Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y takstativ

Startet av dumola, lørdag 18. mars 2023, klokken 14:13

« forrige - neste »

dumola

Monterer det orginale taktativet på helt ny MY. 3 av de 4 festekrokene sklir fint inn i sporet, men venstre foran (førerplassen) er helt umulig å få inn i sporet. Virker som at det ikke er plass, og at den derfor legger seg over.

Kan det være konstruksjonsfeil på bilen eller er det noe jeg ikke skjønner her. Hva skjer hvis jeg bare skrur fast like vel? Da vil den vel presse mot glasstaket istedenfor?

Handyman

Ikke stram til dersom kroken ikke er under hempa/i sporet. Da knuser du glasset.
Kontakt Tesla. Det skal ikke være vanskelig å treffe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

dumola

Takk! Ja er vel bare å kontakte Tesla da. Er så merkelig når de andre tre går rett i.

Nilsern

Har erfart akkurat det samme som trådstarter Dumola. Tre av krokene glir fint inn, mens den over førerdøra er et lite mareritt. Første gangen jeg skulle monterte måtte jeg innom Tesla for å få hjelp. En hyggelig mekaniker hjalp meg og fikk det rett på plass uten noen problemer. Skulle montere på nytt i dag og håpet det skulle gå bedre, men strevde skikkelig med det samme festet også denne gangen. Til slutt så gikk det, men skikkelig vanskelig å få det inn i rette sporet - veldig trangt. Viktig å ikke gå videre på monteringen uten å sjekke at ingen av krokene kan skyves mer enn bitte litt fram og tilbake eller sagt på en annen måte at alle kjennes omtrent like å rikke på. Har en Tesla model 3 også og der glir alle krokene på plass uten særlig problem. Er uansett ikke imponert over patenten. Jeg har ingen problemer med å forstå at noen har montert feil og knust glasstaket  :(

Radial

Kløna litt med høyre krok forran, og fant også ut at takglasset på høyre side er 1,5mm høyere enn venstre side😂
Og ja, det knaser i bilen når du strammer med 2,5-3,5nm.

Var helt sikker på jeg tok glasstaket i går, men neida..ingen sprekker, og krokene var under metallbøyla...og siden gummien nesten tok i glasset på en side mens det var klaring på andre siden, fant jeg fort ut at det skilte 1,5mm i høyde og jeg hadde IKKE løfta glasset i denne knasingen😂
Men knaser i noe når man strammer, holdt pusten på alle 4 festene.
For en elendig patent, risikoen for å gjøre noe feil er enormt stor.

Forøvrig blir bilen sinnsykt "stygg" med denne beskyttelsesfolien som medfølger, så nesten så jeg vurderer å la stativet så på🙈 (grå -21 LR).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

For min del er takstativet veldig sesongbasert, bruker det sjelden utenom vinteren med skiboks, så da går det fint å rive av beskyttelsesteipen og sette på ny igjen når vinteren kommer. Og den originale folien er uansett for liten, har opplevd gnisseskader fra sand og drit mellom gummifoten og lakken.

Bruker denne, både bredere og tjukkere:

https://www.obsbygg.no/maling/tape/2190640

Kan da legge på en litt større bit og rive av etter skisesongen med god samvittighet. :)

Radial

Sitat fra: geear på søndag 09. juli 2023, klokken 11:21For min del er takstativet veldig sesongbasert, bruker det sjelden utenom vinteren med skiboks, så da går det fint å rive av beskyttelsesteipen og sette på ny igjen når vinteren kommer. Og den originale folien er uansett for liten, har opplevd gnisseskader fra sand og drit mellom gummifoten og lakken.

Bruker denne, både bredere og tjukkere:

https://www.obsbygg.no/maling/tape/2190640

Kan da legge på en litt større bit og rive av etter skisesongen med god samvittighet. :)

Takk, det var ett godt tips.
Har brukt den teipen på baklyktene allerede😝 (Sprekk, kjemi..)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA