Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

torerik

Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 01:42
Sitat fra: Tom på søndag 03. september 2023, klokken 01:26
Sitat fra: torerik på søndag 03. september 2023, klokken 00:19
Sitat fra: Marzo på lørdag 02. september 2023, klokken 23:16
Sitat fra: torerik på lørdag 02. september 2023, klokken 00:49Jeg kan ikke forstå at besparelsen på deler (spesielt blinklyshendel) er lønnsom, sett opp mot alle som aktivt velger bort bilen pga. manglende hendel.

Det er neppe et kostnadsspørsmål.
Det er mer naturlig å tro at det handler om en langsiktig plan om selvkjørende biler og det imaget.

Selvkjøring er rett rundt hjørnet og da ville en hendel blitt overflødig i større grad enn knapper på rattet.
Noe vi også ser med autovisker som aktiveres ved kjøring på autopilot.

Vel, jeg tror det fremdeles er noen år til selvkjørende biler blir lovlige. En rekke juridiske spørsmål må avklares i forkant, hvem har ansvaret ved en ulykke, osv.? Et simpelt eksempel er Teslaen som braste ukontrollert over Torgallmenningen i Bergen, der dette allerede viser seg som «nye» spørsmål.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onPVA7/retten-om-tesla-krasj-paa-torgallmenningen-mest-sannsynlig-foererfeil
Nå er ikke bilen godkjent for mer enn L2, så spørsmålene er sånn sett ikke nye. Sjåføren har ansvaret helt og holdent.

Så er spørsmålet mer om sjåføren gjør feil og tråkker gass mens han tror han tråkker brems, eller om det er en teknisk feil som får gassen til å gå på. I så tilfelle kan sjåføren frikjennes for feil.

Når vi beveger oss til L3 og opp til L5, så er det da bilprodusenten som overtar ansvaret så lenge den er i "selvkjøringsmodus". Altså en helt annen situasjon juridisk og praktisk.
Jepp, derfor ordbruken «simpelt eksempel». Her har selvsagt fører ansvar. Som du sier, L3-L5 krever noe helt annet - og derfor er min spådom at det vil ta tid.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

elektro

Hva er greia med plasseringen av ambientbelysningen? Har den noen funksjon, siden den er i siktlinjen? Er den på hele tiden, kan den innså fall slås av? Håper de gjør dette annerledes når TMY skal få ansiktsløftning..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på søndag 03. september 2023, klokken 08:01Kan knapper på rattet til blinklys bli forbudt? Er det noen andre biler som har noe lignende?

Ja, Ferrari har hatt knapper på rattet for blinklys i en årrekke. Hørte positiv omtale av det når det kom.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

hELgenen

Sitat fra: elektro på søndag 03. september 2023, klokken 08:01Kan knapper på rattet til blinklys bli forbudt? Er det noen andre biler som har noe lignende? Det kommer i alle fall til å bli forbundet med en viss skam å kjøre disse bilene. «Åja, du kjører Teschla..» Ergo, du er en plage og en fare for andre.

Jeg ville i alle fall vært forsiktig med å kjøpe en bil uten hendler pga. annenhåndsverdien. Dersom det kommer en utgave med hendler, vil disse her bli bortimot umulig å selge.

Jeg tror det kan bli forbudt, men enn så lenge er det vel lovlig - se f.eks her :

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A42016X0108%2801%29

Alle så jo hvordan det gikk med Easee når de tok for lett på dette. Nå ville det være en ekstremt mye større skandale om Tesla fikk omsetningsforbud på biler som ikke selges  i samsvar med EU regulering - så jeg er ganske sikker på at de har lov. Men det er naturlig å tenke seg at EU vil se på dette på nytt dersom det er noe som tyder på at løsningen til Tesla medfører trafikkfarlige situasjoner. Og jeg tror løsningen til Tesla er for dårlig på dette området og vil medføre trafikkfarlige situasjoner. Men jeg tror også de kan fikse dette ved å bytte ut knappene slik at sjåføren kan kjenne på bryteren om det er venstre eller høyre bryter som trykkes ned. I den versjonen som i dag foreligger mener jeg løsningen er for dårlig - og vil bidra til uheldige situasjoner. Og jeg tror EU vil kikke på dette med nye øyne - de har jo nok av byråkrater i systemet sitt - og det er alltid noen andre produsenter som vil stille spørsmålstegn ved løsningen. Om det blir værende lovlig vil jo de også sikkert kopiere Tesla sin løsning da det er penger å spare på dette. Jmf. Munro som hele tiden har arbeidet med nettopp å utarbeide forslag til nye løsninger som kan spare en produsent for deler. Alle produsentene vil jo kikke på dette og se om de også kan benytte en slik løsning - og dersom kundene OG EU begge synes det er helt ok - vel så vil de jo sikkert forenkle og endre blinklysbetjeningen på rattet til to små brytere de også.  Men jeg har lite tro på at løsningen som Tesla har i dag er bra nok for folk flest uansett lovlig eller ulovlig. Jeg leser at eiere som har lignende løsninger (model S plaid) har gjort grep via Ikea møbelknotter montert på rattet for at de selv enklere skal vite/kjenne hva som er hva.....Ser at noen bruker slike løsninger som de teiper over knappene :

https://www.amazon.com/dp/B08N6W69C8?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details&tag=tmc064-20

geear

Sitat fra: elektro på søndag 03. september 2023, klokken 08:01Kan knapper på rattet til blinklys bli forbudt? Er det noen andre biler som har noe lignende? Det kommer i alle fall til å bli forbundet med en viss skam å kjøre disse bilene. «Åja, du kjører Teschla..» Ergo, du er en plage og en fare for andre.

Jeg ville i alle fall vært forsiktig med å kjøpe en bil uten hendler pga. annenhåndsverdien. Dersom det kommer en utgave med hendler, vil disse her bli bortimot umulig å selge.

Haha, sånn har det da vært å kjøre BMW eller Audi i 30 år allerede. Eller Tesla de siste ti.

geear

Sitat fra: elektro på søndag 03. september 2023, klokken 08:33Hva er greia med plasseringen av ambientbelysningen? Har den noen funksjon, siden den er i siktlinjen? Er den på hele tiden, kan den innså fall slås av? Håper de gjør dette annerledes når TMY skal få ansiktsløftning..
Full "trinnløs" RGB, justerer alt fra skjermen.

Speeder

Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 08:14
Sitat fra: Speeder på søndag 03. september 2023, klokken 07:54
Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 01:48
Sitat fra: daktari på lørdag 02. september 2023, klokken 14:30
Sitat fra: marud på lørdag 02. september 2023, klokken 09:59
Sitat fra: RJK på lørdag 02. september 2023, klokken 05:46Akkurat sett på en video fra The Electric Viking", og han nevner at ladefarten på TM3 Highland er økt fra 170 kW til 250 kW for RWD-versjonen.

Skjønner ikke hvor han får det fra i så fall, fordi det står svart på hvitt på tesla sin side at ladefarten er 170kw på RWD og 250kw på AWD..
Enig, men det ermange influencere som trenger å hype saker og ting. F eks dette med at bilen er klar for 800V, noe som er totalt usannsynlig at markedsavdelingen ikke ville blåst stort opp ved lanseringen.
Mulig jeg er skrekkelig dårlig til å lete, men hvor står dette om Highland? Har du en lenke, som og viser at dette gjelder den nye modellen?

Jeg antar at han i likhet med journalister og andre influensere/youtube-kanaler har fått tilsendt liste over oppdaterte specs, og at det da har fremkommet i disse. Ingen av de filmene jeg har sett, eller artiklene ellers, har nevnt noe om endringer her.

Jeg ser selvsagt at endel av disse har en agenda om å fremme sin kanal, men en slik påstand ville vel fort slå tilbake om det ikke stemte.

Spekuleringen hans, og min, er dog bare spekulasjoner og ikke nødvendigvis fakta, men det ligger jo og i begrepet "spekulasjoner".
Ladehastighet er lik som før. Www.Tesla.com er kilden.
Så ingen spesifikk informasjon? Du hadde ikke link til siden der dette sto?

Finner nå andre sider hvor det skrives 170 kW på RWD, så da tok han tydeligvis feil da.
https://www.tesla.com/no_no/model3
Står under spesifikasjoner...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric Avenue

Nå har jeg kjørt en del ny model S med disse blinklys knappene og hovedproblemet er at de flytter seg rundt hele tiden. Det er spesielt rundkjøringer som er problemet. Det fungerer greit så lenge du kjører mer eller mindre rett frem. Da har du begge knappene på venstre side av rattet, og høyre er øverste knapp og venstre er nederste knapp.

Men når du er midt i en rundkjøring og bruker hånd over hånd bevegelsen og snurrer en del på rattet så er plutselig ikke knappene på samme sted lenger. Nå er de kanskje på bunnen, på høyre siden, eller på toppen av rattet. Er de på toppen så er de ikke lenger over hverandre men ved siden av hverandre istedet. Vrir du enda litt til så er knappene også plutselig omvendt, altså opp ned, så høyre blink blir nederst og venstre øverst..
Ganske forivrrende.

Teslabjørn forklarer det ganske bra her:

Teslabjørn blir forvirret av blinklys-knapper

Det er sikkert mulig å venne seg til etter hvert, men hovedproblemet slik jeg ser det er at det er umulig å trene opp noen form for muskelminne for å betjene dette uten å ta øynene fra veien, slik du kan med en spake. Den er jo alltid på samme sted. Her må du se ned for å finne ut hvor knappene befinner seg først, og det mener jeg er trafikkfarlig.
Spesielt i en rundkjøring der ting skjer ganske fort. Da har man rett og slett ikke tid til å drive å se ned på rattet.
Dette er noe de har gjort kun for å kutte kostnader, på bekostning av brukervennlighet og sikkerhet.

Jeg er helt sikker på at dette kommer til å føre til at det blir veldig dårlig bruk av blinklys i rundkjøringer fremover, rett og slett fordi mange ikke får det til, eller ikke gidder. Jeg merker det jo på meg selv også.. Da er det bare et tidsspørsmål før andre bilister begynner å klage, og før eller siden kommer noen til å krasje.
Da kommer de garantert til å skylde på bilen og så kommer mediene på banen, for vi vet jo alle hvordan de elsker å skrive om Tesla....

Da har vi det gående. Etter det tar det sikkert ikke så lang tid før statlige organer begynner å se på dette også og da kan jo alt skje. Det er jo ikke så lenge siden en fyr i Tyskland krasjet en model 3 fordi han drev og fiklet på skjermen for å prøve å betjene vindusviskerne og da ble det en stor sak av det.
Tesla Model S

E-Trond

Må si jeg virkelig ikke liker denne blinklys-løsningen.
De kunne i det minste ha plassert de på hver side av rattet,det hadde sikkert hjulpet noe.

Synes forøvrig at oppdateringene har hjulpet bilen til et mer premium preg.
Både utvendig og innvendig.
Litt kjedeligere utvendig kansje,men totalt sett bedre enn den gamle bilen.
Fint interiør.
Prøvekjøringene gir tilbakemelding om en stillere bil med mer komfort.

Men ser AutoTopNL ikke er helt fornøyd med støyen enda.
Fortsatt for høyt nivå på motorvei.
Se 7-10 min ut i videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=nKn57dcMTBk
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ctfri

Har kjørt Model S med blinklys-knapper i snart åtte måneder. Jeg foretrekker faktisk knapper forran hendel. Det skal være en temmelig liten rundkjøring for at du må ta venstrehånden bort fra referansepunktet/blinklysknappene. Tar du ikke hånden bort vet du hele tiden hva som er høyre / venstre-blink,- uten å se på knappene.

RJK

Sitat fra: Speeder på søndag 03. september 2023, klokken 10:22
Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 08:14
Sitat fra: Speeder på søndag 03. september 2023, klokken 07:54
Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 01:48
Sitat fra: daktari på lørdag 02. september 2023, klokken 14:30
Sitat fra: marud på lørdag 02. september 2023, klokken 09:59
Sitat fra: RJK på lørdag 02. september 2023, klokken 05:46Akkurat sett på en video fra The Electric Viking", og han nevner at ladefarten på TM3 Highland er økt fra 170 kW til 250 kW for RWD-versjonen.

Skjønner ikke hvor han får det fra i så fall, fordi det står svart på hvitt på tesla sin side at ladefarten er 170kw på RWD og 250kw på AWD..
Enig, men det ermange influencere som trenger å hype saker og ting. F eks dette med at bilen er klar for 800V, noe som er totalt usannsynlig at markedsavdelingen ikke ville blåst stort opp ved lanseringen.
Mulig jeg er skrekkelig dårlig til å lete, men hvor står dette om Highland? Har du en lenke, som og viser at dette gjelder den nye modellen?

Jeg antar at han i likhet med journalister og andre influensere/youtube-kanaler har fått tilsendt liste over oppdaterte specs, og at det da har fremkommet i disse. Ingen av de filmene jeg har sett, eller artiklene ellers, har nevnt noe om endringer her.

Jeg ser selvsagt at endel av disse har en agenda om å fremme sin kanal, men en slik påstand ville vel fort slå tilbake om det ikke stemte.

Spekuleringen hans, og min, er dog bare spekulasjoner og ikke nødvendigvis fakta, men det ligger jo og i begrepet "spekulasjoner".
Ladehastighet er lik som før. Www.Tesla.com er kilden.
Så ingen spesifikk informasjon? Du hadde ikke link til siden der dette sto?

Finner nå andre sider hvor det skrives 170 kW på RWD, så da tok han tydeligvis feil da.
https://www.tesla.com/no_no/model3
Står under spesifikasjoner...
Takk, da var det kommet på plass. Mener bestemt det ikke var der da jeg sjekket før jeg la ut innlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: ctfri på søndag 03. september 2023, klokken 14:17Har kjørt Model S med blinklys-knapper i snart åtte måneder. Jeg foretrekker faktisk knapper forran hendel. Det skal være en temmelig liten rundkjøring for at du må ta venstrehånden bort fra referansepunktet/blinklysknappene. Tar du ikke hånden bort vet du hele tiden hva som er høyre / venstre-blink,- uten å se på knappene.

Tror det blir for sært for "vanlige" folk å håndtere dette.
Jeg har forsøkt å "late som"/simulere min nåværende betjening på rattet i en Polestar 2 som om det var blinklys brytere der det i dag sitter adaptive cruise control piler (de ligner blinklysbryterene til Tesla model 3) - og hjernen min stokker seg fullstendig i perioder når jeg forsøker å treffe venstre/høyre. Tanken min var opprinnelig å vente på en Model Y HW4 som min neste bil jeg skal kjøpe (som da trolig får en tilsvarende løsning som model 3), og jeg har faktisk begynt å tørrtrene med dette i tankene. Men jeg må innrømme at denne betjeningen fikser ikke hjernen min på en god måte i alle situasjoner. Det blir akkurat som Tesla Bjørn har vist i flere videoer med Model S plaid - det blir rot og tull. Spesielt når man skal blinke ut av rundkjøringer. Derfor tror jeg som andre har vært inne på her - at det vil skje en utvikling her som til slutt ender med at Tesla endrer betjeningen. Kanskje en versjon 2 kommer, eller kanskje man rett og slett går tilbake til hendel løsningen. Jeg vet ikke svaret - men den versjonen som Tesla kommer med nå blir rett og slett for komplisert å betjene på korrekt måte i alle situasjoner.  Jeg kan ikke si som jugeren at dersom 90% blir rett så er jeg happy...for dette må faktisk fungere 100%.

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på søndag 03. september 2023, klokken 14:13Men ser AutoTopNL ikke er helt fornøyd med støyen enda.

Hvis de tester med 19" er det Hankook dekk som støyer mye.

Kjører e-tron nå med 21" Goodyear dekk, da støyer den og, selv om det er en bil som går for å være en av de mere støysvake elbilene.

Lurer foresten på hva greia med dekk er hos Tesla:

18" = Michelin (3)
19" = Hankook (Y/3)
20" = Michelin (Y) / Pirelli (3)
21" = Pirelli (Y)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ok67

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. september 2023, klokken 16:03
Sitat fra: E-Trond på søndag 03. september 2023, klokken 14:13Men ser AutoTopNL ikke er helt fornøyd med støyen enda.

Kjører e-tron nå med 21" Goodyear dekk, da støyer den og, selv om det er en bil som går for å være en av de mere støysvake elbilene.

18" = Michelin (3)
19" = Hankook (Y/3)
21" = Pirelli (Y)

På min 2019 TM3 så bytta eg i vår til Nokian Black 3, og dekkstøyen er betydeleg redusert i forhold til Hankok med støydempeskum i dekka som sat på bilen som ny. Så dekk har mykje å sei for dekkstøyen.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

E-Trond

Sitat fra: ok67 på søndag 03. september 2023, klokken 16:10
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. september 2023, klokken 16:03

18" = Michelin (3)
19" = Hankook (Y/3)
21" = Pirelli (Y)

På min 2019 TM3 så bytta eg i vår til Nokian Black 3, og dekkstøyen er betydeleg redusert i forhold til Hankok med støydempeskum i dekka som sat på bilen som ny. Så dekk har mykje å sei for dekkstøyen.

Er 19" Hankook som står på bilen som ble testet ja.
Men det beskrives også at det er nyutviklede dekk i samarbeid med Tesla,spesielt utviklet for å redusere støy og øke komforten.
Personlig hadde jeg uansett valgt 18" på bilen.

Det ble forøvrig sagt at årsaken til redusert toppfart på bilen var de nye dekkene med mer støydemping og mykere gummi.

Egentlig så ble jeg litt overrasket over at de økte prisen opp over eksisterende modell?
Var ikke den store greia her at den nye M3 skulle bli så mye billigere å produsere at de kunne senke prisen enda mer?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA