Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Moas på mandag 07. oktober 2024, klokken 23:53I dagens marked så spørs det om tm3 snart bør også tilby en lr+ utgave. Se på f.eks. 3008 lr som nå har nesten 100 kWh utgave for noen tusenlapper over deres sr utgave.
Enig. Lenge siden Tesla har gjort noe med batterikapasitet nå, og de har ikke noe forsprang på rekkevidde lengre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

anorway

Tesla lanserer Model 3 Long Range Bakhjulsdrift i Norge med 702 km rekkevidde, energieffektiv kjøring og premium funksjoner. Levering starter i november.

Pris 369.990,- kroner
.

https://www.tesla.com/no_no/model3/design#overview

Moas

Dette virker som en mer fornuftig prisforskjell mellom 2wd og 4wd (særlig i forhold til Y). På tm3 er det 40000 rabatt (altså i forhold til 4x4), mens Y har bare 10000. Kanskje også lr batteriet varer lengre enn mitt sr batteri som har degradert ca. 10% på 60k km?

Jeg tror TB også erfarte noe liknende med en 2022 tm3 rwd i en av de nyeste videoene..

Mitt ønske fra Musk er nå (bare); gi spakene tilbake, en HUD eller lign. og ekte parkeringssensorer. Det kommer til å skje! ..NOT

Tilbake til realitetene: Kommer tm3 (i alle utgaver) til å bli Norges mest solgte bil i de neste månedene? Jeg tror det.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Radial

Skjønner ikke at fjerning av front-motor og drivaksler kan gi hele 8-10Mil ekstra wltp?

Hadde forstått 1-2mil over awd,men nesten 10mil er jo veldig mye.

Om det er slik i praksis er noe annet kanskje.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 09:21Skjønner ikke at fjerning av front-motor og drivaksler kan gi hele 8-10Mil ekstra wltp?

Kommer nok veldig an på valg av motortype, og vekten på den og hva annet man trenger for å overføre kreftene til det ekstra hjulparet.

På en ellers lett bil, kan nok utslaget bli drastisk, sammenlignet med en bil som allerede er ganske tung (prosentvis forskjell).

Er ene motoren induksjonsmotor, så kan den lettere kobles ut og spare endel energi, sammenlignet med om begge motorer er PM (Permanent-Magnet), og derfor er mer fornuftig å bruke selv når man ellers kunne klart seg fint med bare en motor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Speeder

Sitat fra: Radial på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 09:21Skjønner ikke at fjerning av front-motor og drivaksler kan gi hele 8-10Mil ekstra wltp?

Nå tror jeg du sammenligner tall med 19" for AWD mot tall med 18" for RWD?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Håvar

Det er flere som har bommet her.
Forskjellen mellom 18" LR RWD og 18" AWD er 24 km
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Contango

Sitat fra: RuneW på torsdag 03. oktober 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Contango på fredag 09. august 2024, klokken 22:21
Sitat fra: Nihon på fredag 09. august 2024, klokken 20:50...etter 8 måneder med knapper på rattet så foretrekker jeg knappene...
Bare 8 måneders tilvenning? Skjønner ikke hva folk klager over 😉

For en skrot-kommentar...  ::)
Det var altså en spøk, men å spøke med disse knappene vekker tydeligvis voldsomme følelser.
Å ha knappene på baksiden av rattet på hver side virker som en mye bedre idé enn over/under på fremsiden. Ref TB's S3XY buttons test.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Leifen1980

Kanskje det er noen som har gått fra "gammel" M3 til ny og har erfaringer å dele her.
Hvordan er seter, komfort, støy osv.?
Funker avstandsmåling som en grei erstatning for parkeringssensorer nå?

Har tidligere hatt 2019 M3 performance (mye støy på langkjøring) og 2021 MY der jeg opplevde dårlige seter på langtur. Korsryggstøtte var nesten fraværende, vanskelig å justere, men mulig en feil på akkurat den vi hadde da.
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

MyMuffin

Sitat fra: Leifen1980 på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:01Kanskje det er noen som har gått fra "gammel" M3 til ny og har erfaringer å dele her.

Har tidligere hatt 2019 M3 performance (mye støy på langkjøring) og 2021 MY der jeg opplevde dårlige seter på langtur. Korsryggstøtte var nesten fraværende, vanskelig å justere, men mulig en feil på akkurat den vi hadde da.

Har endel erfaringer fra model 3 (2019,2021 og nå highland).
Med 20 tommer (sommerhjul, uoriginalt med Sailun billigdekk) på highland så mener jeg støyen fortsatt er noe bedre enn model 3 (21) med 18 tommer.
Med vinterhjula på (18 tom originale med Nokia R5) så er støyen virkelig godt ivaretatt og du vil merke en vesentlig forskjell. Bilen  blir skikkelig stillegående!

Samtidig så har highland ett nytt demperoppsett som sluker ujevnheter og humper i veien merkbart bedre - så komforten har også kommet seg godt opp.

Oppgradering fra 19 til 21 kan ansees som ett mindre løft, mens fra 21 til 24 (highland) er ett skikkelig løft og bilen føles langt mer premium ut.

Har ikke noe å utsette på setene, synes de er digge - savner dog noe så enkelt som lengre lårstøtte. Men dette har ikke tesla klart å få på plass i noen av sine biler
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

MyMuffin

Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: Leifen1980 på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:01Kanskje det er noen som har gått fra "gammel" M3 til ny og har erfaringer å dele her.

Har endel erfaringer fra model 3 (2019,2021 og nå highland).
Med 20 tommer (sommerhjul, uoriginalt med Sailun billigdekk) på highland så mener jeg støyen fortsatt er noe bedre enn model 3 (21) med 18 tommer.
Med vinterhjula på (18 tom originale med Nokia R5) så er støyen virkelig godt ivaretatt og du vil merke en vesentlig forskjell. Bilen  blir skikkelig stillegående!

Samtidig så har highland ett nytt demperoppsett som sluker ujevnheter og humper i veien merkbart bedre - så komforten har også kommet seg godt opp.

Oppgradering fra 19 til 21 kan ansees som ett mindre løft, mens fra 21 til 24 (highland) er ett skikkelig løft og bilen føles langt mer premium ut.

Har ikke noe å utsette på setene, synes de er digge - savner dog noe så enkelt som lengre lårstøtte. Men dette har ikke tesla klart å få på plass i noen av sine biler

Har en model Y 22 med park sensorer så jeg kan tildels sammenligne den mot Tesla vision i Highland.
Jeg synes det fungerer bra, 3D visualiseringen av omgivelsene fremstår som godt representativt for virkeligheten, dog er dårlig sikt/ vær så får du fort opp varsel om "degradert" ytelse.

2024 Model 3 LR Highland

Moas

Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:34Oppgradering fra 19 til 21 kan ansees som ett mindre løft, mens fra 21 til 24 (highland) er ett skikkelig løft og bilen føles langt mer premium ut.
Hm, å ta bort ekte parkingssensorer, fjerne gir og blinkespaker og deretter legge til ISA skriking er altså et skikkelig løft..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

MyMuffin

Sitat fra: Moas på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 18:30
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:34Oppgradering fra 19 til 21 kan ansees som ett mindre løft, mens fra 21 til 24 (highland) er ett skikkelig løft og bilen føles langt mer premium ut.
Hm, å ta bort ekte parkingssensorer, fjerne gir og blinkespaker og deretter legge til ISA skriking er altså et skikkelig løft..

Som nevnt, så har jeg også en MY 22 med parksensorer og jeg har lite å utsette på vision systemet. Alt med måte, jeg stoler ikke på park sensorer mer enn vision - jeg følger uansett med.

Runder nå straks 1 år med highland, og spakene savner jeg lite. En vanesak som de fleste tilvenner seg, dessuten finnes det nå flere løsninger for ettermontering om  man ønsker det.
Bilen setter seg i gir av seg selv når beltet er på og bremsen er trykket inn - utrolig intuitivt, og sjeldent tar det feil.
ISA er skrudd av med ett lite trykk på fartssymbolet ved hver oppstart - en enkel vanesak!

ISA er forøvrig ett krav på alle nye biler, så det blir litt tullete å argumentere for dette. 
Tesla har ihvertfall gjort det så enkelt som mulig å skru den av.
2024 Model 3 LR Highland

JRF

Sitat fra: RJK på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 09:35Er ene motoren induksjonsmotor, så kan den lettere kobles ut og spare endel energi, sammenlignet med om begge motorer er PM (Permanent-Magnet), og derfor er mer fornuftig å bruke selv når man ellers kunne klart seg fint med bare en motor.

Er det ikke flere biler nå som har kommet med mekanisk utkobling av motor som ikke er i bruk? Da vil man jo få mindre energiforbruk når man ikke trenger firehjulstrekk, og en mer effektiv PM motor på begge akslingene. En annen løsning vil være en frikobling lik det som er på mange elsykkeler, og da vil ikke den motoren som stoppes bremse den som fremdeles kjører.

JRF

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:23Som nevnt, så har jeg også en MY 22 med parksensorer og jeg har lite å utsette på vision systemet. Alt med måte, jeg stoler ikke på park sensorer mer enn vision - jeg følger uansett med.
Ryggekameraet blir helt ubrukelig etter noen få minutter på veien på sørpeføre om vinteren. Og nesten hele vinteren kommer feilmeldingen om at parkeringsassistenten ikke er tilgjengelig opp. Og på andre biler med ultralyd sensorer har jeg aldri hatt noe problemer med at snø og skitt har hindret sensorene fra å fungere. Eneste trøbbelet jeg har hatt med ultralyd sensorer på andre biler har faktisk vært i parkeringshus når det står eldre teslaer med UL sensor der. De jammer tydeligvis andre bilers UL sensorer... Antagelig sentry moden som bruker UL sensorene når bilen står parkert.

Også fungerer ikke inn eller ut felling av speilet når det er minus grader ute. Merkelig nok er det kun speilet på førersiden hos meg som slutter å fungere i kulda, og svaret fra Tesla verkstedet er at man skal skru av innfelling funksjonen om vinteren...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA