Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Og Bush skjønner ikke hvorfor verden ikke liker USA?

Startet av skogen, mandag 04. februar 2008, klokken 21:00

« forrige - neste »

skogen

Er det noen som har erfaring med konvertering til blybatterier i el-Berlingo? Der skulle det vel være plass til batterier av annen størrelse. Jeg ser det noen ganger selges slike biler med defekt batteri for en billig penge. Har ikke noe greie på elbil, men er ellers er jeg ganske Reodor. Jeg har gratis tilgang på svært gode AGM/VRLA batteier (Powersafe 6VF11) som har noen års tjeneste som UPS i tele/data sentraler. Disse er i praksis som nye (ikke  cyclet mange ganger), men skiftes ut på dato. Jeg har regnet på vekt og kapasitet i forhold til hva som sitter i Reva og Buddy, og kommer til at mine Powersafe vil gi noe høyere vekt per ampere enn det som sitter i disse, men ettersom Berlingoen har stor plass og lasteevne går det kanskje likevel? (de aktuelle batterier veier 43 kg for 100Ah 12v). ???

Boogie

Du vil da ha ca 600 kg med batterier for å få samme effekt som det i dag er i en Berlingo.
Det burde kunne gå, men du får en veldig tung bil. Den veier 250 kg mer enn vanlig. Lasteevnen er på 500 kg så du har litt å gå på.

Jeg har testet med to NiCd pakker i en bil. Da har jeg en vekt på 700 kg batterier. Bilen var tung og treg, og lå godt nedpå fjærer osv. Ikke å anbefale.

En annen ting er lading. Opprinnelig skal bilene ha vært forberett for blybatterier, så det finnes kansje en måte å aktivere blyprogram på, men det har vært forsøkt her på nettet før. Om det ble suksess får andre svare på (Bruker Bly på sørlandet har satt inn blybatterier i en Saxo).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hens

synes det høres tungt ut,
Sjekk om kapasiteten er oppgitt med 5 eller 20 timers utlading.
Hvis det er c5 tilsvarer det 120Ah c20,eller 75Ah ved 2 timer utlading i elbil.
Det bør kunne brukes.
Rekkevidden blir omtrent 60 % med samme vekt bly som med nicad, men dersom det holder til ditt bruk, er det jo en billig løsning.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Det kan være lettere å tilpasse batteripakken til laderen enn omvendt, sett inn 6-12 volt høyere spenning på blybatterier enn det som er nominelt for nicad, og kontroller hva som skjer med cellespenningen under siste del av ladingen.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA