Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fwd vs Rwd på vinterføre

Startet av IK, fredag 24. mars 2023, klokken 09:34

« forrige - neste »

geear

Det som mangler er en skikkelig diffbremsløsning til elbiler med bakhjulsdrift, eller enda bedre, en motor på hvert hjul, da vil fremkommeligheten bli enorm, i noen scenarier kanskje bedre enn AWD med åpne differ. De fleste som har kjørt fossilbil med bakhjulsdrift og diffbrems vet hvor bra det fungerer, og med elmotorens iboende egenskaper så ligger det til rette for ekstremt bra fremkommelighet.

Radial

eDiff fungerer mer enn godt nok på "vanlige" personbiler, men skal du på banen eller skikkelig offroad trenger man ofte noe bedre.

Dog har jo Landrover klart seg utmerket med ett godt tunet eDiff system i mange år nå, særs god fremkommelighet der...selv på fossile plattformer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på tirsdag 25. april 2023, klokken 07:38Etter å ha byttet elbil fra fwd til rwd så har jeg lagt merke til at jeg nesten aldri får hjulspinn lenger. Det er jo positivt av flere grunner
Moas  :+1: ja jeg er enig med deg i dette. AWD er saken. Har man først begynt med AWD er det ingen vei tilbake...  

geear

Sitat fra: Radial på tirsdag 25. april 2023, klokken 17:40eDiff fungerer mer enn godt nok på "vanlige" personbiler, men skal du på banen eller skikkelig offroad trenger man ofte noe bedre.

Dog har jo Landrover klart seg utmerket med ett godt tunet eDiff system i mange år nå, særs god fremkommelighet der...selv på fossile plattformer.
Uenig der gitt. Hadde det fungert like bra som mekanisk diffbrems er det mange flere som kunne klart seg uten AWD. AWD eller RWD med åpen diff kan man risikere å bli stående fast omtrent på flat mark om man står på skrå over en kant. Har både bil med RWD og mekanisk diffbrems, og nye(re) AWD og FWD med åpne differ. Dessuten har RWD med mekanisk diff meget bra fremkommelighet også med henger. Er en grunn til at Rivian, MB og flere kommer med en motor per hjul. Uslåelig.

Model Y

Har en ganske bratt oppoverbakke her, og to elbiler der begge er 50/50, men en FWD og en RWD.
Det går helt fint med begge, men man må jo være litt mer var med FWD. Med RWD kan jeg omtrent gi full gass hele veien oppover.

Forskjellen er at FWD driver seg rundt svingen oppover, kanskje noen ganger spøler for mye og dermed går rett fram. RWD vil kunne komme sidelengs. Men igjen - det er hvis man ikke kjører forsiktig.

På vanlig kjøring og nedoverbakke foretrekker jeg FWD, regenerering i glatt nedoverbakke og RWD = den kan slippe litt bak. (Forskjeller på biler selvsagt). 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA