Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valutakurs og prisendringer..

Startet av ProsjektX, fredag 17. mars 2023, klokken 19:19

« forrige - neste »

ProsjektX

I Tyskland er nå pris ca 48.200 EUR (netto) som tilsvarer ca 550.000 NOK med dagens kurs, for Y LR, i Norge 489.000 NOK (netto uten vektavgift), altså rundt 60.000 NOK billigere i Norge. Hvor lenge kan det vare..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Nimrad

Tror ikke det varer så lenge. I USA koster YLR 59000 USD; altså 590 000 NOK. Over nesten 130 000 dyrere enn her til lands.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

lightscribe

#2
Model Y pris i USA er påvirket av Federal EV credit på $7500.  De fleste betaler da $47 500 som tilsvarer 513k NOK.

LR priser i verden i dag:

488k i Kina eller 311 900 yuan
508k i Norge
618k i Irland eller 53 940 euro
635k i Romania eller 55 340 euro
635k i Frankrike eller 55 340 euro
646k i Belgia eller 56 320 euro
657k i Tyskland eller 57 320 euro
667k i Danmark eller 433 490 kr
683k i UK eller 52 990 gbp
734k i Thailand eller 2 339 000 baht

Men prisene er jo påvirket av forskjellige  subsidier og triks som ikke er med.  I England kjøper man med brutto-inntekt (salary sacrifice), til eksempel.

Så nettopp denne:
https://electrek.co/2022/02/07/the-cheapest-and-most-expensive-countries-to-purchase-a-tesla-model-3/

OlaM

#3
Det er noe mer subsidier i Tyskland, men jeg tror størsteparten er penger man får tilbake etter kjøp. Har ikke satt meg inn i det, men tror det ikke vises på konfigprisen.

https://autovista24.autovistagroup.com/news/will-phase-out-ev-incentives-germany-threaten-uptake/

3000 € til, muligens.
'21 3LR

lightscribe

Svak valutakurs trekker prisene opp men produksjontallene blir jo enorme framover og det trekker i andre retning:



https://insideevs.com/news/617854/tesla-production-sites-model-assignment-october2022/

lightscribe

Hvis tabellen stemmer, da virker det som Tesla har nok kapasitet til å pumpe ut 1 million Model Y i år.  (Noen som vet hvordan Shanghai fordeler sine 750 000 biler?)

Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til så store tall men denne listen hjelper med historisk perspektiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_automobiles

Uansett, hvis de skal selge 1 million biler på ett år, da kan man tenke att prisen i de fleste markeder må ned...ikke opp.

Marzo

Sitat fra: lightscribe på lørdag 18. mars 2023, klokken 04:44LR priser i verden i dag:

488k i Kina eller 311 900 yuan
508k i Norge
618k i Irland eller 53 940 euro
635k i Romania eller 55 340 euro
635k i Frankrike eller 55 340 euro
646k i Belgia eller 56 320 euro
657k i Tyskland eller 57 320 euro
667k i Danmark eller 433 490 kr
683k i UK eller 52 990 gbp
734k i Thailand eller 2 339 000 baht

Men prisene er jo påvirket av forskjellige  subsidier og triks som ikke er med.  I England kjøper man med brutto-inntekt (salary sacrifice), til eksempel.

Trekker man fra momsen så får man netto priser som er enklere å sammenligne.

I Sverige koster en Y LR 506 tusen NOK eks mva.
I Danmark koster den 490 tusen NOK eks mva.
I Norge koster den 486 - 507 inkl vektavgift og vrakpant.

N00b

Siden prisen ble redusert brutalt i januar har kursen norske kroner vs dollar gått ca 8% opp mens kursen på svenske og danske kroner har vært tilnærmet stabil.

Hadde ærlig ventet en oppgang i prisen nå idag men den kom ikke. 

Bestilte med en Y STD range nå i helga, skal bli gøy ;-)  Oppgraderer / nedgraderer fra en 90D.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA