Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

China's Flagship EVs are Exploding in Huge Numbers

Startet av magnetic, søndag 02. april 2023, klokken 16:42

« forrige - neste »

vinterdekk

Alt som står på internett er jo sant, så dette stemmer nok også.  ;)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Uavhengig av kildekritikk osv så var det vel iallfall ingen tvil om at det var mange forskjellige Han og Tang med full fyr i batteripakken?

Har det vært tilsvarende branner i Han og Tang i Norge?

Så heller ikke helt bra ut på 16-17 minutter hvis det stemmer at airbagene ikke løste ut i Tangen der hele fronten var knust...

De viste en Hongqi EHS9 eller hva den nå heter, som også hadde brent under lading, men der hadde definitivt ikke batteripakken tatt fyr, selv om de ikke nevnte det.

Kakemoms

Innenfor elektronikk så beskriver vi dette som "kinesium". Det går greit så lenge du antar at 25% ikke virker og kun holder deg til passive komponenter...

Har ikke sett så mye om BYD på nyhetene her, men elsykkel-pakker fra kina har i hvert fall tatt fyr.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

edyrli

Jeg er usikker på om dette faktisk er "Huge Numbers" og hele filmen bærer litt preg av clickbait for å få views. BYD selger veldig mye biler og alle biler brenner. Så noen vil det vel dukke opp. Statistikken her til lands viser vel at det er færre branner i elbiler enn i diesel/bensin.

Men dersom det viser seg at LFP ikke er like sikker teknologi som tidligere antatt er det jo ikke bra. Det kan uansett være greit å følge litt med.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

geear

Gjetter at dersom en går inn i detaljene og ser på alder på bilene som brenner, så vil man se sammenheng med høy alder og kilometer. Mange av elbilbrannene er allerede i 12V-anlegget, ikke fordi det er elbiler. Andelen branner forårsaket av 12V-anlegget bør være relativt lik uavhengig av drivstoff. Vil tro et stort flertall av bilbranner i Norge, utover 12V-anlegget, er fossilbiler som er 10+ år gamle, typisk bensinbiler med morkne bensinslanger, og antenning fra en varm eksosmanifold eller turbo, eller dieselbiler med turbo runaway (oljeforbrennning). Så langt har den store mengden elbiler i Norge vært "nye" biler, så det kan bli interessant når vi snakker titusenvis av biler som blir 15-20 år.

Counterpointer

Sitat fra: edyrli på tirsdag 11. april 2023, klokken 11:36Men dersom det viser seg at LFP ikke er like sikker teknologi som tidligere antatt er det jo ikke bra. Det kan uansett være greit å følge litt med.

Det hadde vært krise om LFP ikke er så sikkert som antatt. Det er en av kjemiene som blir veldig viktig fremover.

CATL m.fl skalerer jo opp produksjonen av dette i ekstrem grad. YouTuberen «Limiting factor» antar at Tesla sin nye småbil vil ha LFP og en del utgaver av Model 3 har det allerede.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA