Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Førsteinntrykk Mg4

Startet av Billav, tirsdag 14. mars 2023, klokken 20:52

« forrige - neste »

Billav

Hei alle,

Fikk endelig utlevert bil i forrige uke. Riktignok en tidligere demobil, men fortsatt en Mg4. Tenkte å dele førsteinntrykket til andre interesserte.

Det positive først. Bilen er rasende festlig å kjøre. Mer enn rask nok og et lekent og tillitvekkende karosseri. Ingen ulyder fra hjuloppheng i kjøring på telehivene og sideveier med norsk standard.

Så til det som ikke er positivt. Software og elektronikk gir prototypefølelse. Adaptiv cruisekontroll må være satt opp av en irritabel bmw-sjåfør. Regulerer ujevnt og legger seg fryktelig tett opp i bil foran, selv innstilt på lengst avstand. Filskifteassistenten er farlig på vinterføre. Den fanger opp overganger mellom snø, is og bar asfalt og reagerer med å nappe tilfeldig i rattet. Bilen mister jevnlig kontakt med egne sensorer, og svarer med å deaktivere ulike støttesystem.

I alle fall min bil lar seg ikke opp mot Mg sin app. Bluetooth handsfree er ustabil.

Tesla er ikke alene om panel gap. Det har mg også..

I kveld tippet det nesten over for meg. Bilen var parkert ute og det frøs på. Nå er ladeluken frosset fast og lar seg ikke åpne.

Skal inn på retting av mangler og oppdatering i morgen. Håper ting blir bedre etter hvert! (Brosjyren skryter av ota-oppdatering, det gjelder visstnok kun enkelte små oppdateringer. Større må tas på verksted og tar noen timer.)

Oppsummert: Et godt utgangspunkt, men langt fra ferdig og problemfri.

Mateusz

Takk for info. Skal du på SW oppdatering? Hvordan er forbruk og røkkevide nå på vinteren og ikkje mist hvordan er den å kjøre på vinterføre samt framkomelighet i glatte bakker?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Billav

Bilen er inne for software oppdatering og retting av dårlig tilpasset karosseri i dag.

Forbruket ligger mellom 220 til et sted over 289 wh/km (den teller ikke høyere..) til jobbpendling. 16 km. Har vært kaldt, og det inkluderer nok forvarming som må startes fra bilen. Appen virker ikke. Har ikke testet lengre turer.

Fremkommeligheten er god til å være en gokart med bakhjulsdrift. Antispinn i lav hastighet støyer, ellers ingen problem der. Merkelig nok tillater bilen noe hjulspinn. Om det er bra eller ikke varierer nok fra sjåfør til sjåfør.

Mateusz

Litt hjullspinn er bra, classic ioniq som eg kjører til daglig bremser når den får litt hjullspin. Det ødelegger fremkomlighet, men eg kjører uten antispin og i sport mode når eg må kjøre i glatte oppoverbakker.
Skriv gjerne en oppdatering etter utført sw service :) spennende å vite om bilen blir bedre etter den.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA