Varmeanlegget når batteriprosenten er lav - hvordan er den?

Startet av HaraldElBil, tirsdag 21. mars 2023, klokken 11:00

« forrige - neste »

HaraldElBil

Hvordan er ID.Buzz med tanke på eco-mode og redusert oppvarming når batterinivået er lavt?

Jeg er vant til trillingbilene at der skrus varme av når man kommer på ca 12.5% batteri, og da kan det jo være alt fra 30-50km igjen. Det virker som meg som juks for å forlenge rekkevidden, ikke overraskende liker jeg å ha det behagelig og ha varme på frontrutene for å motvirke dugg også de siste 30 kilometerene. Så sånn sett er de siste 10% av batteriet ikke så brukbar.

Tvinger ID.Buzz også på eco/eco+-mode og skrur av oppvarmingen på en gitt batteriprosent?

daktari

Mener å huske at TeslaBjørn lagde en "kjør batteriet helt tomt test" med Buzz eller ID.4.
Jeg har kjørt ned under 10%, var ingen endring i varmeapparat da hvertfall.

Men buffer på 3 kWh i en trilling var vel 15% av brutto kapasitet. 3 kWh hos en Buzz er bare 3,7%. Du har neppe noe å frykte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 22. mars 2023, klokken 22:32
Mener å huske at TeslaBjørn lagde en "kjør batteriet helt tomt test" med Buzz eller ID.4.
Jeg har kjørt ned under 10%, var ingen endring i varmeapparat da hvertfall.

Men buffer på 3 kWh i en trilling var vel 15% av brutto kapasitet. 3 kWh hos en Buzz er bare 3,7%. Du har neppe noe å frykte.
Dette er problemet med prosent. Man ser på prosenten mot andre, men glemmer at det er vesensforskjell i hva 1 % betyr for de forskjellige bilene, og spesielt med så stor forskjell i batterikapasitet.

Riktignok vil forskjell i forbruk redusere forskjellen litt, men så er det og veldig stor forskjell på størrelse på f.eks. de to nevnte bilene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA