Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ZAX felger bedre en orginal felger på model Y?

Startet av tveitak, onsdag 15. mars 2023, klokken 11:46

« forrige - neste »

tveitak

Hei:)

Snakket nettop med megahjul ang felgsett til min
Modell y som jeg skal hente på fredag.

Selgeren der mente 21" var helt grusomt og kjøre med og at tesla hadde
Slutte og levere med 21" nå på grunn av dette. Noen som har
Samme erfaring som han eller er det salgs triks de driver med?

Man mente maks 20" på modell y og at ZAX felgene er lettere og sterkere
En orgial hjulene.

Hva mener dere?

Erfaringer?

Rosstopher

Model Y Performance kan fortsatt bestilles utelukkende med 21".
Kan man anta at Megahjul er utsolgt for 21"?  ;D

Men ja, alle biler blir stivere med lavprofildekk. Model Y er i utgangspunktet ganske stiv i forhold til andre biler i sin klasse. Hvis du ikke allerede har prøvekjørt bør du gjøre det før du kjøper dekk med enda lavere profil enn originalt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

tveitak

Det kan nok hende   :laugh:

Ja skjønner de blir stivere, men er hørtes ut som det var forferdelig
Og helt håpløst og kjøre med 21" og det synes jeg var litt rart når de blir levert originalt. Men jeg har ikke kjørt modell y før, så får se til fredag hva jet synes om de originale 19". Tenker og legge om til vinterdekk på disse og kjøpe et nytt felgsett til sommer felger.

Noen som har prøvd ZAX felgene her inne?

k1

Kan være at Megahjul svarer med basis i de første Y'ene levert som var stivere/stumpere satt opp enn dagens..?

geear

Mulig han er forvirra av at Tesla en periode nå i utleveringsrushet før momsinnføringen var tomme for 21" vinterdekk og leverte 19" vinterdekk også til performance. Noen fikk det til og med midlertidig med opsjon om å bytte til 21" når det kom på lager igjen. Alternative fakta fra Megahjul mao.

olavxxx

YP med refreshet understell og org 21" hjul er mer komfortabelt enn 3P var med 19" og 20".
Så man kan ikke se på antall tommer alene, refreshen av understellet gjorde Y mindre "sprettete".

Det handler egentlig om at man fikk bedre understell, ikke nødvendigvis mykere - men mer raffinert.
Jeg antar at det handler i stor grad om hvor gode støtdempere man påkoster bilen, gitt at erfaringsmessig har støtdempere veldig mye å si når det kommer til veigrep og hvordan en bil håndterer ujevnheter.

Det jeg er litt skuffet over med 21" hjulene, er standardoppsettet.
Det er 9.5" fremme med 255 dekk, så er det 10.5" bak med 275 dekk.

I realiteten hadde 275 dekk passet bedre på 9.5 felgen (fremme) og 295 dekk bedre på 10.5" felgen bak.
Så kan man lure på hvorfor, men det har nok en del å gjøre med rekkevidde, støy osv.

Men da lurer jeg jo litt på hvorfor ikke Tesla heller gikk for 9" bredde fremme, lavere innpress.
Så hadde man ikke fått dekkstrekket, da ser det bedre ut og man kantkjører ikke like lett.
Bak kunne man gått for 275 på 10" fremfor 275 på 10.5" felg.

Eller man kunne skippet dette staggered oppsettet på YP og heller gått for square 265 eller 275 bredde.
21x10 med square 275 hadde nok sett mye bedre ut, evt square 265, da ville nok forbruket vært likt som standardoppsettet og med lavere ET kunne man da fylt ut hjulbuene.

Man hadde da fått mye mindre rotasjonsmasse, samt hjul som fylte hjulbuene bedre.
I tillegg da hjul som ikke var så lett å kantkjøre.

Den eneste "fordelen" med bredere felger er at man kan ta på¨bredere dekk, men jeg ser ikke helt det argumentet for YP. Skal man kjøre autocross så ønsker man ikke staggered oppsett, men heller square og da vil man gjern ha 285 brede dekk fremme og bak. Det vil ikke passe på felgene fremme, i tillegg ønsker man nok mer sidewall for autocross.

Så er det jo dragrace, men da trenger man heller ei staggered oppsettet.
Staggered (bredere bak), er egentlig aldri en fordel (annet enn utseende).
Men hvem ser egentlig at man har staggered, når man har så høyt innpress at felgene er nesten flate?
Jeg skjønner det litt på en BMW eller noe, hvor man har kantfelger. Da ser man at bakhjulene er bredere.
Særlig hvis det er bakhjulsdrift, da trenger man jo staggered.

Men en "4x4" Tesla trenger i realiteten like mye grep fremme og bak, gitt at man skal utnytte det potensiale grepet til banekjøring, enten om det er dragrace eller autocross.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA