Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på søndag 03. september 2023, klokken 16:31Er 19" Hankook som står på bilen som ble testet ja.
Men det beskrives også at det er nyutviklede dekk i samarbeid med Tesla,spesielt utviklet for å redusere støy og øke komforten.
Personlig hadde jeg uansett valgt 18" på bilen.

Ja, har lest det, men gjelder det begge produsentene (Michelin og Hankook)?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. september 2023, klokken 16:54
Sitat fra: E-Trond på søndag 03. september 2023, klokken 16:31Er 19" Hankook som står på bilen som ble testet ja.
Men det beskrives også at det er nyutviklede dekk i samarbeid med Tesla,spesielt utviklet for å redusere støy og øke komforten.
Personlig hadde jeg uansett valgt 18" på bilen.

Ja, har lest det, men gjelder det begge produsentene (Michelin og Hankook)?

Jeg kan jo ikke vite det med sikkehet.
Slike ting blir ofte omtalt i generelle vendinger.
Men det var sagt at årsaken til redusert toppfart på bilen var de nye dekkene med mer støydemping og mykere gummi.
CarWow pekte ivhertfall på de nye Hankook dekkene når dette med støy ble omtalt.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Håkon77

50mil på rwd med 57kwt batteri.. Om det er mulig så er det ikke annet enn imponerende. Enestående faktisk. Når jeg titter på andre biler jeg vurderer, som MG4 med 51kwt og Volvo EX30 med 51kwt, så har disse 34-35mil wltp. De har alle lfp batteri og drift på en aksling. MG er tilogmed lettere i vekt. Model 3 er noe dyrere, men det ser jo ut til at bare er å legge Tesla-frykten fra seg og innse at de er best på elbil. Med god margin.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

SurSnasen

Sitat fra: Marzo på lørdag 02. september 2023, klokken 23:16Det er neppe et kostnadsspørsmål.
Det er mer naturlig å tro at det handler om en langsiktig plan om selvkjørende biler og det imaget.

Selvkjøring er rett rundt hjørnet og da ville en hendel blitt overflødig i større grad enn knapper på rattet.
Noe vi også ser med autovisker som aktiveres ved kjøring på autopilot.

Nei, jeg tror rett og slett det er kostnadsbesparelse. Blir litt som AnneMa. "AnneMa gjør som AnneMa vil". "Tesla gjør som Tesla vil". Og folk hopper på. Det vet Tesla.

Selvkjøring er langt unna. Da kunne de heller ventet med å fjerne hendelen til selvkjøringen faktisk er på plass og implementert 24/7/365/worldwide. Det Tesla gjør nå er stikk motsatt av å skape trafikkflyt og sikkerhet. Men de slipper unna med det.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. september 2023, klokken 15:04
Sitat fra: ctfri på søndag 03. september 2023, klokken 14:17Har kjørt Model S med blinklys-knapper i snart åtte måneder. Jeg foretrekker faktisk knapper forran hendel. Det skal være en temmelig liten rundkjøring for at du må ta venstrehånden bort fra referansepunktet/blinklysknappene. Tar du ikke hånden bort vet du hele tiden hva som er høyre / venstre-blink,- uten å se på knappene.

Tror det blir for sært for "vanlige" folk å håndtere dette.
Jeg har forsøkt å "late som"/simulere min nåværende betjening på rattet i en Polestar 2 som om det var blinklys brytere der det i dag sitter adaptive cruise control piler (de ligner blinklysbryterene til Tesla model 3) - og hjernen min stokker seg fullstendig i perioder når jeg forsøker å treffe venstre/høyre. Tanken min var opprinnelig å vente på en Model Y HW4 som min neste bil jeg skal kjøpe (som da trolig får en tilsvarende løsning som model 3), og jeg har faktisk begynt å tørrtrene med dette i tankene. Men jeg må innrømme at denne betjeningen fikser ikke hjernen min på en god måte i alle situasjoner. Det blir akkurat som Tesla Bjørn har vist i flere videoer med Model S plaid - det blir rot og tull. Spesielt når man skal blinke ut av rundkjøringer. Derfor tror jeg som andre har vært inne på her - at det vil skje en utvikling her som til slutt ender med at Tesla endrer betjeningen. Kanskje en versjon 2 kommer, eller kanskje man rett og slett går tilbake til hendel løsningen. Jeg vet ikke svaret - men den versjonen som Tesla kommer med nå blir rett og slett for komplisert å betjene på korrekt måte i alle situasjoner.  Jeg kan ikke si som jugeren at dersom 90% blir rett så er jeg happy...for dette må faktisk fungere 100%.
Bare vent til 3-partsløsinger for blinklyshendel kommer. Hvem er først ut? Kanskje SEXY-stikc ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 03. september 2023, klokken 22:53
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. september 2023, klokken 15:04
Sitat fra: ctfri på søndag 03. september 2023, klokken 14:17Har kjørt Model S med blinklys-knapper i snart åtte måneder. Jeg foretrekker faktisk knapper forran hendel. Det skal være en temmelig liten rundkjøring for at du må ta venstrehånden bort fra referansepunktet/blinklysknappene. Tar du ikke hånden bort vet du hele tiden hva som er høyre / venstre-blink,- uten å se på knappene.

Tror det blir for sært for "vanlige" folk å håndtere dette.
Jeg har forsøkt å "late som"/simulere min nåværende betjening på rattet i en Polestar 2 som om det var blinklys brytere der det i dag sitter adaptive cruise control piler (de ligner blinklysbryterene til Tesla model 3) - og hjernen min stokker seg fullstendig i perioder når jeg forsøker å treffe venstre/høyre. Tanken min var opprinnelig å vente på en Model Y HW4 som min neste bil jeg skal kjøpe (som da trolig får en tilsvarende løsning som model 3), og jeg har faktisk begynt å tørrtrene med dette i tankene. Men jeg må innrømme at denne betjeningen fikser ikke hjernen min på en god måte i alle situasjoner. Det blir akkurat som Tesla Bjørn har vist i flere videoer med Model S plaid - det blir rot og tull. Spesielt når man skal blinke ut av rundkjøringer. Derfor tror jeg som andre har vært inne på her - at det vil skje en utvikling her som til slutt ender med at Tesla endrer betjeningen. Kanskje en versjon 2 kommer, eller kanskje man rett og slett går tilbake til hendel løsningen. Jeg vet ikke svaret - men den versjonen som Tesla kommer med nå blir rett og slett for komplisert å betjene på korrekt måte i alle situasjoner.  Jeg kan ikke si som jugeren at dersom 90% blir rett så er jeg happy...for dette må faktisk fungere 100%.
Bare vent til 3-partsløsinger for blinklyshendel kommer. Hvem er først ut? Kanskje SEXY-stikc ;-)
Er vel ingen grunn til at det ikke skal funke med både blinklys og girvelger på sexy-buttons, tenker jeg. Trenger vel ikke ha en egen "stick" for dette.

Man ha inntil 8 buttons koblet til en commander-enhet, og hittil er det 15+ actions som kan bli lagt til. Tenker det fort blir ihvertfall 4 flere lagt til. Venstre/høyreblink, Drive og Reverse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 04. september 2023, klokken 00:30Tenker det fort blir ihvertfall 4 flere lagt til. Venstre/høyreblink, Drive og Reverse.
Blinklys kan jeg forstå, men at giringen skal være ett problem, det skjønner jeg ikke. Hva skal liksom være problemet med det?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. september 2023, klokken 05:25
Sitat fra: RJK på mandag 04. september 2023, klokken 00:30Tenker det fort blir ihvertfall 4 flere lagt til. Venstre/høyreblink, Drive og Reverse.
Blinklys kan jeg forstå, men at giringen skal være ett problem, det skjønner jeg ikke. Hva skal liksom være problemet med det?
Kan du godt spørre om. ;)

Men "girvelgeren" er jo også fjernet og erstattet med skjermbetjening, for når prediktiv giring velger feil.

I motsetning til S/X der man også har fått D, N, R og P som touchknapper på konsollen, så får altså TM3 bare "override"-mulighet på skjermen.

Sveip opp for D, sveip ned for R.

Og det er jo selvsagt et stort problem for endel her inne.

Fant akkurat sak som sier det blir knapper i taket over "ryggespeilet" også:

Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Håkon77 på søndag 03. september 2023, klokken 21:0150mil på rwd med 57kwt batteri.. Om det er mulig så er det ikke annet enn imponerende. Enestående faktisk. Når jeg titter på andre biler jeg vurderer, som MG4 med 51kwt og Volvo EX30 med 51kwt, så har disse 34-35mil wltp. De har alle lfp batteri og drift på en aksling. MG er tilogmed lettere i vekt. Model 3 er noe dyrere, men det ser jo ut til at bare er å legge Tesla-frykten fra seg og innse at de er best på elbil. Med god margin.

Polestar 2 standard range single motor har foreløpig WLTP oppgitt til over 50 mil.
https://www.polestar.com/no/polestar-2/range-and-charging/

Jeg tror mange som er markedet for Model 3 også vil vurdere Polestar 2 framover.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Tviler på at det forandrer seg veldig mye nå, Polestar er "old news" og det henger et konkursspøkelse over hele merket, som kan få folk til å tenke seg om en ekstra gang og to, mens Model 3 HL tross alt byr på mye bra nytt (vent seter, støynivå og fjæringskomfort) i tillegg til det omdiskuterte.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 04. september 2023, klokken 06:19
Sitat fra: Håkon77 på søndag 03. september 2023, klokken 21:0150mil på rwd med 57kwt batteri.. Om det er mulig så er det ikke annet enn imponerende. Enestående faktisk. Når jeg titter på andre biler jeg vurderer, som MG4 med 51kwt og Volvo EX30 med 51kwt, så har disse 34-35mil wltp. De har alle lfp batteri og drift på en aksling. MG er tilogmed lettere i vekt. Model 3 er noe dyrere, men det ser jo ut til at bare er å legge Tesla-frykten fra seg og innse at de er best på elbil. Med god margin.

Polestar 2 standard range single motor har foreløpig WLTP oppgitt til over 50 mil.
https://www.polestar.com/no/polestar-2/range-and-charging/

Jeg tror mange som er markedet for Model 3 også vil vurdere Polestar 2 framover.
PS2 SR har ifølge Polestar sine egne hjemmesider, et batteri på 69 kWh.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. september 2023, klokken 05:25

Tror ikke det er et problem å miste girhendel - er mer at flere synes det blir en dårligere løsning som vil kreve tilvenning.
Blinklysene er nok mer enn bare tilvenning. Her er det mer eller mindra garantert at man ikke får til en 100% funksjonell løsning. Jeg kan vedde livet og formuen min på at en del sjåfører ikke vil lykkes å betjene dette like bra som dagens hendler - og følgelig er det en dårligere løsning som også vil gi dårligere trafikksikkerhet. At man i 2023 velger å spare penger fremfor å øke trafikksikkerheten på nye biler er rett og slett trist

vinterdekk

Sitat fra: geear på mandag 04. september 2023, klokken 06:28Tviler på at det forandrer seg veldig mye nå, Polestar er "old news" og det henger et konkursspøkelse over hele merket, som kan få folk til å tenke seg om en ekstra gang og to, mens Model 3 HL tross alt byr på mye bra nytt (vent seter, støynivå og fjæringskomfort) i tillegg til det omdiskuterte.
Ser ut som at Tesla Model 3 vinner på pris (omlag 50K, pilotpakken vil man gjerne ha). Men Polestar 2 har bla. RWD og forbedret effektivitet i forhold til tidligere, tradisjonelt førermiljø og bakluke med hengsler oppe. Det var mest det jeg tenkte på ville friste samme kjøpegruppe.

Sitat fra: RJK på mandag 04. september 2023, klokken 06:34PS2 SR har ifølge Polestar sine egne hjemmesider, et batteri på 69 kWh.

Du har rett, Polestar 2 SR har større batteripakke.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Handyman

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. september 2023, klokken 07:08Jeg kan vedde livet og formuen min på at en del sjåfører ikke vil lykkes å betjene dette like bra som dagens hendler - og følgelig er det en dårligere løsning som også vil gi dårligere trafikksikkerhet.
Uten å ha prøvd, så tror jeg også at hendel er enklere enn knapper. Når det gjelder trafikksikkerhet så tipper jeg det bare blir at mange dropper å blinke ut av rundkjøringer ved store rattutslag. Det er det jo allerede svært mange som gir blaffen i. Det har mer med manglende smidighet enn dårlig trafikksikkerhet å gjøre. Altså mest irriterende, men ikke så farlig.

Handyman

Sitat fra: Handyman på søndag 03. september 2023, klokken 22:53Bare vent til 3-partsløsinger for blinklyshendel kommer. Hvem er først ut? Kanskje SEXY-stikc ;-)
Siden Y enn så lenge har hendel, så døper jeg produktet om til SEX-stick. ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA