Hovedmeny

Feil på rekkevidde

Startet av VegLars, onsdag 12. april 2023, klokken 13:59

« forrige - neste »

Jalmar

I og med at bilen leverer mer enn lovet om sommeren, tenker jeg at batteriet er ok. De fant heller ingen feil på første service da jeg klagde på rekkeviddenedgangen etter overgang til vinterdekk. Jeg tror beklageligvis at dette er normalen for disse bilene.

I går var vi på tur fra Lørenskog til Notodden med hjemreise via Ørvella, opp til Bolkesjø, videre til Kongsberg og hjem igjen til Lørenskog. En tur på 295 km. Svingte inn hjemme med 11% igjen på batteriet. Altså helt som forventet og normalt. Samme tur i -4 grader og fint tørrt vinterføre ga tomt batteri ved ankomst Notodden.

Nå skal bilen på første stor-service i juni/juli, så da får vi se om de finner noe galt.

Det kan virke som om eierne av disse bilene ikke er spesielt interessert i forumaktivitet, men det hadde vært moro å hørt noen erfaringer fra andre som har samme bil  ;D
2023 Citroen e-C4 som dessverre kun egner seg til sommerbruk
2003 Suzuki Liana for å ha noe å kjøre med om vinteren...
1986 Citroen 2 CV Dolly fra den gang Citroen var Citroen...

Daniel_0007

Jeg vil tippe at kjøle/varme systemet er ganske basic, tesla er jo effektiv pga octovalve, vet ikke åssen det er på Citroën man mange tidlige elbiler bare dumper ut varmen av bilen istedenfor å gjenbruke til å f.eks varme kabinen, kan forklare hvorfor forbruket er så høyt om vinteren, husk og at varmepumper som regel er mest effektive mellom 0 og -15, er ofte over -15 om vinteren i Norge spes om man bor på innlandet.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

#17
300 km i varmt sommervær og ca 60 km/t er kanskje litt kort det også? Gir ikke mening at bilen skal bruk 2 ekstra kWh på varming pr mil. Vi snakker jo da fort 10-16 kW i timen bare til varming ved 60-80 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 18. mai 2024, klokken 17:46Jeg vil tippe at kjøle/varme systemet er ganske basic, tesla er jo effektiv pga octovalve, vet ikke åssen det er på Citroën man mange tidlige elbiler bare dumper ut varmen av bilen istedenfor å gjenbruke til å f.eks varme kabinen, kan forklare hvorfor forbruket er så høyt om vinteren, husk og at varmepumper som regel er mest effektive mellom 0 og -15, er ofte over -15 om vinteren i Norge spes om man bor på innlandet.
Tesla fikk jo ikke varmepumpe før i 2021. Allikevel kjørte vi 35 mil og +600 høydemeter vinterstid med vår 2013 S85. Å tape noe mere enn 50% rekkevidde (en tur) på vinteren er helt hinsides, da bør det være kaldere enn -25.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

NAF fikk ca 230 km til 0 da de kjørte vintertest i moderat fart.
Det er vesentlig mer enn du får?
https://www.motor.no/elbil/citron--c4-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/194124
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2024, klokken 10:35NAF fikk ca 230 km til 0 da de kjørte vintertest i moderat fart.
Det er vesentlig mer enn du får?
https://www.motor.no/elbil/citron--c4-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/194124
Stemmer det daktari :+1:  mener jeg å huske og tipperat rekkevidden kan ligge mellom 16 og 25 mil på vinteren. Så er det jo som alt annet også avhengig av om den har stått i oppvarmet garasje, er den forhåndsvarmet og hva er utetemperaturen og flere byer i Belgia... ;D

daktari

Jepp, og trådstarter nevner 6-8 mil om vinteren. Da er det noe galt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jalmar

Trådstarter fikk 6 mil, og jeg har opplevd 8 - 13 mil. Men igjen, nå om dagen fungerer den helt etter oppskriften når det gjelder rekkevidde, så jeg tror faktisk ikke det er noe galt med batteriet. Kanskje med varmepumpe eller noe lignende? Jeg skal ha min på storservice snart, og da skal de få sjekke. Ladetidene er hinsides all fornuft om vinteren også, og det hjelper jo ikke akkurat...
2023 Citroen e-C4 som dessverre kun egner seg til sommerbruk
2003 Suzuki Liana for å ha noe å kjøre med om vinteren...
1986 Citroen 2 CV Dolly fra den gang Citroen var Citroen...

turfsurf

Sitat fra: Jalmar på mandag 20. mai 2024, klokken 22:17Trådstarter fikk 6 mil, og jeg har opplevd 8 - 13 mil.
Har du virkelig opplevd 8 mil rekkevidde på en tur? Det er det samme som vår 2015 i3 med 20kWh batteri greide. Hadde skjønt det på motorveien i 150, motvind og -25 men...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Fant lenke og bilde inne på den norske C4 FB brukergruppen fra elbil.no teste-info

Kopi:

19-20 mil rekkevidde i kaldt vintervær er kanskje litt skuffende? 
https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Syklist

Vi har en Corsa-e som har samme drivlinje som e-C4. Den har som de andre PSA/Stellantis bilene betydelig dårligere rekkevidde om vinteren, særlig når den står ute utilkoplet med småkjøring. Men så ille er som beskrevet her er det ikke.

Jeg tror at problemet er lite optimal styring av varmepumpe i tillegg til manglende forvarming av batteri før hurtiglading.  Har inntrykk av at ved lave temperaturer så vil bilen varme batteriet litt de første 10 minuttene, og dermed går det veldig mye strøm.  Mener å ha lest et sted at varmepumpa på disse bilene kan dra 9kw ved ugunstige forhold mot 5kw til vanlig, og PTC opp til 5kw. 

Som i alle elbiler kan en spare mye strøm med fornuftig bruk av varme.  På småturer om vinteren, når jeg har jakke på, lar jeg temperaturinstillingen stå på 14 og AC av. På lengre turer setter jeg den opp til 17-18.  (Bruker kun 22 om sommeren når det er så varmt at klimaanlegget/AC kompressor må stå på.)

Det er ikke klart for meg om AC on/off (med lysdiode på knappen) kopler inn eller ut varmepumpa, eller om den kun er temperaturstyrt.

Ellers gjelder det å kjøre bilen ordentlig varm før hurtiglading, noe som krever planlegging og ikke alltid er så enkelt. Ellers blir det fort 30-40Kwh på begynnelsen i stedet for 80-100.

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

hemi

er dette samme som peugoet sin også? venn har den og den kommer seg ikke til hemsedal fra bærum om vinternt :(

Syklist

Peugeot 208 og 2008 elbil har samme drivlinje. (2024 utgavene har ny motor og batteri).
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

hemi

aha, den stod på ohh kanskje kjøpe sånn lista, men etter å ha snakket med 2 eiere gjør den ikke det lenger :| synes bilene ser bra ut, men skuffende at de ikke kommer seg på hytta 1 vei engang om det er kaldt. (begge har byttet til mod Y)

Jalmar

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:21
Sitat fra: Jalmar på mandag 20. mai 2024, klokken 22:17Trådstarter fikk 6 mil, og jeg har opplevd 8 - 13 mil.
Har du virkelig opplevd 8 mil rekkevidde på en tur? Det er det samme som vår 2015 i3 med 20kWh batteri greide. Hadde skjønt det på motorveien i 150, motvind og -25 men...

På en tur fra Lørenskog via Fetsund til Ørje, kun rolig kjøring på landeveien, ingen motorvei, opplevde jeg å snegle meg inn på lader ved Circle K med 4% igjen på batteriet. Det er ca 8 mil. Skal legge til at det var -16 grader, men fint vinterføre. Klimaanlegget sto som vanlig på 22 grader og Auto. Min forrige elbil, Kia Soul 30kw, klarte distansen uten stress under tilsvarende forhold.

Ved flere anledninger sist vinter opplevde jeg at tur/retur Lørenskog - Eidsvoll var å strekke strikken, så som regel blei det ladestopp også på den strekningen. Men her er det motorvei hele veien, så kanskje mer forståelig. Men igjen Kia Soulen fiksa det glatt.

Jeg kjøpte Citroenen fordi jeg trodde den ville levere lenger rekkevidde året rundt enn Kiaen, og fordi jeg ville ha en Citroen igjen. Det viser seg at på vinteren er ikke rekkevidden på langt nær bedre enn Kiaen. Men på sommertid er den langt bedre, til og med bedre enn lovet.

Det å dempe varmen til 14 grader og sitte med isskrapa på innersiden hele veien er en dårlig ide, da jeg kjører rundt på eldre mennesker. Og da kunne jeg faktisk kjørt med min gamle 2CV og hatt det litt morsomt i tillegg  :laugh:
2023 Citroen e-C4 som dessverre kun egner seg til sommerbruk
2003 Suzuki Liana for å ha noe å kjøre med om vinteren...
1986 Citroen 2 CV Dolly fra den gang Citroen var Citroen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA