Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 26. september 2024, klokken 15:57For de fleste som har Tesla så er behovet for andre ladeoperatører omtrent lik null. Ikke styr med det dersom du ikke vet at du må bruke andre.
Hm, er ikke enig. Selv om jeg har Tesla og har vært på tur med annen bil med Tesla abonnement så ladet jeg like mye på andre stasjoner. Dette grunnet pris når annet er likt (Ionity er billigere), og grunnet lokasjon (Tesla er i "ødemarka" i stedet for praktisk plassert).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Jeg skrev helt bevisst "de fleste"  og "behov". Altså at Teslas ladere vil dekke behovet for de fleste. At flere kan ha god nytte av andre ladere i tillegg er jo helt klart. Men hvis man synes det er styr med ulike avtaler og apper mm. så kan det godt være at man klarer seg utmerket med bare Teslas ladere.
Når man har Tesla så er vel det også den billigste ladingen? Skal du komme lavere i pris pr kWt hos andre så kreves det vel abonnementer med månedtlige kostnader. Da stiger kWt-prisen fort om ikke man lader mye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 27. september 2024, klokken 11:34Jeg skrev helt bevisst "de fleste"  og "behov". Altså at Teslas ladere vil dekke de behovet for de fleste. At flere kan ha god nytte av andre ladere i tillegg er jo helt klart. Men hvis man synes det er styr med ulike avtaler og apper mm. så kan det godt være at man klarer seg utmerket med bare Teslas ladere.
Når man har Tesla så er vel det også den billigste ladingen? Skal du komme lavere i pris pr kWt hos andre så kreves det vel abonnementer med månedtlige kostnader. Da stiger kWt-prisen fort om ikke man lader mye.
Jamfør oversikten til elbil.no (kan jo være feil/ikke oppdatert) så er billigse pris på SuC høyere enn de 4,- NOK du blir avkrevd fra Uno-X, så tidligere sannheter står for fall.

Med rimeligste Ionity Passport, så er man endog under dette igjen (3,80 NOK), så da kommer det jo an på om man som Tesla-eier rekker spare inn de 65,- NOK per måned som Passport-abonnementet koster, men da lader man vel såpass mye borte at det dyrere abonnementet (135,- og 3,00 NOK/kWt) fort kan lønne seg.

For oss som ikke kjører Tesla, så vil begge Passport-variantene komme billigere ut enn å betale abonnement hos Tesla. Da spørs det selvsagt bare på om man har Ionity-ladere langs de strekkene man bruker å kjøre, som krever "påfylling" av energi til bilen.

Uno-X begynner jo å spre seg godt nå, så for mange blir de fort det billigste alternativet uansett!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 27. september 2024, klokken 12:09Jamfør oversikten til elbil.no (kan jo være feil/ikke oppdatert) så er billigse pris på SuC høyere enn de 4,- NOK du blir avkrevd fra Uno-X, så tidligere sannheter står for fall.
En rask sjekk av Teslas ladere viser priser mellom 3,10 og 3,95

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 27. september 2024, klokken 12:42
Sitat fra: RJK på fredag 27. september 2024, klokken 12:09Jamfør oversikten til elbil.no (kan jo være feil/ikke oppdatert) så er billigse pris på SuC høyere enn de 4,- NOK du blir avkrevd fra Uno-X, så tidligere sannheter står for fall.
En rask sjekk av Teslas ladere viser priser mellom 3,10 og 3,95
OK, da viser kanskje elbil.no til priser for ikke-teslaer og ikke-SuC-abonnenter, for der vises det fra ca 4,20 og oppover!

EDIT: Ah, dumme meg! Står jo "Priser for drop-in hurtiglading"...  ::) :o 8)

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

banZi

Eh, har Tesla fjernet "creep" fra Highland? Jeg har kjørt i Creep mode siden 2018, og syns "hold" var helt jævlig i går. Spesielt når jeg skal rygge inn i garasjen, må virkelig passe på å ikke trykke for hardt på "gassen"
2024 Tesla Model Y Performance

Handyman

Ja. Det er fjernet. Et søk gir mye info om det.

vgnils

Sitat fra: anorway på torsdag 05. september 2024, klokken 11:33
Sitat fra: vgnils på onsdag 04. september 2024, klokken 23:05
Sitat fra: anorway på onsdag 04. september 2024, klokken 08:54Er det noen som sitter på en fin oversikt over forskjellene på Model 3 Standard Range og Long Range?

Bortsett fra at Standard Range har litt mindre rekkevidde, RWD og litt tregere. Så er det vel noen ting med interiøret osv.også? Prøver å finne en sammenligning av de forskjellene.

Stoff vs. alcantara i dørene
Antall høyttalere (9 vs. 17)
RWD vs. AWD
Effekt/akselerasjon
Batteristørrelse/rekkevidde
Forbruk noe lavere på RWD
Batterikjemi (LFP vs. NMC)
Ladehastighet på hurtiglader
Vekt er ganske lik

Jeg kjøpte RWD.

Takk for oversiktlig og godt svar! Kan jeg spørre om hvorfor du valgte RWD? Er litt usikker på hva jeg skal gå for. Pris er så klart et viktig element. Men tror RWD dekker stort sett mine behov.

Sent svar - ser du har hentet bil allerede? Kjøpte RWD fordi det som følger med Long Range ikke var verdt prisforskjellen for meg. Foretrakk LFP-batteri og lavt forbruk.

anorway

Sitat fra: vgnils på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 20:54
Sitat fra: anorway på torsdag 05. september 2024, klokken 11:33
Sitat fra: vgnils på onsdag 04. september 2024, klokken 23:05
Sitat fra: anorway på onsdag 04. september 2024, klokken 08:54Er det noen som sitter på en fin oversikt over forskjellene på Model 3 Standard Range og Long Range?

Bortsett fra at Standard Range har litt mindre rekkevidde, RWD og litt tregere. Så er det vel noen ting med interiøret osv.også? Prøver å finne en sammenligning av de forskjellene.

Stoff vs. alcantara i dørene
Antall høyttalere (9 vs. 17)
RWD vs. AWD
Effekt/akselerasjon
Batteristørrelse/rekkevidde
Forbruk noe lavere på RWD
Batterikjemi (LFP vs. NMC)
Ladehastighet på hurtiglader
Vekt er ganske lik

Jeg kjøpte RWD.

Takk for oversiktlig og godt svar! Kan jeg spørre om hvorfor du valgte RWD? Er litt usikker på hva jeg skal gå for. Pris er så klart et viktig element. Men tror RWD dekker stort sett mine behov.

Sent svar - ser du har hentet bil allerede? Kjøpte RWD fordi det som følger med Long Range ikke var verdt prisforskjellen for meg. Foretrakk LFP-batteri og lavt forbruk.

Det ble RWD på meg. Prisforskjellen syns jeg ikke var verdt å gå for Long Range da jeg ikke har behov for firehjulsdrift.
Sammenlignet også interiøret på to biler ved siden av hverandre, og likte faktisk stoffet som er brukt på dørene osv. bedre på RWD enn den "Alcantara" varianten som var på Long range.

RuneW

Sitat fra: Contango på fredag 09. august 2024, klokken 22:21
Sitat fra: Nihon på fredag 09. august 2024, klokken 20:50...etter 8 måneder med knapper på rattet så foretrekker jeg knappene...
Bare 8 måneders tilvenning? Skjønner ikke hva folk klager over 😉

For en skrot-kommentar...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Otkristo

Ny Model 3 Long range RWD

🇪🇺#Model3 #LongRange RWD incoming!!!🇪🇺
▶️729km WLTP on 18" declared as 702km 🏆🥇
▶️674km WLTP on 19" declared as 640km
▶️Total Load Capacity 439km
▶️Same LG 79kWh NCM pack since 2021
▶️Same 3D6/3D7 Motors since 2021
▶️Michelin ePrimacy 235/45R18
▶️Hankook Ion Evo 235/40R19

Moas

Tm3 lr rwd har tesla solgt før til bl.a Hertz..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Den har vært i salg allment også. Men ikke Highland utgaven i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

I dagens marked så spørs det om tm3 snart bør også tilby en lr+ utgave. Se på f.eks. 3008 lr som nå har nesten 100 kWh utgave for noen tusenlapper over deres sr utgave.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Syklist

Model 3-varianter per 8. oktober 2024:

Variant    Rekkevidde    0-100    Pris
RWD          513 km         6,1 s    355 600 kr
LR RWD     702 km        5,2 s    400 418 kr
LR AWD     629 km        4,4 s    441 418 kr
Performance 528 km    3,1 s*  534 765 kr

Ikke lett for konkurrentene, dersom en kan leve med blinklys på rattet og ikke trenger stor bakluke er det en vinner. (Og så var det Musk, da. :-( )
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA