Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått telefon fra Tesla?

Startet av electricmobility, onsdag 21. november 2012, klokken 10:25

« forrige - neste »

electricmobility

Hei!

Jeg er ny på forumet og vet ikke helt om dette er riktig kategori for dette emne, men jeg prøver likevel.

Jeg er student og del av en prosjektgruppe i samarbeid med http://www.electricmobility.no/ som jobber med å finne måter å redusere "rekkevidde-angst" og forbedre kjøreopplevelsen hos elbilsjåfører. I den forbindelse har vi laget noen spørsmål til eiere av elbiler. Hvis noen av dere har lyst til å svare på spørsmålene våre hadde vi satt stor pris på det.  :)


1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?

3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?

4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?

5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?

6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?

7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?

8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?

9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?

10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?

11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?


OPPDATERING: Vi har laget er kort spørreundersøkelse, denne er tilgjengelig på https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFRaTFdJWGhkalhMOUEzTjdQbjlfYnc6MA

Vi setter stor pris på alle svar! :)

Takk!

tomrh

Hvordan skal man svare på undersøkelsen? En pm til deg?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

El rayo

Synes dere bør omarbeide spørsmålene grundig hvis der ønsker seriøse svar som dere kan trekke noe lærdom av.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#3
Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 18:13
Jeg er student og del av en prosjektgruppe i samarbeid med http://www.electricmobility.no/ som jobber med å finne måter å redusere "rekkevidde-angst" og forbedre kjøreopplevelsen hos elbilsjåfører.
Botemidler mot rekkeviddeangst:

1. Det beste botemiddel mot rekkeviddeangst er selvfølgelig større batterikapasitet.

2. God instrumentering som angir restkapasitet og forbruk. Energimeteret (tankmåleren) til klasisk PSA var slett ikke verst, mens det såkalte ekometeret var mindre hensiktsmessig da det viste "momentant effektuttak i fargekode (energi-uttak/sek)" og ikke "energi-uttak/km" som ville vært adskillig mer nyttig.
Min erfaring med PSA var at energimeteret gjorde elbilføreren (meg) komfortabel med å kjøre med mindre energi på "full tank" enn det en har i fossilen har når tom tank lampen tenner.

3. Et hurtigladenettverk med god dekning og kapasitet
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

electricmobility

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 05. november 2012, klokken 18:31
Hvordan skal man svare på undersøkelsen? En pm til deg?

Ja, du kan godt sende en pm til meg eller svare rett i forumet. Takk for interessen!

electricmobility

Sitat fra: El rayo på mandag 05. november 2012, klokken 18:54
Synes dere bør omarbeide spørsmålene grundig hvis der ønsker seriøse svar som dere kan trekke noe lærdom av.

Hvordan mener du at vi bør omarbeide spørsmålene? Takk for tilbakemeldingen.

Rio

Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 19:22
Sitat fra: El rayo på mandag 05. november 2012, klokken 18:54
Synes dere bør omarbeide spørsmålene grundig hvis der ønsker seriøse svar som dere kan trekke noe lærdom av.

Hvordan mener du at vi bør omarbeide spørsmålene? Takk for tilbakemeldingen.

Jeg synes spørsmålene var "for runde" og for lite spesifike. Man vil få svar som er mye "synsing", og det vil gjøre det vanskelig/umulig å sammenfatte svarene til en konklusjon.

For eksempel, spørsmål 8 (om andre transportformer) - hvis du får 100 "håndskrevne" svar, (inkl. noen som sier at de bruker fly når de skal til London), så blir det umulig å organisere det.

Spørsmål 10 er faktisk meget godt. :-)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

#7
Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 18:13
Hei!

Jeg er ny på forumet og vet ikke helt om dette er riktig kategori for dette emne, men jeg prøver likevel.

Jeg er student og del av en prosjektgruppe i samarbeid med http://www.electricmobility.no/ som jobber med å finne måter å redusere "rekkevidde-angst" og forbedre kjøreopplevelsen hos elbilsjåfører. I den forbindelse har vi laget noen spørsmål til eiere av elbiler. Hvis noen av dere har lyst til å svare på spørsmålene våre hadde vi satt stor pris på det.  :)


1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?
Nissan Leaf, fordi den er en gamechanger akkurat som iPhone og var det.

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Alt bortsett fra kortere rekkevidde enn bensin/diesel.
- Kjører ny teknologi som er "sponset" av Nissan og Norge, og som vil transformere verdens energiforbruk.
- Presis og lettkjørt, artig å kjøre
- Stille
- Kraftig akselerasjon
- Ingen eksos
- Ingen behov for å fylle drivstoff til spekulative priser
- Gratis Parkering
- Gratis bompeng
- Gratis ferje
- Neglisjerbare forbrukskostnader
- Remotecontrol til klima osv.
- Gadget, det at jeg ønsker å skrive her fordi jeg har kjøpt et produkt jeg elsker og har tro på.


3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Leaf kan foreløpig ikke dekke alle langturbehov, men Hertz kan, og det er også fint å kjøre ny og ren leiebil av og til.

4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?
Hver dag ca 12.000 km i året, til og fra jobb ca. 20 km, pluss diverse turer sjelden mer enn 100km på en dag.

5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?
Ja, men har provosert det frem/ testet grenser.

6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?
Ja, 1-4

7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?
Nei, har kun elbil, hadde BMW stasjonsvogn før, men savner den ikke.  Om jeg trenger å hente store ting, velger jeg leverandører som kan tilby levering og det jo egentlig mye greiere :)

8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?
Sykkel, Taxi, Fly, Leiebil, Ferge og Båt

9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?
Nei

10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?
La de få låne bilen en stund.

11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?

Sats på elbil løsninger for varetransport.  I de store byene bør varebil bompengesatser økes kraftg for alle andre enn nullutslipp biler slik at det raskt blir lønnsomt å skifte ut bilparker.
http://www.smithelectric.com/


Takk!

electricmobility

Sitat fra: flux på mandag 05. november 2012, klokken 20:10
Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 18:13
Hei!

Jeg er ny på forumet og vet ikke helt om dette er riktig kategori for dette emne, men jeg prøver likevel.

Jeg er student og del av en prosjektgruppe i samarbeid med http://www.electricmobility.no/ som jobber med å finne måter å redusere "rekkevidde-angst" og forbedre kjøreopplevelsen hos elbilsjåfører. I den forbindelse har vi laget noen spørsmål til eiere av elbiler. Hvis noen av dere har lyst til å svare på spørsmålene våre hadde vi satt stor pris på det.  :)


1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?
Nissan Leaf, fordi den er en gamechanger akkurat som iPhone og var det.

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Alt bortsett fra kortere rekkevidde enn bensin/diesel.
- Kjører ny teknologi som er "sponset" av Nissan og Norge, og som vil transformere verdens energiforbruk.
- Presis og lettkjørt, artig å kjøre
- Stille
- Kraftig akselerasjon
- Ingen eksos
- Ingen behov for å fylle drivstoff til spekulative priser
- Gratis Parkering
- Gratis bompeng
- Gratis ferje
- Neglisjerbare forbrukskostnader
- Remotecontrol til klima osv.
- Gadget, det at jeg ønsker å skrive her fordi jeg har kjøpt et produkt jeg elsker og har tro på.


3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Leaf kan foreløpig ikke dekke alle langturbehov, men Hertz kan, og det er også fint å kjøre ny og ren leiebil av og til.

4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?
Hver dag ca 12.000 km i året, til og fra jobb ca. 20 km, pluss diverse turer sjelden mer enn 100km på en dag.

5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?
Ja, men har provosert det frem/ testet grenser.

6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?
Ja, 1-4

7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?
Nei, har kun elbil, hadde BMW stasjonsvogn før, men savner den ikke.  Om jeg trenger å hente store ting, velger jeg leverandører som kan tilby levering og det jo egentlig mye greiere :)

8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?
Sykkel, Taxi, Fly, Leiebil, Ferge og Båt

9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?
Nei

10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?
La de få låne bilen en stund.

11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?

Sats på elbil løsninger for varetransport.  I de store byene bør varebil bompengesatser økes kraftg for alle andre enn nullutslipp biler slik at det raskt blir lønnsomt å skifte ut bilparker.
http://www.smithelectric.com/


Takk!

Flott! Dette er gode svar vi setter stor pris på.  :)

electricmobility

Sitat fra: Rio på mandag 05. november 2012, klokken 19:42
Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 19:22
Sitat fra: El rayo på mandag 05. november 2012, klokken 18:54
Synes dere bør omarbeide spørsmålene grundig hvis der ønsker seriøse svar som dere kan trekke noe lærdom av.

Hvordan mener du at vi bør omarbeide spørsmålene? Takk for tilbakemeldingen.

Jeg synes spørsmålene var "for runde" og for lite spesifike. Man vil få svar som er mye "synsing", og det vil gjøre det vanskelig/umulig å sammenfatte svarene til en konklusjon.

For eksempel, spørsmål 8 (om andre transportformer) - hvis du får 100 "håndskrevne" svar, (inkl. noen som sier at de bruker fly når de skal til London), så blir det umulig å organisere det.

Spørsmål 10 er faktisk meget godt. :-)




Takk for dine synspunkter. Vi skal ta dette til etterretning, nå i første omgang prøver vi bare å få inn litt opplysninger om en typisk elbileier.

tomrh

Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 18:13
1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?
For å spare penger, sparer ca. 3000 kr/mnd i driftsutgifter. Kjører Mitsubishi i-Miev 2012-mod.

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Økonomi, økonomi og økonomi! Smart å kunne fylle drivstoff hjemme, og drivstoff finnes i prinsippet overalt fordi strøm er innlagt overalt. Elbil er enklere bygd, ganske lite egentlig som kan gå i stykker, så det blir mindre vedlikehold og verkstedbesøk. Og så kjøregleden da! Deilig å kjøre, fantastisk god aksellerasjon.

3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Kortere rekkevidde. Det er i grunn det eneste. Men med voksende nettverk av hurtigladestasjoner har dette vesentlig mindre å si.

4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?
22/42 km til jobb (kona eller jeg), 100 km fra jobben til hytta, 10 km ned til nærmeste bysentrum, 3 km til nærbutikk. Handleturer, barn som skal på aktiviteter etc. Den brukes hver dag til all slags småkjøring. Så ofte vi kan.

5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?
Ja, har opplevd det et par ganger. Når rekkeviddeindikatoren viser at det er kortere rekkevidde igjen enn reststrekningen man har å kjøre kan man bli litt engstelig. Har en gang stoppet ved et tilfeldig bolighus og spurt om å få nødlade, og det er jo fordelen med elbil: det er jo bolighus med innlagt strøm overalt om det skulle skorte på. Situasjonen kan oppstå på ukjente strekninger man ikke har kjørt med elbil tidligere og man ikke har helt kontroll på forbruket. Men jo flere ganger man har kjørt seg helt ned til nesten tomt batteri, jo bedre kjenner man bilens forbruk og batteriets kapasitet, og jo tryggere blir man. Man blir også trygg av å vite at det finnes lademuligheter i nærheten.

6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?
Ofte 1 eller 2 passasjerer. En sjelden gang 3.

7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?
Bruksmessig er jo elbilen blitt hovedbilen siden den brukes aller mest. Bensinbilen brukes for det meste til langkjøring (campingferie) og evt. kjøring med henger. Samt når alle 5 i familien skal på noe felles siden elbilen bare er 4-seter.

8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?
Pendler med NSB til jobb de dagene/periodene kona pendler med elbil.

9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?
Ett ekstra sete. Kunne valgt Leaf, men de turene vi er 5 personer er ikke verdt 70.000 kroner ekstra investert såfremt ikke bilen også kunne blitt brukt på ferie.

10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?
Gi en oversikt over økonomisk gevinst, samt la han eller henne prøvekjøre.

11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?
Hvordan elbileiere som kundegruppe i samfunnet kan påvirke investering i og prising av ladeinfrastruktur. F.eks. vil jeg bare handle på kjøpesentra som tilbyr de beste lademulighetene. Blir elbileierne mange nok, noe vi begynner å bli i større byer, vil man rett og slett ikke ha råd til å miste oss som kundegruppe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

#11
Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 18:13
Hei!

Jeg er ny på forumet og vet ikke helt om dette er riktig kategori for dette emne, men jeg prøver likevel.

Jeg er student og del av en prosjektgruppe i samarbeid med http://www.electricmobility.no/ som jobber med å finne måter å redusere "rekkevidde-angst" og forbedre kjøreopplevelsen hos elbilsjåfører. I den forbindelse har vi laget noen spørsmål til eiere av elbiler. Hvis noen av dere har lyst til å svare på spørsmålene våre hadde vi satt stor pris på det.  :)


1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?

Stavanger ble i 2005 muret inne av en bompengering. Kjøpte Elbil for å opprettholde friheten til å bevege seg også utenfor byens grenser. Kjører helst Think Classic, men bruker også Berlingo Electric, SAM, Vectricx etc.

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?

Mer behagelig grunnet mindre lyd og vibrasjon, Gratis å bruke med gratis lading, bom og ferge, Mindre slitasje, og utgifter på fossilbilen, som nå kun brukes på langtur.

3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?

Ser ingen ulemper, men om du mener at vi burde erstatte fossilbilen med Elbil vil en miste friheten til å ta lange spontane turer. En elbil er etter min mening suplement til fossilbilen, ikke erstattning for den..


4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?

1-15 km er normal kjørelengde, men drar gjerne 80 km,  men er da avhengig av å bruke en "ulovlig" batteripakke som gir nok rekkevidde. Kjører elbil 2 til 10 ganger daglig, og fossilt 4-10 ganger årlig.

5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?

Hadde tidligere angst for å ikke rekke hjem etter turer til Nærbø. Med LiFePo4 pakke i bilen er Nærbø godt innenfor aksjonsradien til Elbilen min. Dersom en beholder fossilbilen kan en bruke denne på de lengre turene

6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?

Ganske ofte kjøres familiemedlemmer og venner rundt omkring. Det er som oftest 1 passasjer, men også 2 og til og med 3 passasjerer. Bruker da gjerne en Berlingo med bedre plass enn Thinken.

7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?

Selvfølgelig. Ingen biler kan alt, og jeg har både bensin og diesel i tillegg til en rekke elbiler til hvert sitt formål. Ønsker nå en Smart Brabus som vil bli en Elbil til finbruk, en bil jeg kan bruke bonevoks på, og ikke bare kjøre rundt i hele året uten å gjøre annet enn å lade når den blir tom for strøm. ;) Har aldri helt forstått dette med hovedbil, men om du mener den jeg ville beholdt om jeg kun fikk beholde en bil så måtte det blitt Dieselen. Mener du den bilen jeg bruker mest er det selvfølgelig Elbilen

8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?

Enten Elbil eller fossilbil, til nøds fly.

9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?

Aktivt Kupeluftfilter med kull for å renske ut eksosstanken fra bilene i køen framfor meg. Heldigvis har nye Elbiler kupeluftfilter, men de er ikke så gode å kjøre som de gamle, så det blir et kompromiss mellom kjøreglede i kø, og kjøreglede på landeveien.

10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?

Forsøke å forklare han at det er billigere å ha en Elbil i tillegg til Fossibilen i forhold til å ikke ha det. Klarte tilslutt å forklare foreldrene dette, og det tok ikke lange tiden før de skjønte regnestykket mitt. Det er jo nettop dette staten også fremmer ved å holde avgiftene på Elbil på et minimalt nivå. En Elbil trenger ikke koste mer enn 2000 kr i året all inclusive, eller ca det en kan spare pr. måned en fossilbil står parkert.

11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?

Ja. jobbe mot staten, og Stortinget for at vi skal få lov til å bytte ut forurensende fossilmotorer i gamle eller nye fossilbiler med Eldrift. Der er mange flotte fossilblier som ikke MÅ ha bensin eller dieselmotor for å gjøre sin daglige jobb. Det er ganske så vanlig å konvertere småbiler og også store biler til Eldrift i Europa, men Norge ser ut til å nekte disse bilene registrering her til lands.


Takk!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

electricmobility

Takk til skatvalsbygg og elektrolux for gode og interessante svar! Dette er til stor hjelp.

hkaspenberg

Sitat fra: electricmobility på mandag 05. november 2012, klokken 18:13
Hei!

Jeg er ny på forumet og vet ikke helt om dette er riktig kategori for dette emne, men jeg prøver likevel.

Jeg er student og del av en prosjektgruppe i samarbeid med http://www.electricmobility.no/ som jobber med å finne måter å redusere "rekkevidde-angst" og forbedre kjøreopplevelsen hos elbilsjåfører. I den forbindelse har vi laget noen spørsmål til eiere av elbiler. Hvis noen av dere har lyst til å svare på spørsmålene våre hadde vi satt stor pris på det.  :)


1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?
* Kjøpte min første elbil, en Kewet Eljet5 i august 1999, dvs. før de fleste incentiver var på plass slik som f.eks. kjøring i kollektivfelt. Var rett og slett nysjerrig på teknologien.

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
* Støy- og vibrasjonsfritt
* Luktfritt
* Kollektivfelt. Vet ikke hvor mange timer jeg har spart oppigjennom årene.
* Ingen bomavgifter.


3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
* Varme om vinteren
* Rekkevidde, spesiellt om vinteren


4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?
* Hver dag til og fra jobb, dvs. 2*16km ++ Den nye bilen går lengre så jeg har f.eks. vært i Moss, men slike langturer er enkelttilfeller.


5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?
* Kjørt tom for strøm to ganger oppigjennom årene, begge ganger med "ny" og uvant bil. Ellers er ikke dette et problem hvis man planlegger litt.


6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?
* Nei. Kjører stort sett alene.


7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?
* Ja, en BMW 320D Touring som fungerer som "konebil". Elbilen er definitivt den som blir kjørt lengst per år.


8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?
* Buss, trikk. Sjelden. Når man skal ut og ta et par øl f.eks.


9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?
* Nei.


10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?
* Prøv den noen dager og du er frelst!


11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?
* Prøv å få fjernet tidbegrensingen på parkering på kommunale parkeringsplasser. Det vil ta av trøkket på ladeplassene som som oftest er okkupert av noen som ikke lader.


Takk!
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

1. Først og fremst: Kan du fortelle oss hvorfor du valgte å kjøpe en elektrisk bil, og hva slags elbil det er du kjører?
Prøvde en think i firmaet jeg jobbet i for 10-12 år siden, og hadde lyst på en "ever since". Trengte å nedgradere bil nr 1 til bil nr 2 for sju år siden, og lette opp en think på bruktmarkedet. For 6 mnd siden kjøte vi en Leaf. Denne er nå nr1, Think'en er nr 2, og Caravellen er nr 3. To måneder siden sist caravellen var i bruk. :D

2. Hvilke fordeler synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Det er billig/gratis å fylle tanken. Thinken er rustfri og ripesikker og snerten i bytrafikk. Leaf'en har alt av comfort og stasj, og det er herlig å fjernstarte varmeapparat mm før vi skal kjøre. Ingen kollektivfelter i mitt fylke, men sparer nå litt på rene drivstoffutgifter og ferger alikevel. Think'en har allerede betalt seg selv.  :D

3. Hvilke ulemper synes du det medfører å eie og kjøre en elbil fremfor en bensinbil/dieselbil?
Det er pr i dag ikke praktisk gjennomførbart for oss å kjøre de lengste turene våde med elbil, pga mangel på hurtigladere på de vanligste strekningene. Men dette er unntaksvis; i det daglige er det ingen ulemper whatsoever.

4. Hvor lange turer pleier du stort sett å kjøre med elbilen, og hvor ofte bruker du den?
Elbilene brukes daglig (litt labert nå pga at fruen har byttet ut et kne og således ikke har kunnet kjøre på en stund). Den typiske turen er handling/trening/etc på ei mil hver vei, samt jobb og "by-handling" på 3-4 mil hver vei.

5. Med rekkeviddeangst mener vi frykt for å ikke nå frem til ønsket mål. Har du opplevd slik rekkeviddeangst når du kjører, og har du noen eksempler på slike situasjoner?
Med lottotallene på Leaf'en merker jeg at angsten (eller egentlig ikke "angst; mer undring?) for hvor langt jeg kan kjøre har blomstret litt. Utover det så har jeg sjelden hatt slik angst, da jeg har kjent bilen (Think'en) så godt at jeg vet hvor langt jeg kan kjøre basert på den strekninga jeg har foran meg. Jeg vet altså om jeg kommer fram uten å lade eller ikke.

Har gått tom for strøm med think'en en gang fordi jeg hadde glemt å lade, og måtte kjøre til jobb neste dag (kom bare nesten hjem). Til sammenligning så har jeg gått tom for diesel på caravellen to ganger.


6. Pleier du ofte å ha med deg passasjerer i elbilen, og isåfall hvor mange?
Jobbturene er som regel alene. De fleste andre turer er med en passasjer, og i det siste har vi vært 4-5 i bilen en del ganger, rett og slett fordi vi kan det.

7. Eier du en bensinbil/dieselbil i tillegg til elbilen? Hvis ja; anser du elbilen eller bensinbilen/dieselbilen som din hovedbil, og kan du fortelle oss hvorfor eier du begge typer biler?
Think'en ble hovedbil fra dag 1! Nå er den nr 2, mens Leaf'en er nr 1. Caravellen rykker bare nedover på rangstigen. Har en Caravelle TDI stående til å trekke tilhenger med, når noe stort skal fraktes og hvis vi skal på en av årets få langturer. Dette er typisk ferieturen, samt noen turer til svigers. Den brukes også hvis ungene skal på fotballkamper i møkkavær. ;)

8. Hvilke andre former for transport benytter du, og når benytter du de forskjellige transportformene?
Fly når nødvendig. Utover det reises det ikke. (Det tar like lang tid å komme seg til nærmeste togstasjon for å ta tog til Oslo som det tar å komme seg til flyet og fly dit.)

9. Er det noe spesielt du savner når du kjører elbil?
Tja.... Det å være en av noen ytterst få som kjører elektrisk? Nå gjør jo "alle og bestemora deres det"  ;) ;D

10. Hva ville du fortelle en annen person for å overbevise han eller henne om å kjøpe en elbil?
At jeg har gjort det i sju år nå, og har ikke tenkt å slutte med det. Og at jeg oppfordrer ingen til å kjøre elbil lenger, for da kan jeg slippe å betale årsavgift, parkering, bompenger, fergebillett osv i mange år enda.

11. Sist men ikke minst: Har du noen annet elbilerelatert på hjertet som du vil dele med oss, og som du gjerne vil at vi skal se på i prosjektet vårt?
Mulighet for at det skal være helt gratis med bil på fergene (må betale pasasjertakst for føreren; på alle andre kjøretøyer er fører inkludert i kjøretøyprisen). Hvis dette får noen få syklister/fotgjengere til å bytte til elbil fordi det blir billigere å kjøre elbil enn å gå/sykle så er det jo bare bra, for har de først elbilen så bruker de den i stedet for fossilbilen til det aller meste. Alle jeg vet som som går/sykler til jobb kjører når de skal handle, siden de skal ha med seg varer hjem. Det er mange år siden sist jeg så noen med handlenett på styret!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA