Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av Delvis, torsdag 22. november 2012, klokken 11:32

« forrige - neste »

Delvis

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. november 2012, klokken 11:10
Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 11:04
Det koster staten massivis av kroner i tapt inntekt. Og jo flere elbiler det blir jo flere penger taper den Norske stat. Så jeg tror absolutt bom, ferje og parkering forsvinner etter 2017.

Forklar hvordan fri bompassering og parkering koster staten penger er du snill...?

"I tapt inntekt" som jeg skriver. Jeg tror ikke staten sitter på gjerdet og ser på alle bilene som flyter gjennom bommen og parkerer gratis. Inntektene vil gå ned i sammenheng med hvor mange elbiler det blir etterhvert. Er vel ikke så vanskelig å forstå vel?

jkirkebo

Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 11:26
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. november 2012, klokken 11:10
Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 11:04
Det koster staten massivis av kroner i tapt inntekt. Og jo flere elbiler det blir jo flere penger taper den Norske stat. Så jeg tror absolutt bom, ferje og parkering forsvinner etter 2017.

Forklar hvordan fri bompassering og parkering koster staten penger er du snill...?

"I tapt inntekt" som jeg skriver. Jeg tror ikke staten sitter på gjerdet og ser på alle bilene som flyter gjennom bommen og parkerer gratis. Inntektene vil gå ned i sammenheng med hvor mange elbiler det blir etterhvert. Er vel ikke så vanskelig å forstå vel?

Jo, det er det. Når en vei skal bygges med bompenger skyter staten inn sin andel, f.eks 20%. Resten dekkes av bompenger, og det settes en sum + nedbetalingstid. Om mange biler passerer gratis må de resterende som betaler enten betale mer per passering eller bommen må beholdes lengre (evt. begge deler om det er stor andel elbiler). Staten øker ikke sin andel eller kompenserer for tapte inntekter på noen måte, det er fossilbilistene som betaler gildet.

Når det gjelder parkering er det er kommunalt anliggende. Altså er det kommunene som taper pengene, ikke staten. Og kommunene har ingen bestemmelseskraft over elbilgodene.

Fergene er jeg mer usikker på da det her er snakk om konsesjoner og jeg vet ikke hvordan pengestrømmen er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Ingen garanti for at disse ville kjørt i bommen om de hadde elbil?

Jeg prøver å unngå bommen og "samle sammen" ærend på den andre siden av prinsipp. Gidder ikke mange småturer igjennom hele tiden hvis det holder med et par.

Når Tesla'n kommer vil nok dette snu - jeg bruker kanskje bommen mer - men til gjengjeld bruker jeg mer strøm, som også er avgiftsbelagt.

Jeg sier ikke at det er slik med alle - mange kjører elbil kun for godene sin skyld (og jeg forstår dem!).


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

tomrh

#18
Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 11:04
Men det er først og fremst batteriprisen som bekymrer meg og holder meg tilbake for å springe til nærmeste forhandler og kjøpe meg en elbil.
Lurer på om du har gammel batteriteknologi i bakhodet når du skriver det der? Litiumbatterier har typisk 3000 hele opp- og utladningssykluser. Når man da typisk kjører 100 km pr hele oppladningssyklus blir det i praksis 300.000 km eller hele bilens levetid. Tror det er andre store viktige ting som ryker før batteriet, er ikke meningen man skal være nødt å skifte batteri i det hele tatt på de nyeste modellene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

sålenge elbiler ikke er konkurranssedyktig på pris består mva fritaket. bompenger, fri parkering osv er selvklart de godene som fosvinner først.
I-miev 2011
Asker

Delvis

Jeg tror nå fortsatt politikerne vil ta bort fordelen av fri bompassering etter 2017. De har jo ikke lovt noe lengre fram enn det. Jeg tror heller de gjør det enn å forlenge perioden for bommen og øke prisen pr. passering, noe som vil irritere flertallet av bilistene (som kjører fosillt).

Men over til batteriet som dette egentlig skulle handle om. Jeg tror ikke batteriet blir "oppbrukt" på fem år. Men alle ting kan jo bli ødelagt. Og 140 00 for et nytt er jo voldsomt. Så man kan jo alltids håpe på nedgang i pris og ny teknologi. Men som sagt man har jo ikke noe garanti for dette. Jeg syns det er en tankevekker.

jkirkebo

Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 12:19
Jeg tror nå fortsatt politikerne vil ta bort fordelen av fri bompassering etter 2017. De har jo ikke lovt noe lengre fram enn det. Jeg tror heller de gjør det enn å forlenge perioden for bommen og øke prisen pr. passering, noe som vil irritere flertallet av bilistene (som kjører fosillt).

Vel, da tror vi forskjellig. Jeg tror merverdiavgiften kommer først, kanskje med lav sats til å begynne med eller full sats med bunnfradrag på f.eks 100.000 kroner.

Bompengefritaket virker positivt i f.eks Oslo og Bergen der man ønsker at flest mulig biler innenfor bompringen skal være elbiler pga. luftkvaliteten og støyen. Å fjerne den fordelen vil derfor virke mot sin hensikt. Å øke prisen for fossilbiler for å kompensere for inntektsbortfall vil derimot hjelpe til for å nå målet.

Forøvrig står vel Oslo kommune fritt til å fortsatt tilby gratis parkering til elbiler selv om det statlige kravet bortfaller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: Delvis på onsdag 07. november 2012, klokken 12:19
Jeg tror nå fortsatt politikerne vil ta bort fordelen av fri bompassering etter 2017. De har jo ikke lovt noe lengre fram enn det. Jeg tror heller de gjør det enn å forlenge perioden for bommen og øke prisen pr. passering, noe som vil irritere flertallet av bilistene (som kjører fosillt).

Det er jo fem års passeringer spart; det er mange penger, det!  :D  At det irriterer fossilbilistene får vi se på som ren bonus.  ;) ;D  Jeg irriterer meg nok som det er over årets ~150kr for en tur til Sverige og tilbake; fatter ikke at folk kjører der og betaler daglig!  :o

Hvilke fordeler som forsvinner/avgifter som kommer først og sist gidder jeg ikke bekymre meg over; jeg sparer penger på å kjøre elektrisk hver eneste dag, og det kommer jeg til å fortsette med leeeenge. Diesel blir neppe konkuransedyktig på pris, for å si det sånn. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#23
Om 5 år vil der være reservebatterier å hente hos huggeren. De nye bilene kommer helt sikkert til å kollidere oftere enn de gamle, både grunnet større antall, og at rett og slett kjører raskere. De har ikke den beroligende effekten på sjåføren som de gamle har.

Selv har jeg spesialisert meg på å holde liv i NiCd pakker, og nå etter 12+ år kjører mange NiCd biler rundt med velfungerende batteri. Etterhvert vil det være naturlig å holde liv også i disse Litium pakkene, eller utvikle alternativt batteri til disse.

Ville heller bekymret meg for tilgangen og prisen på fossilt drivstoff i framtiden. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

tror nokk en må over på el innen 2020 da er man så og si tom for olje  å mulig en får bare kjøre  bensin å disel bilene søndager
å ja  får en  mva på  bilene får jeg  det jeg ga for bilen  min i gjenn  å en kjører da uansett  billig med bilen  jeg selv brukte  over 2000 i uka i drivstoff  nå bruker jeg  strøm  til å lade dette opp å bruker ca 300 i måneden  ja noen hurtig lladinger da  men kommer ikke opp i det beløpet   om jeg skal  få disse kostnadene  må strøm 10 doble seg  så tjener bilen inn uansett om parkering å bommer må betales   om det er  det store å der en har den største  insparingen  sier jeg selg bilen å ta bussen  om en bare kjører smått  i oslo eller en av de store stedene

Snøkvit

 Pluss det med kolektivfelt, da buss og taxinæringen skriker i kor og vil ha tilbake kolektivfeltet sitt. "Kommer jo ikke fram lenger p.g.a av de J"#¤la elbilene". Sånn tror jeg det kommer til å bli. Men jeg håper selvsagt at jeg tar feil. Men det er først og fremst batteriprisen som bekymrer meg og holder meg tilbake for å springe til nærmeste forhandler og kjøpe meg en elbil.
[/quote]

Litt off-topic: men kvifor har egentleg taxi lov å køyra i kollektivfeltet? Halvparten av drosjene som eg ser, køyra tomt (utan passasjer), berre for å henta nye kundar. Det blir dobbeltur med tungt dieseldyr for å henta 1 person. Ikkje akkurat miljøvenleg det nei.
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

laumb

Enig med sistnevnte. Taxi burde ut i køen som alle andre. Det er ikke akuratt taxinæringen som drar landet vårt inn i framtiden!

Men husk, dette er sikkert fordi statsrådene skal ha muligheten til å ta taxi til og fra steder uten å stå i kø.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

cra

Sitat fra: laumb på onsdag 07. november 2012, klokken 14:53
Enig med sistnevnte. Taxi burde ut i køen som alle andre. Det er ikke akuratt taxinæringen som drar landet vårt inn i framtiden!

Kast ut taxi'ene. Da blir det god plass til både busser og elbiler. Og elektriske taxi'er vil selvsagt kunne kjøre i el-feltet som alle andre elbiler. ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

i kollektivfeltene er det i sjelden en bil å se sammenlagt over hele dagen. selv i rush hour flyter det greit. skal man gjøre noen endringer og bruker hodet så må det jo være tyupe diamond line som i us.
I-miev 2011
Asker

Mr.Zero

Koser meg utrolig mye hver dag i elbiler min. Det er så utrolig deilig å slippe å stampe i kø i timesvis hver uke. Dette godet er for meg verdt myyye, så om batteriene skulle ta kvelden om 5 år, ja så gjør de det - og da er jeg overbevist om at det finnes økonomisk overkommelige repløsninger på batterihavariet - hvis det skulle skje.
At jeg kjører forbi biler i millionklassen daglig, får meg til å undres over at brukerne/eierne av disse ikke handler seg en elbil og dermed slipper kaoset... Er det flaut, mon tro? Flaut å fise rundt i en trilling eller Leaf...? Noe må det jo være, for tviler på at det økonomiske er ankepunktet. Rekkevidden bør heller ikke være et stort problem for mange. Jaja, gleder meg til morgendagens kollektivtur! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA