeg anser siste alternativ for det aller minst realistiske da slike ting som fri parkering og bompassering ikke koster staten en eneste krone. Om kun deler eller hele avgiftsfritaket fjernes vil bilen din tvert imot øke i verdi om 5 år.

Det koster staten massivis av kroner i tapt inntekt. Og jo flere elbiler det blir jo flere penger taper den Norske stat. Så jeg tror absolutt bom, ferje og parkering forsvinner etter 2017. Pluss det med kolektivfelt, da buss og taxinæringen skriker i kor og vil ha tilbake kolektivfeltet sitt. "Kommer jo ikke fram lenger p.g.a av de J"#¤la elbilene". Sånn tror jeg det kommer til å bli. Men jeg håper selvsagt at jeg tar feil. Men det er først og fremst batteriprisen som bekymrer meg og holder meg tilbake for å springe til nærmeste forhandler og kjøpe meg en elbil.

Delvis

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. november 2012, klokken 10:44
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 07. november 2012, klokken 10:39
Da hadde jeg tatt inn batterier selv, fra en utenlandsk leverandør.

Jepp, kanskje det blir populært å ta Kiel-ferga med elbilen og komme hjem med nytt batteri ? Det er vel omtrent umulig for tollvesenet å finne ut av også, akkurat som for de som tar service og reparasjoner i Sverige.
Må sette av minst 14 dager til dette da, vi som bor nord for Dovre ;-)

cra

Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 10:36
Ja, men dette har man jo ingen garantier for.  Og om 5 år så forsvinner fordelene også (bom, parkering, etc..). Så i verste fall så har man om 5 år en liten, rar bil som sitter i oppkjørselen med flatt batteri og er ikke verdt mer en vrakpanten. Jeg svartmaler situasjonen veldig nå, men noen må spille djevelens advokat også. Jeg har ikke elbil selv, men vurderer å kjøpe. Men jeg har absolutt mine tvil. Bl. annet p.g.a batteripris og salgsverdi etter de 5 åra.

De jeg hører som bekymrer seg for at fordelene med elbil skal forsvinne har en ting til felles: de har ikke elbil selv!  ;D

Bil er et tapsprosjekt uansett type, men det som er like sikkert som at elbilfordelene på sikt kommer til å forsvinne er det det blir enda mer ugunstig å kjøre fossilt. Drivstoffet blir dyrere, avgifter blir høyere og det ligger an til kjøreforbud i enkelte byer. (Det har vi allerede hatt i ekstreme tilfeller). Så jeg hadde ikke betenkt meg for å kjøpe elbil nå. Jo før du kjøper jo lengre kan du nyte godt av fordelene før de forsvinner. :) Og som nevnt av andre: når avgiftene kommer så vil det være gunstig for bruktverdien av bilen kjøpt avgiftsfritt.

Hvor liten og rar elbil du vil ha stående i oppkjørselen er opp til deg; det finnes etterhvert både store og stilige biler å få som går på strøm. Men dette vet du sikkert godt allerede, og det er kanskje for deg som for de fleste andre lommeboka som avgjør hvor stor og stilig bil man kan ha. Slik var det i alle fall for meg, men jeg er godt fornøyd med Leafen (og elsker fortsatt den rare lille Thinken!) og har bare fått positive tilbakemeldinger på den. (De som synes den er snål tør kanskje ikke si det til meg?) :)

Batteriprisen bekymrer jeg meg ikke for; jeg har nok av "problemer" som er her nå å bekymre meg over, så å dikte opp potensielle problemer gidder jeg ikke. Jeg bekymrer meg helelr ikke for hva det vil koste å skifte motor i Caravellen dersom den skjærer seg; slik tar jeg hvis det dukker opp. Teknologien vil utvikles, produksjonen går opp og prisene ned. Det vil komme batterier fra delebiler etterhvert osv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 11:04
Det koster staten massivis av kroner i tapt inntekt. Og jo flere elbiler det blir jo flere penger taper den Norske stat. Så jeg tror absolutt bom, ferje og parkering forsvinner etter 2017.

Forklar hvordan fri bompassering og parkering koster staten penger er du snill...?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA