Bil nr. 2 til jobb/barnehage med 2 barneseter

Startet av VoltWay, fredag 14. april 2023, klokken 19:29

« forrige - neste »

VoltWay

Sitat fra: Radial på søndag 23. april 2023, klokken 20:41
Sitat fra: VoltWay på søndag 23. april 2023, klokken 14:48Jeg har nå testet bilstoler i en 2018-Leaf og det går ganske bra. Det er så kompakt rundt føreren at selv om det ser litt lite ut så er plassen godt utnyttet.

Får tenke litt og ev. prøve en E-Niro. Det mest fornuftige valget er nok Leaf mtp. pris og alder.

Niro blir faktisk en klasse opp i plass, men Leaf er mye for pengene og eksepsjonelt lett å skaffe deler til.
Bare pass opp for rust👍
Jeg skal ta en tur og teste e-Niro, både forrige utgave og 2023-modellen, så får jeg se om det er verdt de ekstra kronene over Leaf. Har ikke utelukket importbil helt. Er de ikke understellsbehandlet så er det alltids mulig å få noen til å legge det på.

Takk for alle innspill så langt, det har vært veldig nyttig. Denne prosessen har demonstrert hvor dårlig Skoda har klart å utnytte størrelsen på Enyaq. Jeg har aldri vært noe fan av dashbordet på passasjersiden heller. Det skrå som stikker ut på venstre side er kun for syns skyld og ødelegger mye av benplassen. Stor forskjell fra Kodiaq som vi hadde før, og som jeg av og til savner pga. den fantastisk gode plassen. Enyaq nr. 2 er nok utelukket på dette tidspunktet.

Radial

Jeg fallt selv pladask for Kodiaq sin plassutnyttelse, før jeg endte opp på Model Y som er bittelitt kortere i baksetet men fullt sammenlignbar mot Kodiaq totalt sett.

Enyaq, Tiguan og eTron har gått i "designfella" med å trekke dashbordet ut mot kneet og torpedere mye av plassutnyttelsen i forsetene.

Niro har meget god plassutnyttelse, og svært gode seter når det ble lagt inn ventilasjon etc.

Leaf er en billig bil, men har OK plassforhold, og de funksjonene man må ha i en el bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Model Y

Hva med IONIQ? Vår har fint plass til to barnestoler og vogn + bagasje bak.
Ganske mye bil for pengene.

VoltWay

Sitat fra: DIYglenn på onsdag 26. april 2023, klokken 22:04Hva med IONIQ? Vår har fint plass til to barnestoler og vogn + bagasje bak.
Ganske mye bil for pengene.
Den ramlet litt ut av en eller flere grunner, men jeg skal prøve den òg.

VoltWay

Er ikke helt i mål enda, men det nærmer seg. ID.3 dukket opp som et alternativ i dag. Det var nevnt tidligere i tråden, men jeg plukket det ikke opp. Aldri tenkt over det, men den er større enn jeg trodde. Sammenlignet med ID.4 er det ikke så veldig stor forskjell, som ikke er så overraskende siden det er en MEB-bil. Mindre bagasjerom, men det er viktigere med bakseteplass. På Finn starter de på 250k, som er en kurant pris.

Den går for å være komfortabel, stille og en god bil å kjøre. Infotainment er ikke all verden, men er bilen oppdatert noen ganger så har de i det minste luket ut en del feil. Funksjonaliteten der er ikke så veldig viktig. Foruten Carplay er det svært små behov.

Jeg var inne på TMY og biler opp til 500k, men det blir for mye penger, og jeg får ikke til Tesla. Satt litt i en M3, men det blir helt feil bil.

Jeg er blitt litt lunken på Leaf, men den har ett hjul inne fremdeles. E-Niro har jeg også til gode å prøve. Den starter på rundt 250k, men da er det stort sett 2019-modeller og ikke 2020+ før 300k og opp. Sånn sett synest jeg 21-22-modell ID.3 med noen titalls tusen km til 250k og oppover virker som en bra deal. Det er kanskje en fordel at den har fått mye pepper og dårlig omtale som kan påvirke salgene, men er visst blitt ganske kurant nå.

Elektro12

Vanskelig å velge i dagens marked.

Synes mange av bilene rundt 250 fremstår dyre når de er 2020-21 modeller og forhandlerne selger store biler med mer rekkevidde som er nye for 360-450 tusen.

Radial

Og nå dumpa Nissan prisene på ny Leaf med 20-30k på alle modeller også🙈

Brukt begynner å bli risky, må ha en særlig god pris på bruktmarkedet når ny blir så billig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Tar ikke lang tid å endre mening her, for det ble Model Y likevel. Det er en del jeg ikke liker med Tesla, men samtidig mye å like, og det hadde vært interessant å prøvd.

Leaf har fått et nytt priskutt, så du får veldig mye bil for pengene der med en N-Connecta eller Tekna, men den er litt gammeldags, litt liten og det er litt mer begrenset hva vi kan bruke den til. Model Y kjennes langt mer fremtidsrettet ut. Jeg ville nok gått for det største batteriet av Leaf for å slippe så mye lading på vinteren.

ID.3 og E-Niro kommer fort opp i 300k+ for en 2-3 år gammel bil, og da begynner jeg å regne opp til 450k for Model Y. Kommer ikke unna at TMY også er veldig mye bil for pengene. Mye import blant E-Niro òg.

Om tråden kan hjelpe noen andre så har jeg også sett på bilstoler og det kan fort bli Axkid Minikid 4 som kommer i august. De sier at den tar litt mindre plass enn BeSafe Stretch. Axkid One 2 er er annet alternativ, men den er kun godkjent til 23 kg, mot 36 kg på de andre. One 2 er Isofix om det er et poeng at den skal være rask å ta ut og inn. Minikid 4 ser for øvrig ut til å være veldig grei å montere. Om vi kjøper to Minikid 4 så kanskje det blir en i hver bil.

Radial

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 04. juli 2023, klokken 12:17Tar ikke lang tid å endre mening her, for det ble Model Y likevel. Det er en del jeg ikke liker med Tesla, men samtidig mye å like, og det hadde vært interessant å prøvd.

Leaf har fått et nytt priskutt, så du får veldig mye bil for pengene der med en N-Connecta eller Tekna, men den er litt gammeldags, litt liten og det er litt mer begrenset hva vi kan bruke den til. Model Y kjennes langt mer fremtidsrettet ut. Jeg ville nok gått for det største batteriet av Leaf for å slippe så mye lading på vinteren.

ID.3 og E-Niro kommer fort opp i 300k+ for en 2-3 år gammel bil, og da begynner jeg å regne opp til 450k for Model Y. Kommer ikke unna at TMY også er veldig mye bil for pengene. Mye import blant E-Niro òg.

Om tråden kan hjelpe noen andre så har jeg også sett på bilstoler og det kan fort bli Axkid Minikid 4 som kommer i august. De sier at den tar litt mindre plass enn BeSafe Stretch. Axkid One 2 er er annet alternativ, men den er kun godkjent til 23 kg, mot 36 kg på de andre. One 2 er Isofix om det er et poeng at den skal være rask å ta ut og inn. Minikid 4 ser for øvrig ut til å være veldig grei å montere. Om vi kjøper to Minikid 4 så kanskje det blir en i hver bil.

Gratulerer, jeg tror du vil være veldig fornøyd med Y.
Mer "bang for the buck" enn RWD Y er vanskelig å finne.... Nye RWD nå kommer fra Tyskland med strukturelt batteri og enda mer aluminium, og en "vanvittig" ladefart sies det.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. juli 2023, klokken 14:50Gratulerer, jeg tror du vil være veldig fornøyd med Y.
Mer "bang for the buck" enn RWD Y er vanskelig å finne.... Nye RWD nå kommer fra Tyskland med strukturelt batteri og enda mer aluminium, og en "vanvittig" ladefart sies det.
Hvor har du sett det? Jeg ser at de nylig har endret fargevalgene på MY SR til den grå og røde fra Berlin, men jeg har bestilt Red Multi-Coat og regnet da med den kommer fra Shanghai.

Radial

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 04. juli 2023, klokken 15:17
Sitat fra: Radial på tirsdag 04. juli 2023, klokken 14:50Gratulerer, jeg tror du vil være veldig fornøyd med Y.
Hvor har du sett det? Jeg ser at de nylig har endret fargevalgene på MY SR til den grå og røde fra Berlin, men jeg har bestilt Red Multi-Coat og regnet da med den kommer fra Shanghai.

Ja da får du trolig en Kina Y, om du ikke tilbys å bytte i mellomtiden
Men for all del , Kina Y'er er meget godt sammenskrudd, kanskje bedre enn tyske.

Konfiguatoren er nå tilpasset Berlin fabrikken, med farger som kommer fra Berlin.
Berlin startet med BYD Blade LFP, og strukturelt batteri nå i Q2 2023.

https://www.elbil24.no/nyheter/byd-batteri-i-tesla-model-y-imponerer-stort/79357501
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elbileier fra Sandnes

Model Y er jo bra valg. Men den kan vel ikke sies å være "bil nr. 2" når den jo er større enn Enyak´en som vel fortsatt er bil nr 1?
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

VoltWay

Det blir den andre bilen vi kjøper, så "bil nr. 2" var det som falt meg inn. Den passer kanskje ikke inn i en typisk "bil nr. 2"-definisjon, men hvilken som kommer til å bli mest brukt gjenstår å se.

Jeg har ikke kjørt Model Y nok til å kunne spå hvilken vi kommer til å foretrekke på langtur, men til daglig vil begge være bruk.

Den har større volum ja, men det betyr ikke at den vil bli mer brukt.

turfsurf

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på torsdag 20. juli 2023, klokken 23:31Model Y er jo bra valg. Men den kan vel ikke sies å være "bil nr. 2" når den jo er større enn Enyak´en som vel fortsatt er bil nr 1?

Tja, vi har nå e-tron som bil nr 2 og Y som bil nr 1. For min del er bil nr 1 den som blir kjørt lengst og mest (til hytta, ferie, andre lengre turer), og bil nr 2 den som blir brukt til "alt det andre".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: VoltWay på torsdag 20. juli 2023, klokken 23:47Det blir den andre bilen vi kjøper, så "bil nr. 2" var det som falt meg inn. Den passer kanskje ikke inn i en typisk "bil nr. 2"-definisjon, men hvilken som kommer til å bli mest brukt gjenstår å se.

Jeg har ikke kjørt Model Y nok til å kunne spå hvilken vi kommer til å foretrekke på langtur, men til daglig vil begge være bruk.

Den har større volum ja, men det betyr ikke at den vil bli mer brukt.
Gratulerer, vil bare oppfordre deg til å "embrace" Tesla-ånden. Sett deg inn i innstillinger/førerprofiler, app, talestyring, og bruk det. Vend deg til at UIet til Tesla på mange måter er mye mer logisk enn i de fleste andre biler. Ting folk typisk spør om er å bytte mellom batteri/kilometervisning, fordi man er vant med at man må inn i menyer og drit og lort for å endre på sånt, men i Teslaen (og i appen) er det bare å trykke på batterisymbolet for å veksle. Samme med om du får opp dekkvarslingssymbolet, du trenger ikke trykke inn på Innstillinger -> Service for å se dekktrykkene, bare trykke på varselssymbolet. Ikke kjøp gammeldags keyfob før du har prøvd en lenger periode med mobil som nøkkel og så videre. ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA