Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

sjokomelk

Bilen bruke UWB for å føle at mobilen står bak bilen lenge nok, og åpner bakluka.
Samme skjer med førerdøra på Model X refresh nå etter en oppdatering. Den popper opp og åpner seg helt sånn som "legacy" Model X når man har den fysiske nøkkelen i lommen og går mot bilen.

Demonstrasjon fra Tesla selv:

https://www.youtube.com/watch?v=WEL6FTUNYY8
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Moas

Merkelig prioritering av Musk, mer følsom Bluetooth, men ekte parkeringssensorer er fjernet til fordel for tesla "upresis" vision..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

OlaM

Sitat fra: Moas på tirsdag 13. august 2024, klokken 13:39Merkelig prioritering av Musk, mer følsom Bluetooth, men ekte parkeringssensorer er fjernet til fordel for tesla "upresis" vision..

Antagelig fordi det med parkeringssensorene ikke er resultatet av en teknologisk vurdering, men av en irrasjonell sinnereaksjon da prisene på de midlertidig gikk opp under Covid.
'21 3LR

Lucifer-

Ikke helt on-topic, men jeg får helt mareritt av dette med automatisk åpning av bagasjeluke basert på plassering. Hva skjer hvis man har satt på sykkelstativet og står og fikler med montering av syklene? Da er det bare et spørsmål om tid før bagasjeluka vil smelle inn i sykkelstativet.

Leste kjapt igjennom bruksanvisningen, og det ser ikke ut som det finnes noen workaround heller.

OlaM

Vi har en relativt trang fellesgarasje, jeg går bak bilen hele tiden for å komme inn i boden eller for å komme til førerdøren så dette hadde ikke funket i det hele tatt for meg. Synes det virker like lite gjennomtenkt som speilene som bretter seg inn basert på posisjon. Jeg trodde det virket sånn at de brettet seg inn automatisk etter at du hadde parkert på et bestemt sted, men de bretter seg jo inn mens jeg holder på å parkere, når jeg faktisk trenger speil også.

Jeg kunne tenkt meg en knapp i appen som betydde at luken åpnet seg kun neste gang du var innenfor nøkkelrekkevidde. Da kan du trykke på den knappen f.eks. når du begynner handleturen, eller i det du setter fra deg vognen, og så åpner luken seg i det du kommer fram. Du hadde ikke trengt å vente noen sekunder ekstra for å trigge det og du hadde ikke tenkt til å bekymre deg når du ikke ønsket å åpne pga sykkelstativ, is, lavt tak, +++

'21 3LR

marud

Sitat fra: Speeder på tirsdag 13. august 2024, klokken 13:04
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 09:08
Sitat fra: Speeder på tirsdag 13. august 2024, klokken 08:19
Sitat fra: marud på mandag 12. august 2024, klokken 22:46
Sitat fra: GOS på mandag 12. august 2024, klokken 20:49Hva er problemet med Phone Key?

Har ikke hatt noe problem med Tesla og Android/ Samsung siste 10+ åra
Min samboer har iPhone og gjør ett poeng ut av jeg ikke kan gjøre det når vi er på tur eller handler 😅
Hva er det hun kan gjøre som du ikke kan?
Håndfritt bagasjerom kanskje? Siden det står i setningen foran, så antar jeg det.
REgnet også med det, men jeg har ikke sett dette beskrevet noe sted. Ei heller demonstrert i video. Snakker man om at bilen via blåtann føler at mobilen er bak bilen og i kombinasjon med at den ser noen stå der på kamera åpner bakluken?
Håndfritt bagasjerom hun har ja.
Alle iPhone 11 og opp har UWB (ultra-wide band, mer nøyaktig enn bluetooth) og bilen bruker det til kommunikasjon med phonekey i stedet for Bluetooth. BT kan kun se om telefonen er innenfor eller utenfor bilen, mens UWB kan se nøyaktig hvilket sete telefonen er i.

I tillegg så kan den brukes til håndfritt bagasjerom. Da står man med telefonen i framlommen bak bagasjerommet og det piper tre ganger fra bilen for å si ifra at det blir åpnet. Etter det tredje pipet åpner den bagasjerommet. Den bruker kun UWB og sjekker ikke med kamera eller annet.

For de som er stressa av det skal det lite til å stoppe, to skritt bak eller å snu seg så er du "utenfor rekkevidde" og den avbryter.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Lucifer-

Sitat fra: marud på tirsdag 13. august 2024, klokken 18:16For de som er stressa av det skal det lite til å stoppe, to skritt bak eller å snu seg så er du "utenfor rekkevidde" og den avbryter.

Ikke nødvendigvis så enkelt hvis man har satt sykkelen i stativet og stroppet fast hjulene, men enda ikke har festet armen til ramma. Mulig jeg overdramatiserer, men kan aldri tenke meg at det er noe jeg hadde kommet til å bruke. Da liker jeg heller talekommandoer for åpning.

marud

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 13. august 2024, klokken 18:25
Sitat fra: marud på tirsdag 13. august 2024, klokken 18:16For de som er stressa av det skal det lite til å stoppe, to skritt bak eller å snu seg så er du "utenfor rekkevidde" og den avbryter.

Ikke nødvendigvis så enkelt hvis man har satt sykkelen i stativet og stroppet fast hjulene, men enda ikke har festet armen til ramma. Mulig jeg overdramatiserer, men kan aldri tenke meg at det er noe jeg hadde kommet til å bruke. Da liker jeg heller talekommandoer for åpning.
Syntes det er kjekt når man har handla og har henda fulle i pissregnet i Nord-Norge 😅 det kan også slås av i menyen for de tilfellene man skal ha noe bak som kommer i konflikt  :+1:
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Handyman

Sitat fra: OlaM på tirsdag 13. august 2024, klokken 15:54Jeg kunne tenkt meg en knapp i appen som betydde at luken åpnet seg kun neste gang du var innenfor nøkkelrekkevidde.
Enig. Dette er mulig med tredjepartsappen "Stats for Tesla", også fra Apple watch. Det krever heller ikke UWB.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Dette er jo use-case betinget. Sjeldnere jeg monterer sykkelstativ enn handler mat for å si det sånn. Så lenge man kan slå det av midlertidig er det vel bare bra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Hvis ikke funksjonen er forriglet mot kontakten til HF, så er det noe de burde gjøre.
Hvis støpsel er koblet til kontakten så bør funksjonen deaktiveres. Burde være veldig enkelt å få til, dersom det ikke er slik allerede.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 18:40
Sitat fra: OlaM på tirsdag 13. august 2024, klokken 15:54Jeg kunne tenkt meg en knapp i appen som betydde at luken åpnet seg kun neste gang du var innenfor nøkkelrekkevidde.
Enig. Dette er mulig med tredjepartsappen "Stats for Tesla", også fra Apple watch. Det krever heller ikke UWB.

Takk for tips, da fikk jeg en grunn til å teste den appen.
'21 3LR

hagestol

Vurderer en m3 Sr highland. Budsjettet er ganske lavt, men jeg skal nesten bare kjøre motorvei. Jeg kan presse budsjettet opp 29 for å få eap. Er dette tullete?

hELgenen

Sitat fra: hagestol på tirsdag 20. august 2024, klokken 18:05Vurderer en m3 Sr highland. Budsjettet er ganske lavt, men jeg skal nesten bare kjøre motorvei. Jeg kan presse budsjettet opp 29 for å få eap. Er dette tullete?

Ja. Kjøp bilen,men ikke betal noe for software

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA