Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått telefon fra Tesla?

Startet av electricmobility, onsdag 21. november 2012, klokken 10:25

« forrige - neste »

stiberger

1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?
Vi kjøpte en Nissan Leaf tidligere i år. Siden det ble bompengefinansiert tunell mellom Tromsø og tettstedet hvor jeg bor, istedet for ferge. Tranportkostnadene økte dramatisk, så motivasjonen var rent økonomisk, selv om miljøaspektet ved det hele selvsagt ikke gjorde noe det heller.

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Reduserte kostnader, komfort og akselerasjon

3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Rekkevidde, og kun det egentlig.

4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?
Stort sett hver dag.
Hver arbeidsdag pendler jeg totalt ca. 70km

5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?
Det har hendt. Første gangen som relativt fersk eier, jeg skulle kjøre nær 100km i relativt kupert tereng. Sist gang i høst når jeg skulle repetere turen ved +3 grader... Det holdt det og.

6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?
Vi har hatt 1 passasjer, som endte med å kjøpe Leaf sist fredag (2/11)... Så fra nå av må vi vel få tak i en ny passasjer å omvende.

7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?
Vi har en bensinbil i tillegg, som definitivt er bil nr. 2. Vi hadde i utgangspunktet som plan å kvitte oss med den, men tiden viste at vi trenger den på vinteren for å komme oss to ganger t/r Tromsø på en dag (og vi ikke har mulighet for lading i byen). Hører hurtiglader er på vei, så kanskje den forsvinner på sikt.

8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?
Fly for lengre reiser, hurtigbåt og av og til buss hvis bil er utilgjengelig.

9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?
Større batterikapasitet

10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?
At en hver og enkelt må vurdere om kjøremønster en har gjør det mulig å eie en. Det er potensielt store kostnadsbesparelser.
All "forskning" gjenspeilet i media må taes med en stor klype salt. (spesielt den som er kritisk til elbil  ;) )

11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?
Goder som gratis offentlig parkering er enkelte steder svært begrenset.
I Tromsø og mange andre steder er kommunale parkeringsplasser organisert i parkeringshus eid av kommunale foretak. Disse hører ikke inn under definisjonen offentlig parkering, selv om grunnen er offentlig eid, og eier er et kommunalt foretak.
Forskrift for offentlig parkering sier:

Sitat fra: lovdata$1 Denne forskrift gjelder for stans og parkering av motorvogn eller tilhenger til motorvogn, på veg åpen for alminnelig ferdsel, jf trafikkreglene § 1.
Og dermed vil ikke følgende paragraf gjelde for det som mange nok vil anse som offentlig parkering.
Sitat fra: lovdata§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn
Jeg bruker en del tid på å forklare kjente og kolleger hvorfor jeg ikke parkerer gratis i Tromsø (desverre)
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

electricmobility

Takk til hkaspenberg, cra og stiberger!
Mye bra informasjon her som vi vil se nærmere på. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA