Første Model 3 kjøp. Hva bør man ta hensyn til mht radar, sensorer, prosessor?

Startet av Bowers, torsdag 23. mars 2023, klokken 15:40

« forrige - neste »

Bowers

Jeg skal straks kjøpe min første Tesla og jeg har forstått at mange foretrekker bilene med radar og USS samt at den nye Ryzen CPUen skal være fin å få med seg.
Jeg er helt åpen for å kjøpe nyere brukt så jeg lurer på om det er noen spesielle biler man bør se etter for å få det beste kompromisset mellom nyere bil og best sensor opplegg og evt CPU?

Motorwatt

Både sensorer og Ryzen er et bra utgangspunkt. Det nyeste pleier å være et sikkert valg, men kanskje ikke i dagens situasjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Handyman

Sitat fra: filtvet på fredag 24. mars 2023, klokken 08:11Hadde ikke betalt 500´for en ny bil uten parkeringssensorer nei.
Hypotetisk spørsmål: Ikke engang dersom biler uten ULS blir bedre enn de med ULS?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Anbefalingene er vel gitt med nåværende situasjon. I dag ligger det ute videoer på en ny løsning som iallfall delvis ser ut til å fungere uten ULS. Så dette er nok ikke lenger hypotetisk. (Det tror jeg du allerede vet? 😛)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Ja jeg vet, men etter det jeg kan bedømme, er det foreløpig ikke bedre. Derfor er det helt korrekt et hypotetisk spørsmål. Er også usikker på om filtvet har sett det.
Men det jeg har sett, synes jeg virker lovende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

HKS

Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

"Along with the removal of the USS sensors, we launched our vision-based occupancy network, currently used in the beta version of Full Self -Driving (FSD), to replace the entries generated by these USS".
Tesla S75D - 09/2018

OlaM

Occupancy network er ikke et nettverk mellom datamaskiner, men en type maskinlæringsmodell som i dette tilfellet enkelt og greit er lagret på disk. Ikke akkurat et veldig kundevennlig begrep kanskje, men jo mer obskur akademia jo bedre AI-hype.
'21 3LR

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

model3pw

Når jeg kjøpte min Model 3 ventet jeg på 2021 refreshen for å få chrome delete, varmepumpe, nye felger etc og fikk første leveranse av disse.

Nå som neste refresh er nært forestående ville jeg ikke kjøpt bil før ser hva den nye inneholder.

Ser jo ut til det kommer ny tøffere frontfanger m/kamera, nye speil, nye frontlykter, kamera både forover og bakover på siden, potensielt ny bakfanger, alkantaralist foran ++

Så denne overgangen blir jo stor og kan få dagens model 3 til å se gammel ut.

Får vente og se om det samtidig er flere innsparinger her og der som trekker ned.

jlan

Jeg er veldig fornøyd med en av de siste amerikanske, som ble levert våren 2021.  Den har 82 kWh batteri og isolerte sidevinduer foran. Kjennetegnes ved tre på dørene og chrome delete. Og selvsagt 5YJ... VIN. Men den har nok noen Fremont kjennetegn, litt skjevt monterte dører og bakluke bl.a.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA