Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservdeler utenom merkeverksteder.

Startet av Ken, lørdag 02. februar 2008, klokken 21:30

« forrige - neste »

geirsandberg

Jeg vurderer å kjøpe en elbil. Har i tankene Buddy og Think.

Jeg kjører ca 22km hver vei til jobben hver dag. Har også ladekontakt og uoppvarmet inneplass på jobben. Ønsker også å kjøre til og fra jobben 2 mnd om sommeren. Da blir kjørelengden 40km hver vei. Utover dette vil den bli brukt til småkjøring. Dette skal bli bil nr 2.

Ønsker anbefalinger og kommentarer på dette? Virker som et hyggelig forum dette... 

ilmarw

Hei,

Ja, jeg vil si at elbil er noe for deg. Jeg kjører selv Buddy (som eneste bil). Nå om vinteren kjører jeg 5-6 bil på en lading, på sommeren rundt 7. Når deg gjelder valget mellom en Think og en Buddy, så er det litt forskjeller. Mener du en gammel eller en ny Think? De gamle begynner det etterhvert å bli vanskelig å holde på veien (selv om noen her på forumet gjør en veldig bra jobb med nettopp dette), samt at batteriene er veldig dyre. Den nye Thinken, som kommer på veien i år, er en veldig fin bil. Ift. til Buddy ligger denne betraktelig høyere i pris (200k vs. 135k), samt månedlig batterileie, som er på ca. 1200. Dermed skal du kjøre ganske mye i løpet av en måned for at det skal lønne seg (man må regne ca. 1 krone per kilometer i batterikostnad på Buddy, da mener jeg kun slitasje, ikke lading, ettersom batteriene i Buddyen må byttes ut ca. annethvert år, det kommer an på hvor mye du kjører). Elbilnorge, som produserer Buddy, legger også til rette for at man kan bytte til Litiumbatterier, som er en bedre teknologi enn dagens blybatterier, når de blir rimelige nok.

Tenker man sikkerhet vil nok en Think være førstevalget, men som bybil er Buddy perfekt. Kjører man Buddy så tilpasser man kjøringen sin til bilen (les: man kjører mer defensivt), og jeg er ikke redd for å jøre både på Ring 3 og E18.

Håper ikke det ble for mye å lese. Det er sikkert flere som har en mening eller to her etter meg.

ilmar
Polestar i bestilling

geirsandberg

#2
Jeg har litt problemer å se de faktiske utgiftene for å holde disse to bilene på veien.

Jeg tenker nye biler!

1. Think City 203.000,- / Aksjonsradius 180Km / Max hastighet 100km
Batteriavtale 1200,- pr mnd. + ladestrøm
Så er det ikke flere batteriutgifter.
- Servostyring
- ABS bremser
- Airbag begge sider foran
- Elektriske vinduer
- Elektrisk varmeapparat
- Sentrallås
- Radio

2. Buddy 153.000,- / Aksjonsradius 80Km/ Max hastighet 80km
Batteri hvert 2 år. 24.000,-
Dvs 1000,- pr mnd. + ladestrøm.
- Soltak
- Radio
- lettmetallfelger

Har jeg mistet noe her? Har ikke testet City, men Buddy har jeg testet. Lite ordinær bilfølelse i Buddy. Mer "gocart", eller bybil om en vil.

Griffel

#3
Kjørelengden er problemfri. Du bare tilpasser lading. Du må også tenke på hvilke strekninger du kjørere. Vegstrekninger med større fart, mye bratte bakker og slike ting. Selv om ikke ilmar er redd for E18 ville ikke jeg trives i Buddy daglig til og fra Asker. En liten diskusjon om temaet finner du her:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=207.0

elbilen er verd hver krone. Løp og kjøp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Dersom du forteller hvor du bor (legg inn i signaturfeltet) så er det muligens en Buddy eier som kan ta deg med på en kjøretur. ElbilNorge har forøvrig kontaktpersoner "der ute" som en kan få prøvekjøre bilen av.  :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Laban

Har selv en Buddy som er 1,5 år gammel. Batteriene er som nye og jeg mener Elbil Norge sier man kan forvente en levetid på 3-5 år hvis man passer litt på dem.

Synes derfor at 2 år levetid som du har i ditt regnestykke er litt knapt.

Ellers så kan man være 3 personer i en Buddy mot Thinkens 2 (hvis du ikke kjøper en 4 seter som blir en del lapper dyrere).

Thinken er en bil, mens Buddyen er et "fremkomstmiddel" (4-hjuls motorsykkel). Med mye kjøring i høye hastigheter ville jeg nok følt meg sikrere i en Think, mens for bybruk spiller det liten rolle.

Jeg er iallefall kjempefornøyd med begge to  ;D

Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ravn

Så har man jo Reva da, som er betydelig billigere enn Buddy og kortere leveringstid, men ellers ganske lik.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Goffy

Jeg kunne også tenke meg en, men med 4 unger så er det for liten plass i dem..

elektrolux

Med 4 unger må du nok opp i en Partner, eller lignende.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Kommer også litt an på hvordan man skal bruke bilen. Selv har jeg nesten et ishockeylag med unger, men thinken er likevel ypperlig til alle småturene. Tenker da fotballtrening, korpsøving, korøving, vennebesøk, bursdagsselskap, handleturer osv. Ikke minst er det greit å "måtte" sette ungene igjen hjemme fordi det ikke er palss til dem i thinken. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bjarte

Følger opp dette temaet, da jeg har tilsvarende spørsmål.

Bor på Orkanger,ca 4,5 mil utenfor Trondheim, og begynner i ny jobb der i august i år. Det er to bompenger på veien, og det må betales hver vei. Ordinær pris her er da ca 60 kr for å kjøre tur/retur. I tillegg kommer jo drivstoff. Har funnet ut at en elbil da er et ypperlig alternativ.

Har forstått såpass at det nok er Think som er det aktuelle alternativet mtp kjørelengde. Forhåpentligvis vil jeg har lademulighet på jobb. Dette er nok en forutsetning for at det blir mulig, selv om Thinken burde klare 9-10 mil.

Et par ting jeg er litt usikker på:

Batterileien - gjelder denne fullt ut alle kostnader ved batteri? Altså bytte av batteri når det trengs og service? Er det noen begrensninger angående kjørelengde per år og lignende?

Hvor lang tid tar en full lading? Og hvordan fungerer "ekspressladingen"?

Hvordan påvirkes kjørelengden med kuldegrader, etc. Blir den veldig redusert?

Er det lang bestillingstid på en ny Think?

Har hørt litt snakk om bekymring rundt dette med batterileie i tilfelle Think skulle gå konkurs igjen. Om en da blir stående alene. Noen som har noen tanker rundt dette?

Takker for alle svar!

cra

Med den nye thinken skal du kunne få optil 18 mil utav en lading, så da burde ikke 4-5 mil hver vei være noe problem. :) Lademulighet på jobb er jo suverent, og også et økonomisk bidrag, hvis du får lade gratis?

En vanlig lading på min tar "over natta", men det er sjelden jeg lader helt ut.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Alle disse spørsmålene burde du stille Think fabrikken.

Syntes batterileien er noe tull, og som du sier hva skjer om Think igjen går kunkurs akkurat i det du skal bruke det du har betalt 1200+ Kr for i måneden i mange år.

Et annet poeng er at Elbil skal være momsfrie, men med batterileien ender en opp med masse moms.

Think har tidligere uttalt at de sponser halve batteriet selv, og kunden resten, Batteriet koster ca. 80 000 NOK, og jeg syntes det hadde vært bedre å kjøpt bilen for 240 K og vært ferdig med utgiftene. Der er tross alt noe som heter garanti, så hele batterileien er etter min mening en stor utgift til ingen nytte.

Dersom du tar kontakt med fabrikken, hold oss gjerne informert om hva de svarer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg er egentlig helt enig med electrolux. Batterileien burde være unødvendig. Eller i det minste valgfri. Det hadde vært bedre om man kunne tegna en "batteriforsikring" til den prisen, og som ga fritt vedlikehold/utbytte osv, og så kan de som vil ha ansvar for batteriene selv. Det er tross alt en del her på forumet som gjør batterivedlikehold o.l. selv.

Jeg tror de fleste som er innom forumet vet (eller via forumet lærer seg) hvordan de skal få batteriene sine til å vare lengst mulig. Håper think snur i dette spørsmålet. For min del er det i alle fall ganske uaktuelt med 1200 kr/mnd i utlegg. Det er mer enn jeg har i dieselutgifter på caravellen, så da blir det faktisk "billigere" å bruke den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Med lademuligheter på jobb og 5 mil hver veg går jo alle elbiler på markedet nye som brukte greit.

Fullading på jobb og en liten etterfyll på ½  til en times tid hjemme før neste dags kjøring ville virket helt fint på min P 106. Dette er jo litt avhengig av bakker og slikt.

En starter med litt god reserve og reduserer etter hvert som en får erfaring slik at en etter et par uker lader opp slik at en lander på 15-20% igjen før fulladingen på jobb.

En vanlig arbeidsdag på 7-8 timer er mer enn nokk. Men altså, en må være sikker på at det er tilstrekklig med ladeplasser på jobben for de som kommer med elbil. (Eller at plassen er reservert).

Ellers er det vell er vell ikke riktig å si at Think sponser halve batteriet. De har vel lagt seg på en modell hvor de mener å kunne sammenligne månedlige utgifter med en rimelig fossilbil, og så tatt en pris for bilen som de mener er konkurransedyktig.

Så forklares prisen med at halve batterikosten ligger i bilen og halve i mobilitetsgarantien.

De har jo også sagt at i andre land hvor avgifter på bensin og biler skiller seg fra de Norske (det vil si alle andre land) må de lage andre prismodeller tilpasset markedet. De ønsker selvfølgelig som alle andre å tjene mest mulig penger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA