Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

E-Trond

Sitat fra: Contango på fredag 09. august 2024, klokken 23:48
Sitat fra: Nihon på fredag 09. august 2024, klokken 22:36Hvor skrev jeg at det tok 8 måneder å vende meg til knappene. Du er flink til å ta ut av kontekst å tilpasse det til ditt syn.
Bevare meg vel. Dette skal man virkelig ikke spøke med. Jeg ber da så meget om unnskyld for å ha fornærmet eder så ille.
;)
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: Contango på fredag 09. august 2024, klokken 22:21
Sitat fra: Nihon på fredag 09. august 2024, klokken 20:50...etter 8 måneder med knapper på rattet så foretrekker jeg knappene...
Bare 8 måneders tilvenning? Skjønner ikke hva folk klager over 😉
Merkelig tolkning. Bør vel leses som om at etter 8 måneder med bilen, så opplever han det fremdeles ikke som ett problem.

Synes det er morsomt med alle de som hyler ut om det negative med nye ting uten å ha prøvd det selv.

Og så har man de som har bestemt seg for at det dårlig, prøvekjører med den innstillingen og erklærer at det ikke virker.

Til slutt har man de som kjøper bilen, bruker den litt og etter litt tilvenning finner ut at det virker helt fint.

Jeg må si at f.eks knappene foran kneet i Toyota Landcruiser er ett vesentlig dårligere designvalg enn knappene på rattet til Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Nihon på fredag 09. august 2024, klokken 20:50Jeg fikk en lånebil med spaker bak rattet og jeg må si at etter 8 måneder med knapper på rattet så foretrekker jeg knappene enn å kjøre med spaker. Jeg føler at jeg hele tiden må slippe taket i rattet for å bruke blinklysene i rundkjøringene med spakene, noe som jeg ikke trenger å gjøre med knappene.
Begge løsningene har sine fordeler og ulemper. Jeg liker hvor rent designet blir uten spaker, skulle gjerne hatt bil uten selv.

Men jeg tror uansett spaker eller ei at det føles rart å bytte når man har kjørt med en løsning. Selv å bytte mellom to varianter av spaker er uvant.

I vår/sommer har vi kjørt ca 10000km med BMW, og det var rart når man kom fra Tesla. Når vi nå tok Teslaen på hytta og lot BMWen stå hjemme var det rart å kjøre Tesla igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. august 2024, klokken 09:42Merkelig tolkning. Bør vel leses som om at etter 8 måneder med bilen, så opplever han det fremdeles ikke som ett problem.
La meg da stave det, så det ikke er noen misforståelse for alle andre som måtte føle seg forurettet:
D e t  v a r  e n  s p ø k. Åpenbart langt fra morsom.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ArthurWikan

Hei, istedenfor å starte en ny tråd, jeg spør her:

Ny RWD Quicksilver er bestilt og skal visstnok ankomme ultimo september. Jeg var våken nok til å bestille piggfri vinterdekk et par dager etter bestilling, så det får jeg for disse 17909 kronene. Men jeg har ikke peiling på om det følger med ladekabel for kommunale plasser (Oslo) eller hjemmelader. Jeg vet ikke om noe kabel følger med, ikke lett å vite hva som er inkludert, på Tesla.com.

Jeg vet heller ikke om det er noe form for matter, eller om det må kjøpes separat. Jeg har skvettlapper og lakkbeskyttelsesfolie på handlelista - regner med at det må tas etter levering - samt glasscoating rett etter levering. Billigere å ta det med umiddelbart etter levering.

Jeg er rimelig Tesla-novise, har hatt flere ulike elbiler tidligere - men dette er upløyd mark.

MVH Arthur

Contango

Med mindre Tesla har endret noe den siste tiden følger det med en UMC (ladekladd for bla stikkontakt som jeg antar det er det du mener er "hjemmelader"), type 2 kabel (antar det er det du mener er kabel for kommunale plasser), og stoffmatter.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RJK

Nederst i bestillingsvinduet, finner du dette, som er lagt med som bilde.

Wall Connector som IKKE er sjekket av, er ladeboksen som må installeres hjemme. Har du ikke slikt hjemme nå, så er denne fin å ta med. Den kommer normalt sett med innebygget Type2-kabel.

Mobil ladekabel som er som standard sjekket av, er den UMC'en som nevnes over. Har du fjernet avsjekkingsboksen, så får du selvsagt ikke denne med, og må ev. bestilles utenom i ettertid. som du og kan gjøre med Wall Connector.

Type 2 ladekabel er ennå standard, og kan ikke velges bort. Dog, Tesla selger uansett rimelige Type 2-kabler i webshop.

Om du har annen ladeboks, men ikke noen annen Type 2-kabel enn den som fulgte med din gamle bil og som du må legge ved ved videresalg, kan det være greit å ha en slik kabel hengende ved ladeboksen til enhver tid.

Da slipper du i tilfelle å ta denne ut av bilen ved hver lading, og så inn igjen når du skal på tur og kan tenkes å ha bruk for den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

marud

Vurderer kjøp av ny telefon og er i utgangspunktet en Android (Samsung) person. Det er dog vanskelig å finne ut om UWB (better phonekey og handsfree trunk) er kommet til Tesla på Android. Har ikke telefon med UWB idag så får ikke sjekket selv. Noen som vet?
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

GOS

Hva er problemet med Phone Key?

Har ikke hatt noe problem med Tesla og Android/ Samsung siste 10+ åra
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Nihon

Sitat fra: marud på mandag 12. august 2024, klokken 18:57Vurderer kjøp av ny telefon og er i utgangspunktet en Android (Samsung) person. Det er dog vanskelig å finne ut om UWB (better phonekey og handsfree trunk) er kommet til Tesla på Android. Har ikke telefon med UWB idag så får ikke sjekket selv. Noen som vet?

Tesla har ikke implementert UWB i appen i Android enda.
Jeg venter også på at Tesla skal la meg velge språk eller valuta i appen. Jeg bruker telefonen på engelsk og i appen får jeg opp kostnadene i britiske pund.

Tesla er veldig sene med å implementere ting i Android appen av en eller annen grunn, det er heller ingen app til Wear OS som jeg også savner.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Nihon

Sitat fra: GOS på mandag 12. august 2024, klokken 20:49Hva er problemet med Phone Key?

Med UWB funksjon så kan bagasjelokket åpne seg automatisk når du står bak bilen med henda fulle av ting og bilen vet mer nøyaktig hvor langt unna og hvor du står så den kan låse seg opp og igjen mer effektivt. Dette er ihverfall mulig med 2024 M3 og jeg tror også Model S og X.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

marud

Sitat fra: GOS på mandag 12. august 2024, klokken 20:49Hva er problemet med Phone Key?

Ikke noe problem, men på iPhone er den enda mer nøyaktig på Highland. Den ser forskjell på om telefonen er i førersetet eller passasjersetet slik at profil velges mer korrekt om man er to som begge bruker bilen (for eksempel på langtur). Også er håndfritt bagasjerom veldig ålreit. Min samboer har iPhone og gjør ett poeng ut av jeg ikke kan gjøre det når vi er på tur eller handler 😅
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Speeder

Sitat fra: marud på mandag 12. august 2024, klokken 22:46

Min samboer har iPhone og gjør ett poeng ut av jeg ikke kan gjøre det når vi er på tur eller handler 😅
Hva er det hun kan gjøre som du ikke kan?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Handyman

Sitat fra: Speeder på tirsdag 13. august 2024, klokken 08:19

Min samboer har iPhone og gjør ett poeng ut av jeg ikke kan gjøre det når vi er på tur eller handler 😅
Håndfritt bagasjerom kanskje? Siden det står i setningen foran, så antar jeg det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Speeder

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. august 2024, klokken 09:08
Sitat fra: Speeder på tirsdag 13. august 2024, klokken 08:19

Håndfritt bagasjerom kanskje? Siden det står i setningen foran, så antar jeg det.
REgnet også med det, men jeg har ikke sett dette beskrevet noe sted. Ei heller demonstrert i video. Snakker man om at bilen via blåtann føler at mobilen er bak bilen og i kombinasjon med at den ser noen stå der på kamera åpner bakluken?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA