Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: vurderer en leaf

Startet av StigK, onsdag 21. november 2012, klokken 20:49

« forrige - neste »

StigK

Hvor melder man fra om defekte ladepunkt?
Det stod på laderen at jeg skulle kontakte bedriften som holder til i bygget ved feil, men har ikke lyst til det da jeg har klaget til dem tidligere på at de bruker denne parkeringsplassen selv til sine firmabiler (ikke elbil). :(
og etter jeg klaget så forsvant strømmen fra laderen.  ???
Nissan Leaf 2012

tomrh

Er det et offentlig ladepunkt? I så fall hvor er det? Hvis det er offentlig finansiert med Transnovamidler kan de ikke gjøre sånn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

StigK

Den står oppført på ladestasjoner.no som offentlig, men fikk tilbakemelding fra NOBIL om at det er bedriften i bygget som drifter den, og at den er egentlig forbeholdt besøkende til dem, og egentlig ikke "helt offentlig".
Var ikke klar over dette, må vel smile pent til dem  ;D og love å ikke bruke den mere nå da :P
Nissan Leaf 2012

Hans Håvard Kvisle

Bare en liten klargjøring. I NOBIL - og da på ladestasjoner.no som bruker data fra NOBIL - uttrykkes det hvem som kan benytte en ladestasjon. I NOBIL kalles det "tilgjengelighet", på ladestasjoner.no er det kalt "type". Det finner du info om når du klikker på ladestasjonen og får opp detaljvisning.

På denne ladestasjonen er det oppført type: "Besøkende". Kategorien "besøkende" tilsier at de som har et ærend der, har anledning til å benytte ladestasjonen. Det er den nest mest liberale tilgjengeligheten vi har. Hvis absolutt alle kan bruke den, heter det "offentlig". Ikke verre enn det.

Imidlertid kan filteret "Offentlig" over kartet til ladestasjoner.no da misforstås hvis du ikke ser på detaljene på ladestasjonen. Filteret omfatter visning både av helt offentlige og de som er for besøkende (nest mest tilgjengelige...).

Vi må nok akseptere at ladestasjonseiere må få lov til å velge litt hvem som skal få lade, enten det da forutsettes at du har et ærend hos/ved dem, jobber der eller f.eks. er beboer i et borettslag. Alt dette forsøker vi å holde orden på - og kommunisere gjennom ladestasjonsdata.

Da Transnova ga støtte til ladestasjoner, stilte de intet krav om at den skulle være offentlig tilgjengelig, også bare et krav om at ladestasjonen skulle være i drift i minst 2 år. Tidsfristen for dette løper nå ut for de fleste. Noe jeg er redd vi kommer til å merke litt til framover :( 

Samtidig har jeg erfart at de fleste ladestasjonseiere er ganske ålreite og lar elbiler få strøm når de trenger det. Av anmerkningen på den aktuelle ladestasjonen: http://www.ladestasjoner.no/2010/06/elpro-industrier-trondheim.html
er kanskje ikke denne eieren det beste eksempelet på dette. Likevel, det er verdt personlige henvendelser fra elbilister for å høre om ikke de kan være litt mer kule med ladestasjonen sin. Ikke minst i dette tilfellet slik at ladestasjonen bevares framover. Det finnes intet maktmiddel i dette tilfellet, bare oppmuntring og godsnakk.

St.Hanshaugen

StigK

Ser nå på ladestasjoner.no at det står "besøkende" på dette ladepunktet, men jeg er 99% sikker på at det stod "offentlig" da jeg søkte på dette stedet når jeg kjøpte bilen i vår.
Ingen problemer med dette, og jeg må jo beklage at jeg har okkupert denne 3 timer hver dag. Men det var så greit å ha denne i nabobygget til jobben når rekkevidden på bilen ikke er helt som lovet/forventet.
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA