Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf lager ulyd over fartsdumper

Startet av borges, mandag 20. mars 2023, klokken 12:53

« forrige - neste »

borges

Jeg har en 1. generasjons Leaf som lager "ka-klank" lyder når jeg kjører over fartsdumper og på humpete vei.

Vet dere hva dette kan være?

Det er -ikke- endeledd, bærekule eller lenkearm, for de er helt nylig byttet. Jeg mistenker fjerbein, bærebro etc.

Børge

kaiat

borges

borges

Det ser ikke ut som knekte fjærer. Jeg var hele veien rundt forfjærene med et lite kamera dag.

Hypotesen nå er vel at det er fjærbeinslagerne som er gåene.

Det er helt tydelig at det er venstre side som ka-klank'er og ikke høyre. Og jeg tror det er foran og ikke bak.

Da jeg fikset fjærbeinslager på en annen bil, angret jeg på at jeg ikke kjøpte komplett kit. Har lett etter det til Leaf uten å finne det. Og de delene jeg har sett koster såpass at det kan være greit å bli helt sikker på at det er der feilen ligger.

Børge

kaiat

Fjærbeinslageret koster ikke så mange kronene så vidt jeg kan se. Hva mener du med komplett kit?

borges

Tenkte på kit som demper, fjær og alt av foringer og pakninger.

Vet ikke hvor gode demperne er på den nå lenger. Og det er mye rust på toppen av demperen der mutteren mot lageret sitter.

Fjærene kan sikkert resirkuleres, men hvis de har en vane for å ryke på disse bilene, er det like greit å ta dem også mens jeg først er i gang. Og så går det mye raskere å bytte et helt fjærbein enn å ta det ut og overhale det.

Da jeg gjorde dette på en Volvo V70, angret jeg på at jeg ikke hadde kjøpt alt komplett. For det viste seg at det var noen gummiforinger jeg hadde glemt å skaffe.

Mvh
Børge

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA