Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Signature P85 Vs. Ikke Signature P85

Startet av arnejorg1, tirsdag 20. november 2012, klokken 10:11

« forrige - neste »

Kryten

LItt forklaring av begrep:

EVSE: Electric Vehicle Supply Equiptment ( ladekabel med kladd o.l)
J1772 : Standard for 230V treg lading (pistolen inngår i standarden)

CHAdeMO er DC hurtiglading, laderene krever 400V AC slik bilen krever 400 V DC. Har selv lett etter en semi hurtiglader som kan kobles til 230V 32 A 3 fas men ikke funnet noe. Har heller ikke funnet noe om kommunikajson mellom bil og lader på CHAdeMO protokoll.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Bent

Sitat fra: Nord på søndag 04. november 2012, klokken 23:49
Men vil Teslaladeren passe til min Leaf?
Det ville overraske meg stort om det gikk. Roadster-laderen er en sær Tesla-spesifikk greie som ikke, såvidt jeg vet, følger noen av de utbredte ladestandardene. Pluggen er også helt sær slik jeg forstår det.

Jeg har inntrykk av at Tesla, etter å ha forsøkt å delta i standardkomiteer rundt dette, konkluderte med at ingen andre elbilfabrikanter hadde forståelse for det spesielle problemet det er å skulle lade opp veldig store batterier på kort tid og at det var bortkastet innsats å fortsette å være med i disse samtalene. Så lagde de sin egen løsning.
Tesla Roadster, 25Mm

BauDemo

Sitat fra: Nord på søndag 04. november 2012, klokken 23:49
Han har en Roadster, og med den fulgte en 32A trefaslader.
Siden han ikke har slik tilkobling i garasjen, har jeg nevnt at jeg kunne tenke meg den enheten.

Skulle du kunna ta några bilder på denna laddare och lägga up dessa här?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Vinavler

Hej.
Tjek cleancharge.dk der sælger ladere både til hjemmebrug, men også offentlig brug via RFID og 22 Kw.
Her oplysninger jeg har fået fra firmaet til hjemmebrug. Har endnu ikke købt nogen, men en prøvemodel fra en anden leverandør. Venligst Johan

CITAT:
Den simple løsning EasyBox - købes og ejes kvit og frit:
- op til 11kW
- sikkerhed
- pilot
Den koster kr. 6.200,-
* Uden abonnement eller bindinger. 
* fremtidssikret til de kommende 3-fasede elbiler. 
* nøgle lås, som du kan bruge når du ikke er hjemme og ingen kan "låne" lidt strøm af dig.

J-1772 EasyBox med tilhørende kabel,
- installeret på 3-faser op til 11kW, men leverer 1-faset til Leaf via J-1772
- Den er lidt dyrere fordi den bliver produceret i et lavere antal Kr. 7.900,-
- Mulighed for Leaf Logo uden meromkostning.

Griffel

#19
Sitat fra: Kryten på mandag 05. november 2012, klokken 07:02
LItt forklaring av begrep:

EVSE: Electric Vehicle Supply Equiptment ( ladekabel med kladd o.l)
Egentlig er ikke dette ladekabel med kladd men et hjemmeladepunkt (som ofte feilaktig kalles hjemmelader), den vanlige forkortelsen på kladd er ICCB (In Cable Control Box).

Sitat fra: Kryten på mandag 05. november 2012, klokken 07:02
J1772 : Standard for 230V treg lading (pistolen inngår i standarden)
I Norge stemmer dette, men den benyttes også i USA og Japan for lavere spenninger og høyere strømmer enn hos oss.
Men den er altså for AC lading og ikke en CHAdeMO DC plugg.

Sitat fra: Kryten på mandag 05. november 2012, klokken 07:02
CHAdeMO er DC hurtiglading, laderene krever 400V AC slik bilen krever 400 V DC.
Nå dekker CHAdeMO større spenn i batterispenningen enn dette, 50-500V batteripakker kan lades fra en CHAdeMO lader. Strømmen er begrenset slik at en 50 kW lader kan levere 50 kW til et 400-500V batteripakke (Leaf) batteri, men bare 36 kW til et 300V batteri (trilling) eller om en har en mer "clasic bil" med 120 V batteripakke og en CHAdeMO tilpassing (omtalt i annen tråd på forumet) ca 15 kW maksimum. Nettspenningen 400V på ladere i salg er valgt ut fra markedet (EU) og er helst et spørsmål om en tilpassed inngangstransformator, når det ikke finnes for 230V er det fordi markedet er vurdert for lite, men en 10-20 kW step up transformator er en liten ekstrautgift sammenlignet med laderen.

Sitat fra: Kryten på mandag 05. november 2012, klokken 07:02
Har heller ikke funnet noe om kommunikajson mellom bil og lader på CHAdeMO protokoll.
Fysisk er dette CANbus + analog. Men dette er vel ingen åpen standard slik at en må melde seg inn i CHAdeMO organisasjonen for å få tilgang til de nødvendige detaljer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#20
Sitat fra: Vinavler på mandag 05. november 2012, klokken 20:00
Hej.
Tjek cleancharge.dk der sælger ladere både til hjemmebrug, men også offentlig brug via RFID og 22 Kw.

Men de apparatene som her er nevent kan altså ikke benyttes til hurtiglading av Leaf med 3fas.
Begge disse produktene er EVSEer som lever strøm til i Leafens tilfelle bilens innebygde somlelader, og leverer ikke mer enn det bilen kan trekke (drøyt 3,5 kW).
MAO. konkurenter til andre vanlige hjemmeladepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA