Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Novembermøte i Vestfold

Startet av kasara, tirsdag 20. november 2012, klokken 21:18

« forrige - neste »

kasara

Hei!

Jeg har lett på forumet, men fant ikke svar. På kabelen til iOnen min står det at den tar 10A, men de uttakene jeg har ladet på i Oslo er 16A. Selgeren sa først at jeg må ha et 10A uttak hjemme, men at jeg kan lade både på 10A og 16A. Noen som kan forklare?

idle

Størrelsen på kontaktpunkt er angitt i Ampere (A), og viser maks strømbelastning kontaktene kan levere. Dermed kan du fint bruke kun 10A av en 16A kurs.

En 10A kurs hjemme er minimum av det du må ha for å kunne lade hjemme. Men ta det med ro, det er de færreste som har kurser som tåler mindre belastning enn 10A. Mange har også 16A-kurser til store husholdningsmaskiner som varmtvannstank o.l., og verktøy i garasje.
iMiev siden 2011-03

tomrh

Sitat fra: kasara på mandag 05. november 2012, klokken 08:55
Selgeren sa først at jeg må ha et 10A uttak hjemme, men at jeg kan lade både på 10A og 16A. Noen som kan forklare?
Eldre hus og garasjer kan ofte ha 10A-kurser. Laderen trekker 9,1A (har målt det). Siden det er ikke lurt å belaste en kurs nesten 100% over lang tid, ville jeg uansett brukt en 16A kurs for hjemmelading som permanent løsning (selv om selgeren sier man kan bruke 10A uttak). I alle nyere hus er 16A standard.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA