Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer med bruktprisene på elbil når elbilgodene forsvinner?

Startet av Farmer, mandag 19. november 2012, klokken 11:18

« forrige - neste »

Farmer

Hei.
Jeg har tilgang til trefasestrøm med 32A i garasjen hjemme.
I den anledning undrer jeg på om noen kjenner til om det finnes noen løsning som kan brukes slik at vi kan få ned ladetiden?Her nord ( Mosjøen) finnes det dessverre ikke en eneste offentlig ladeplass ennå, slik at vi må løse det hele så godt vi kan selv.       
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

Bjornt

Du kan titte her feks:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6058.0.html
Står en masse her i forumet, bruk søk funksjonen. Gratulerer med ny bil !! Har maken 5 mnd gammel , kjempefornøyd.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

#2
Kjempemorsomt å høre at noen i Mosjøen tar skrittet å kjøpe elbil! Selv er jeg opprinnelig fra Herøy men har gjort trønder av meg. Hadde jeg bodd på Herøy nå hadde jeg kjøpt elbil tvert, for tenk hvilke enorme beløp man kan spare på ferger og over Helgelandsbrua! Nesten så jeg får lyst å flytte tilbake bare for å demonstrere for de trege øyværingene hvor lurt dette faktisk er.  ;D

Hvis du faktisk har råd til og ønsker å investere endel penger i dette så har ABB en semihurtiglader for chademo som kan være aktuell. Se her:
http://www.abb.com/product/seitp332/6c62e4f031f72b1d832579cd002b2430.aspx?productLanguage=us&country=NO

Se også denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5862.0.html

Er vel en listepris på 75.000 på den der, men det er sikkert prutningsmonn i og med at du er en privatperson. Er vel oppgitt en kontaktperson hos ABB der man kan høre nærmere.

En mobil semihurtiglader er kanskje også aktuell: http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/mobilefastcharger/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Farmer

Takk for informasjon, men det blir nok i dyreste laget det der, og jeg får bare satse på å lade hjemme på nettene inntil videre.
Vi har hatt bilen i over et år allerede, og 25.000 km er passert. Vi kjøpte denne som en "nummer 2" bil for å ha til dagligkjøringen, men jammen med Dieselmonsteret omtrent parkert etter noen uker, og den går knappe 4000 km pr år nå.

Nå skal kommunen her etter sigende inn med inntil 10 el-biler i løpet av noen måneder, men om det da blir noen hurtigladere eller semi-hurtiglader tilgjengelig for offentligheten er det ikke kommet noen signaler om så langt. 
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

tomrh

Egentlig er det jo slik at alle butikker, bensinstasjoner, kontorlokaler etc. har innlagt strøm. Så drivstoffet fins overalt, også i Mosjøen. Forskjellen er at kommunen andre steder i landet har kalt noen utendørs stikkontakter for "offentlig", og garanterer opptil 16A gratis ladestrøm. Jeg ville snakket med folk på passende steder i Mosjøen og omegn og prøvd å få til avtaler om leie/lån av utendørs kontakter som måtte finnes. Det er utrolig mye mer lettvindt å vite at man har et sted å parkere med lading når man er rundt omkring på ærender. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

Kan strengt tatt ikke skjønne hva man skal med huriglader hjemme ? Der har man jo hele natta å lade på vil jeg tro....? ;)
Det  32 A 3 fase kan du få god nytte av skulle du en gang kjøpe deg en Tesla S, de har kjempestore batterier som
trenger myye strøm. Kjør pent.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Elmo

Sitat fra: Bjornt på fredag 09. november 2012, klokken 22:17
Kan strengt tatt ikke skjønne hva man skal med huriglader hjemme ?

Du er virkelig inne på noe der.
Jeg har (hjemmebygget) hurtiglader hjemme, og til tross for at mine gamle gode PSAer bare har ca 70km rekkevidde så bruker jeg hurtigladeren hjemme bare ca hver tredje måned. 
Men på langtur er den uvurderlig - selvfølgelig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El-ler

Citroen C-Zero,11000 km


Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#10
Sitat fra: Elmo på søndag 11. november 2012, klokken 23:41
Den var jammen noe. Fleksibel og "billig".

Nå er vel ikke dette en typisk hjemmelader men en væskekjølt lader for montering i bilen, beregnet på konverteringsmarkedet. Den kan kanskje erstatte fabrikkladeren i en trilling, (med et passende montering kit) og blir isåfall en enfase lader som kan mates fra et "Hjemmeladepunkt" opp til 100A som en må handle i tillegg.
Dette er ikke en enkel og billig "hurtiglader hjemme til Peugeot Ion" men et produkt det er vel verd å studere om en har planer om et konverteringsprosjekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-ler

Du kan jo også kjøpe to av disse:
http://www.evassemble.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=27
Det gir deg 16 000 watts lading for cirka kr 20 000,-

- Så får du jo ladet bilen din på en time :)
Citroen C-Zero,11000 km

Griffel

Sitat fra: El-ler på onsdag 13. mars 2013, klokken 02:58
Du kan jo også kjøpe to av disse:
http://www.evassemble.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=27
Det gir deg 16 000 watts lading for cirka kr 20 000,-

- Så får du jo ladet bilen din på en time :)
Eller kjøp 3 og bygg en trefaslader. 24 kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA