Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Terrengassistent på isete vei?

Startet av pHminmax, onsdag 29. mars 2023, klokken 18:53

« forrige - neste »

pHminmax

Hvis det er isete vei med ny snø på "gamle" is er det lurt å ha Terrengassistent på? Eller blir det litt farlig da man ikke får antispinn som er jo egentlig anbefalt på isete og glate vei.

Ut i fra google:
"Hvis du kjører på isete veier, må du ha et antispinn på, siden systemet er mye mer i stand til å opprettholde trekkraft enn mennesker. Hvis du sitter fast i en snøhaug, bør du faktisk slå av TCS og prøve å kjøre ut uten den."

Mange som sier at Tesla med terrengassistent er helt annen og topp opplevelse på vinterføre, men blir det ikke litt farlig med det på isete vei (som også er vinterføre)?

Handyman

Gjør et søk på "Terrengassistent" her i forumet så får du en god del tråder om temaet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pHminmax

Takk for svaret. Har gjørt det før jeg laget temaet og på ca. 15 minutter fant ikke svar på spm. mitt. Fant noe gode tips b.a. fra deg men ikke helt det jeg lurer på :)

e-h

Mener terrengassistent bla.a. slår av auto-brems hvis bilen tror det blir uhell. Er det så glatt er det kanskje bedre å kunne styre unna enn at bilen bråbremser dersom man har lav fart? Synes bilen holder seg mye mer i sporet uten å slingre og logre med bakenden på skikkelig glatt føre. Bruker ikke terrengassistent på hovedveien i normale hastigheter (50+).

turfsurf

Terrengassistenten er helt trygg å bruke på i normal fart. Den tillater bare noe mere hjulspinn, men det har ingen betydning i normal fart. Du har fremdeles stabilitetskontroll, og den gir en treigere gassrespons som gjør at man kjører mykere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Chill mode kan og gi tilsvarende effekt uten økt forbruk
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

hagestol

Kjørte opp isete og snødekket bakke i Mjøndalen med terrengassistent rett etter jeg opplevde svartis på flatmark uten TA. Det er en ganske magisk opplevelse når bilen sitter så bra på veien.

ToWalkOrDrive

Det er lurt å ha terrengassistent på når det er skikkelig glatt.

Med den på har du konstant 4-hjulstrekk, og konstant søker bilen best mulig grep. Når den er av så har bilen egentlig mest bakhjulstrekk, og endrer først til 4wd når du begynner å gli, men bilen husker litt etter at du har glidd litt. Er det skikkelig ille forhold kjører jeg alltid med det på. Dersom du vil leke litt så skrur du det av. Bilen føles litt "tregere" ut med terrengassisten på, samt at du ikke på samme måte kan bakhjulsdytte deg gjennom svingene, for de som liker det.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA