Skiltlesing igjen (sorry, not sorry)

Startet av Hjortefot, mandag 03. april 2023, klokken 16:41

« forrige - neste »

Hjortefot

Tenkte jeg skulle prøve å motbevise meg selv litt til her. Jeg dekket over frontkameraene med et stykke papp og kjørte en liten tur. Tanken var at jeg da likevel ville se visualiserte skilt på skjermen, men nei, ikke et eneste skilt dukket opp. Myth busted! Men fartsgrensene var der like godt. Bilen vet jo omtrent hvor den er med GPS. Det viser iallfall nok en gang at fartsgrenser og fartsgrenseskilt ikke nødvendigvis stemmer overens.

Så kom det et plutselig vindkast, og pappbiten fløy rett fra frontruta og over på 3-tallet i et fartsgrenseskilt for en 30-sone. Litt av et sammentreff! Det enda mer interessante er at fartsgrensen OG visualiseringen av fartsgrenseskiltet blinket over til å vise 50(!!!)

Så ny hypotese: Posisjonene til fartsgrenseskiltene ligger inne i kartdata. Når bilen kommer til en slik posisjon, ser den etter skiltet og prøver etter beste evne å tyde det. Hvis den ikke er på en slik posisjon (midlertidig improvisert skilting, bakenden på en buss med begrenset toppfart etc.) så ignorerer den alt som ser ut som et fartsgrenseskilt.

Altså: Om de som driver veiarbeid i et område har fått meldt inn hele veien inn til Tesla sitt kart at "her er de skiltposisjonene vi skal bruke i prosjektet", så vil bilen se etter og oppdage skiltene som står der, og kun når de står der. Om de ikke har fått til dette av kompliserte grunner, vil bilen ignorere midlertidig skilting.

Dette kan også forklare at en bil gjør et heltemodig forsøk på å lese av et digitalt skilt, men ofte ikke forstår noe av det og derfor ignorerer det.

Hvilken fartsgrense bilen bestemmer seg for er et enda mer komplisert regnestykke.
Model 3 LR - 2019

Handyman

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 04. april 2023, klokken 13:33Hvordan kan du vite med sikkerhet at denne informasjonen ikke blir hentet fra kartdata som av ukjente grunner blir oftere oppdatert akkurat der du kjører?
Navdata i bilen oppdateres ikke særlig ofte, så uansett hvor ofte entreprenør/SVV hadde oppdatert dette, hadde det ikke hatt noen betydning.
Jeg har opplevd at skilt har blitt flyttet fra den ene dagen til den andre og bilen både leser, visualiserer og tilpasser farten etter disse. Dersom den midlertidige fartsgrensen ikke repeteres ofte, vil bilen velge å heve farten til den opprinnelige farten på strekningen. Sikkert for å hindre at man blir stuck på lav fart.
Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 04. april 2023, klokken 13:33Hvordan vil du forklare at min bil helt tydelig aldri leser skilt?
Aner ikke. Feil på bilen? Kreves EAP eller FSD, og at du ikke har dette? Kan du rett og slett ta feil (overbevist deg selv)?
Husk at på motorvei tilpasser den aldri farten etter skilt.
Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 04. april 2023, klokken 13:33Alt jeg har sett tyder på at både fartsgrenser og skiltplasseringer er hentet fra kartdata, og at de ikke nødvendigvis stemmer overens med hverandre.
At det er mye feil i Teslas Navdata er det ingen i tvil om.
Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 04. april 2023, klokken 13:33Jeg påstår derfor at din bil heller ikke leser fartsgrenseskilt, fordi ingen norske teslaer leser skilt.
Påstå hva du vil, men min bil både leser, visualisere og tilpasser farten etter både skilt og navdata. Hva den prioriterer er uten tilsynelatende logikk, men det viker som at den ofte ikke øker farten utover hva som navdata sier. Nedover derimot følger den vldig ofte skilting.
Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 04. april 2023, klokken 13:33For å sette det på spissen. Hva kan overbevise meg utover at du sier at den kan gjøre det?
Sansynligvis ingenting ;-) Det ligger dog en del videoer som viser at bilen gjenkjenner og kjører etter hjemmelagede skilt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:01eg hadde dog ikke likt om bilen hadde begynt å kjøre i 90 i 90 sonen hvis jeg av en eller annen grunn hadde stil maksgrense til 60 (f.eks kjøring med henger uten brems).
OT. Men det er endret til 80 !
https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2022/03/nye-fartsgrenser-for-tilhengere/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på onsdag 05. april 2023, klokken 00:08
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:01eg hadde dog ikke likt om bilen hadde begynt å kjøre i 90 i 90 sonen hvis jeg av en eller annen grunn hadde stil maksgrense til 60 (f.eks kjøring med henger uten brems).
OT. Men det er endret til 80 !
https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2022/03/nye-fartsgrenser-for-tilhengere/
Det visste jeg forsåvidt, var bare ett hendig (men dårlig) eksempel. Bytt ut 60 med 80 og 90 med 100.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

orl7368

Finnes det ingen måte å overstyre når bilen har oppfattet feil?

Det er tre steder hvor dette skjer jevnlig. To steder må jeg kjøre mange mil før neste skilt.

sjokomelk

Må skru av Auto-Steer og bare kjøre på cruisecontrol til bilen finner det for godt å ha riktige data. Jeg har gitt opp Auto-steer på store deler av landeveiene i Nord-Rogaland, for bilen påstår det er 50/60/70 når det er 80, og logikken til Tesla er ikke programmert for at generell fartsgrense i Norge er 80. Hadde de fått på plass "Jeg har ikke sett et eneste fartsgrenseskilt på 600 meter, da er det 80 som gjelder for jeg er utenfor tettbebygd område", så hadde mye av problemene vært løst.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vaduz

Har aldri irritert meg over det, kanskje fordi jeg nesten aldri kjører akkurat på fartsgrensen så jeg må justere uansett:)

jlan

Sitat fra: Vaduz på søndag 09. april 2023, klokken 07:39Har aldri irritert meg over det, kanskje fordi jeg nesten aldri kjører akkurat på fartsgrensen så jeg må justere uansett:)
Problemet sjokomelk beskriver er vel at hvis det ikke er motorvei, så får man ikke justert opp i Auto-Steer, hvis bilen "tror" at det er en lav fartgrense. Og kjører man med manuell styring og TACC, så vil ikke bilen automatisk sette ned farten når det er lavere fartsgrense.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hjortefot

Sitat fra: orl7368 på torsdag 06. april 2023, klokken 13:36Finnes det ingen måte å overstyre når bilen har oppfattet feil?

Det er tre steder hvor dette skjer jevnlig. To steder må jeg kjøre mange mil før neste skilt.
Når jeg kommer over kjente fantom-50-soner der man ikke kan justere seg opp, holder jeg bare gasspedalen sånn passe inne slik folk gjorde rundt andre verdenskrig. Det går jo over etter en stund. Men SÅ unødvendig irriterende luksusproblem, da...  :P
Model 3 LR - 2019

Handyman

Når bilen kommer til et midlertidig 50-skilt med underskilt om at fartsgrensen gjelder om 150m så regulerer bilen farten ned til 50. Det er en tydelig indikasjon om at bilen leser og regulerer farten etter skilt og ikke kartdata.

Hjortefot

Sitat fra: Handyman på torsdag 13. april 2023, klokken 14:43Når bilen kommer til et midlertidig 50-skilt med underskilt om at fartsgrensen gjelder om 150m så regulerer bilen farten ned til 50. Det er en tydelig indikasjon om at bilen leser og regulerer farten etter skilt og ikke kartdata.
Når bilen setter ned farten til 50 i en 80-sone gjennom et øde fjell-landskap er det en tydelig indikasjon på at bilen regulerer farten etter kartdata og ikke etter skilt.

Akkurat hvilken fartsgrense bilen tror gjelder er tydeligvis et litt mer komplisert spørsmål. Det er ikke engang sikkert at alle Teslaer er enige.

Mine tester de siste par ukene tilsier at bilen min KAN lese skilt, men ikke gidder å lese midlertidige skilt i Trøndelag. Møre og Romsdal? Null stress. Den leser til og med digitale skilt om de ikke er altfor møkkete. Hvordan den forholder seg til informasjonen på skiltene den leser er, for å bruke et fint ord, uransakelig.

For min del blir "50 km/h om 150 m"-skilt som regel lest og ignorert.
Model 3 LR - 2019

Handyman

Sitat fra: Hjortefot på lørdag 15. april 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Handyman på torsdag 13. april 2023, klokken 14:43Når bilen kommer til et midlertidig 50-skilt med underskilt om at fartsgrensen gjelder om 150m så regulerer bilen farten ned til 50. Det er en tydelig indikasjon om at bilen leser og regulerer farten etter skilt og ikke kartdata.
Når bilen setter ned farten til 50 i en 80-sone gjennom et øde fjell-landskap er det en tydelig indikasjon på at bilen regulerer farten etter kartdata og ikke etter skilt.

Akkurat hvilken fartsgrense bilen tror gjelder er tydeligvis et litt mer komplisert spørsmål. Det er ikke engang sikkert at alle Teslaer er enige.

Mine tester de siste par ukene tilsier at bilen min KAN lese skilt, men ikke gidder å lese midlertidige skilt i Trøndelag. Møre og Romsdal? Null stress. Den leser til og med digitale skilt om de ikke er altfor møkkete. Hvordan den forholder seg til informasjonen på skiltene den leser er, for å bruke et fint ord, uransakelig.

For min del blir "50 km/h om 150 m"-skilt som regel lest og ignorert.

Jeg påstår ikke at bilen utelukkende leser og regulerer etter skilt. Jeg sier bare at den kan det og at den av og til gjør det, siden jeg oppfattet deg til at du mener at den overhodet ikke kan gjøre det (første post). Men veldig ofte er det helt klart at det er kartdata som prioriteres. Eksempelvis visualiserer den alle "opphevelese av fartsgrense" men regulerer "aldri" etter det. 
På tur til hytta i går oppdaget jeg også at den leste og regulerte etter permanente "50 om 150m" som 50 sone. Tvilsomt feil i kartdata. I Agder og Telemark, hvor jeg kjører mest, leser den "alle" midlertidige skilt som ikke står på motorvei. 

Hjortefot

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. april 2023, klokken 12:27Jeg påstår ikke at bilen utelukkende leser og regulerer etter skilt. Jeg sier bare at den kan det og at den av og til gjør det, siden jeg oppfattet deg til at du mener at den overhodet ikke kan gjøre det (første post).
Det er lenge siden første post, og jeg er også ganske uenig med den nå. Men jeg skal ikke forvente at alle finleser alt jeg skriver i en hel slik tråd. Jeg vet jeg er litt forvirrende: Jeg er både påståelig og overhodet ikke interessert i å ha rett i utgangspunktet. Jeg prøver bare å finne ut hvordan ting fungerer, slik at jeg etter å ha ombestemt meg et par ganger har rett til slutt. :D
Model 3 LR - 2019

Handyman

Sitat fra: Hjortefot på lørdag 15. april 2023, klokken 12:54
Sitat fra: Handyman på lørdag 15. april 2023, klokken 12:27Jeg påstår ikke at bilen utelukkende leser og regulerer etter skilt. Jeg sier bare at den kan det og at den av og til gjør det, siden jeg oppfattet deg til at du mener at den overhodet ikke kan gjøre det (første post).
Det er lenge siden første post, og jeg er også ganske uenig med den nå. Men jeg skal ikke forvente at alle finleser alt jeg skriver i en hel slik tråd. Jeg vet jeg er litt forvirrende: Jeg er både påståelig og overhodet ikke interessert i å ha rett i utgangspunktet. Jeg prøver bare å finne ut hvordan ting fungerer, slik at jeg etter å ha ombestemt meg et par ganger har rett til slutt. :D
He he. Du har i alle fall helt rett i er at det ikke er lett å finne system i galskapen. Noen ganger når du tror du har funnet ut noe, så kommer en ny SW og endrer ting.

Hjortefot

Jeg vet ikke om det er en ny ting, men jeg oppdaget nå at privatrettslige (svarthvite) skilt også kan leses helt fint. Blir litt sprø av en bil som er så stødig på skiltlesing, men likevel "velger" å ignorere noen skilt eller dikte opp fartsgrenser tilsynelatende uprovosert.
Model 3 LR - 2019

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA