Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priskonkurranse! Hva tror du prisen blir?

Startet av Kjart, onsdag 21. november 2012, klokken 06:55

« forrige - neste »

Kjart

Hei

Jeg har nå kjøpt min 3. think, en USA think Classic som har gått 23 000 miles og har stor ubalanse i batterikassen (ifølge robometeret).

Det jeg lurer på er, hva er forskjellen mellom de norske og de reimporterte amerikanske thinkene?

Jeg ser på bryterne på dashbordet at den mangler mulighet for å velge 10A lading, vil det si at den kun lader med 16A(14A virkelig). Bilen har også en rar ladeplugg, det ser ut som en vanlig campingvogn eller landstrøms mennekesplugg, samt at bilen har innlagt 220 volt, samt webasto (begge, antagligvis ettermontert, men kjekt å ha)

Hva ble disse bilene brukt til? var de demovogner i statene, eller var de til salgs! Jeg ser at min bil er førstegangsregistrert i 2006, og såvidt jeg skjønner så vil det si at den ikke har vært registrert i USA.

Denne bilen kan se ut som om den har hatt 5-6 eiere siden 2006, hvorfor det tro?

Legger ved bilde, kanskje noen kjenner den igjen, og kan fortelle noe, gjerne negativt, men helst positivt!
Reg.nr el11782

takker for svar

mvh
Kjartan
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

elektrolux

#1
Gratulerer med muligens tidenes Think kjøp:

Bilen er usedvanlig strøken, og etter mine inngrep er det ikke bare utenpå. ;)

Desverre hadde denne bilen veldig variabel kvalitet på NiCd blokkene og bilen var ikke stabilisert etter første reperasjonen. Desverre valgte tidligere eier likevel å selge den og opplyste kjøper at oppfølgingsreperasjoner kunne bli nødvendig. Du har nok kjøpt den av han.

Det du bør gjøre nå er å gi bilen en full opplading, og så tappe ut ca 60 ahr i følge Robometeret, ta ned pakken og ta ut alle blokkene som har underspenning ved last. ( f.eks en biltema 12V startbatteritester. )

Forhåpentligvis er det ikke skjedd ny nedsmelting slik det var ved første reperasjon.

US Think lader kun på 10A, men en bryter kan få til EU type lading med 10/14A valg.

Bilene ble solgt som Ford bil for å tilfredstille et krav om et visst antall utslippsfrie biler fra hver produsent. Desverre forsvant denne regelen, og dermed var ikke Ford lenger interresert i Think.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

#2
Dette er bilen som guttungen solgte før sommeren i år. Han trengte noen kjøre med forrige vinter da han ikke ville kjøre i saltsørpa med jeepen sin, og da jobbet han på Bekkelaget rett innenfor bommen og med bussfil begge veier. Vi hadde ute batterikassen og skiftet 4-5 batterier som jeg fikk til overs etter den som ble donor til Minien min. Webastoen var det også han som monterte. Bilen var veldig tigth og fin, og mye bedre å kjøre enn min.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Forskjell på Th!nk som har gått i USA er:

* plasseringen av ladekontakten og type kontakt.
* så vidt jeg vet hadde alle USA bilene krypfunksjon, dvs at den går sakte (som en bil med automatgear) når man slipper bremsepedalen.

Tror det var bilene som gikk i England som ble begrenset til 10A nettstrøm. (Ikke sperret på 16A som du antar - har du sjekket nettstrømmen ved lading?). Man bør ikke lade med 16A.

Har lagt ut info på elbilwiki om 10A/16A ladevalg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Kjart

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Gratulerer med muligens tidenes Think kjøp:

Bilen er usedvanlig strøken, og etter mine inngrep er det ikke bare utenpå. ;)

Takk, hva slags inngrep var det du hadde gjort? Robometeret er vel en av dem antar jeg?

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Desverre hadde denne bilen veldig variabel kvalitet på NiCd blokkene og bilen var ikke stabilisert etter første reperasjonen. Desverre valgte tidligere eier likevel å selge den og opplyste kjøper at oppfølgingsreperasjoner kunne bli nødvendig. Du har nok kjøpt den av han.

Det er nok riktig!

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Det du bør gjøre nå er å gi bilen en full opplading, og så tappe ut ca 60 ahr i følge Robometeret, ta ned pakken og ta ut alle blokkene som har underspenning ved last. ( f.eks en biltema 12V startbatteritester. )

Forhåpentligvis er det ikke skjedd ny nedsmelting slik det var ved første reperasjon.


Jeg har batterier som befinner seg i en annen Think som virker greie, de er ikke brukt siden september 2011, og har vært oppbevart i bilen med ca. 30% siden februar iår(og vedlikeholdslader på 12v etter oppskrift fra forumet). Jeg har ikke robometer i denne bilen og vet ikke hvordan balansen er. Jeg har kun nikometer.

Bør jeg lade disse helt opp for så å senke dem med 60Ahr og eventuelt bytte ut hele pakken? Jeg har itillegg 4 andre batterier av uviss kvalitet, som jeg kan gjøre det samme på, men må bare forsikre meg om at disse er OK.

Har noen en lenke til oppskrift på testing av "løse"saft batterier?
Jeg har funnet så mange forkjellige metoder, og vet egentlig ikke hvilken jeg skal bruke!

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
US Think lader kun på 10A, men en bryter kan få til EU type lading med 10/14A valg.

Det er vel ikke så veldig lurt å bruke 14A lading på denne bilen har jeg hørt! Stemmer det?


mvh
Kjart
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Kjart

Sitat fra: Caspar på mandag 05. november 2012, klokken 18:05
Dette er bilen som guttungen solgte før sommeren i år. Han trengte noen kjøre med forrige vinter da han ikke ville kjøre i saltsørpa med jeepen sin, og da jobbet han på Bekkelaget rett innenfor bommen og med bussfil begge veier. Vi hadde ute batterikassen og skiftet 4-5 batterier som jeg fikk til overs etter den som ble donor til Minien min. Webastoen var det også han som monterte. Bilen var veldig tigth og fin, og mye bedre å kjøre enn min.


Så bra, og kult bilde!

Jeg kjører heller ikke Jeepen min om vinteren lengere, jeg ser stortsett bare på den i garasjen etter at jeg har kjøpt Thinkene.
Webasto installeringen ser veldig original ut, og fint gjort!
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

elektrolux

Sitat fra: Kjart på tirsdag 06. november 2012, klokken 10:09
Bør jeg lade disse helt opp for så å senke dem med 60Ahr og eventuelt bytte ut hele pakken?

Høres ut som en god plan, men ville kun byttet ut blokker som ikke består testen jeg viser til tidligere. Husk å fordele blokker med lik dato på hver sin side av centerpunktet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kjart

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. november 2012, klokken 11:17
Husk å fordele blokker med lik dato på hver sin side av centerpunktet.

Når jeg tar ned batteriet, vil det fremgå hva som er centerpunktet?
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Caspar

Det er vel bare å telle ni eller ti batterier ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA