Hovedmeny

Vask av Model Y

Startet av VistaX, søndag 19. mars 2023, klokken 07:24

« forrige - neste »

VistaX

Noen som har prøvd og har erfaring med børseløs vask fra feks Circle K, Bildusjen eller andre? Tenker på hvor ren det blir og hvordan lakk etc takler/tåler dette.

førategangtesla

Lakk tåler selvfølgelig dette. Men hvis du har nyere tesla med sorte detaljer så kan det blir alkalisk brann på disse slik at de misfarget. Da må de poleres for å få dette fjernet. Mye sterke midler i sving i børsteløs/børstevask samt i vaskehall, dette for at det skal være effektivt den korte perioden bilen skal bli ren på.

Jeg har coatet alle de sorte detaljene, men selv så bruker jeg bare selvvask med egne medbragte produkter som jeg vet har riktig utblanding og PH samt det lønner seg økonomisk, iallefall for meg som vasker bilen 3-4 ganger hver uke om vinteren, da minst en berøringsvask i uken og resten god forvask og avskylling.

turfsurf

Bildusjen funker fint. Men ja, påregn polering av sorte detaljer innimellom. Og bilen bør jo uansett poleres noen ganger i løpet av året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håkonpåkan

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. mars 2023, klokken 09:19
Bildusjen funker fint. Men ja, påregn polering av sorte detaljer innimellom. Og bilen bør jo uansett poleres noen ganger i løpet av året.

Henter min TMY denne uka. Burde den poleres tidlig etter henting?

Lucaria

Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. mars 2023, klokken 08:52
Lakk tåler selvfølgelig dette. Men hvis du har nyere tesla med sorte detaljer så kan det blir alkalisk brann på disse slik at de misfarget. Da må de poleres for å få dette fjernet. Mye sterke midler i sving i børsteløs/børstevask samt i vaskehall, dette for at det skal være effektivt den korte perioden bilen skal bli ren på.

Jeg har coatet alle de sorte detaljene, men selv så bruker jeg bare selvvask med egne medbragte produkter som jeg vet har riktig utblanding og PH samt det lønner seg økonomisk, iallefall for meg som vasker bilen 3-4 ganger hver uke om vinteren, da minst en berøringsvask i uken og resten god forvask og avskylling.

Hva bruker du for coating på de svarte detaljene og hvor lenger holder det? Og mener du all plast slik som rundt speiler, bak ved hengerfeste osv?

Jeg ser at plasten allerede begynner se mindre ny ut rett ved innsteg og opp lengst med hjulbuer bak.

Jeg bruker surfex-hd men må dra på vaskehall på vintern og legger da skum over surfexen så det blir nok litt mer slitasje en ved kun egen vask dessverre.

førategangtesla

Sitat fra: Lucaria på søndag 19. mars 2023, klokken 12:19
Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. mars 2023, klokken 08:52

Hva bruker du for coating på de svarte detaljene og hvor lenger holder det? Og mener du all plast slik som rundt speiler, bak ved hengerfeste osv?

Jeg ser at plasten allerede begynner se mindre ny ut rett ved innsteg og opp lengst med hjulbuer bak.

Jeg bruker surfex-hd men må dra på vaskehall på vintern og legger da skum over surfexen så det blir nok litt mer slitasje en ved kun egen vask dessverre.

Jeg husker ikke i hodet hva jeg har brukt, jeg brukte samme coating til felger og de sorte detaljene, egen coating til plasten ved hjulbuer og bak ved hengerfeste etc. Selve lakken har jeg fått utført full ppf på. Jeg skal sjekke når jeg er hjemme.

Jeg bruker også surfex HD, den er knall til trafikkfilm. Pricbort bruker jeg ved behov for å ta asfalt, men mye er gjort ved å ta mild forvask og bare skylle mins hver 2 dag på vinteren, minst en berøringsvask i uken på vinteren.

Plasten min begynte også å se litt tam ut bare etter et par måneder, men ved bruk av coating så blir de som nye igjen og de holder seg meget fine og er vannavvisende.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA