Hvor nyttig er kontinuerlig wifi?

Startet av fredriknb, fredag 10. mars 2023, klokken 14:58

« forrige - neste »

fredriknb

Fikk min første tesla i går, og lurer på hvor mye har det for seg å ha bilen koblet til wifi når den står i garasjen? Slik accesspunktene mine er hjemme når det ikke ut til garasjen, men jeg har nettverkskabel dit for overvåkningskamera, så det er jo bare å koble opp ett ekstra aksesspunkt. Alternativet blir å parkere foran huset når det er oppdateringer, men er det noen fordel å ha den koblet til wifi hele tiden?
2023-Tesla MYLR
2011-Mitsubitshi Imiev

Kim-

Den vil laste ned oppdateringer med en gang de er tilgjengelig.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Hvis du allerede har et kabeloppsett, så bruk det. Men kritiske oppdateringer kan også skje via LTE. Trolig ikke for de sjeldne kartoppdateringene som kan bli over 7ggb. De "ukentlige" oppdateringene inneholder for det meste feilrettinger som i mindre grad vil være imperative, og er mye mindre i størrelse. Oftest under 1ggb. Men de sender da noen ganger med noen gulerøtter for å lokke fram nedlastinger 😀.  Det er mye ned- og opplastinger som pågår stort sett hele døgnet hvis du har svart ja til å dele dine data med Tesla.

Her ser du hva som har gått av data hos meg de siste 30 dagene:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Jeg endte opp med et eget AP i garasjen, etter å ha plundret litt med å få stabil forbindelse innenfra, selv om bilen sto rett utenfor veggen.  Jeg anbefaler et litt robust med PoE, for eksempel TP-link CPE210. Eller CPE220, hvis du skal videre til kamera.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Kim- på fredag 10. mars 2023, klokken 15:09
Det skjer bare om man har Premium Connectivity. Kun kritiske oppdateringer blir lastet uten PremCon.
Edit: fikk ikke med meg konteksten, fordelen med Wi-Fi er nettopp som Kim- sier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fredriknb

Da blir det nok et accesspunkt i garasjen! Takker for svar
2023-Tesla MYLR
2011-Mitsubitshi Imiev

Tuxedo

Sitat fra: Handyman på fredag 10. mars 2023, klokken 23:15
Det skjer bare om man har Premium Connectivity. Kun kritiske oppdateringer blir lastet uten PremCon.
Premium connectivity har vel ingenting med WiFi å gjøre?

Kim-

Jeg svarte på spørsmålet hans om hvilke fordeler det var med å ha bilen koblet til wifi. Du må og ha wifi for å laste ned oppdateringer selv om du har premium
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på lørdag 11. mars 2023, klokken 07:59
Jeg svarte på spørsmålet hans om hvilke fordeler det var med å ha bilen koblet til wifi. Du må og ha wifi for å laste ned oppdateringer selv om du har premium
Sorry, det fikk jeg ikke med meg. Redigerer innlegget.

Peacock

Henter min første Tesla(y) på tirsdag, har hatt VW ID4 snart 2 år. Den har det aldri vært snakk om må ha wifi for oppdateringer OTA. Vel, nå har ikke VW sendt ut oppdateringer heller. Bilen min er enda ikke som lovet før kjøp april 2021 mht software. Men saker er at ID4 har 4g sim i bilen som bilen via OTA blir oppdatert uavhengig av mitt private sim/bredbånd. Så endelig til spørsmålet: bruker virkelig ikke Tesla e-sim/sim levert med bilen til OTA oppdateringer?!!!!. Må bilen spesialparkeres(ved wifi) nå og da, eller ha eget wifi punkt i garasjen for og ha en oppdatert bil. Isåfall er jeg skuffet.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

turfsurf

Sitat fra: Peacock på lørdag 11. mars 2023, klokken 13:49
Må bilen spesialparkeres(ved wifi) nå og da, eller ha eget wifi punkt i garasjen for og ha en oppdatert bil. Isåfall er jeg skuffet.
Det kan skje at kritiske oppdateringer hentes ned via SIM, men ellers må du ha WiFi. Du får dog varsel om når oppdatering er tilgjengelig uten å ha WiFi på, så da er det bare å koble til når du får dette varselet. Bilen kobler seg på og slikt selv, så lenge det er ett kjent WiFi nett i nærheten.

Litt kjedelig hvis man ikke har WiFi i nærheten hverken hjemme eller på jobb.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Peacock på lørdag 11. mars 2023, klokken 13:49
Henter min første Tesla(y) på tirsdag, har hatt VW ID4 snart 2 år. Den har det aldri vært snakk om må ha wifi for oppdateringer OTA. Vel, nå har ikke VW sendt ut oppdateringer heller. Bilen min er enda ikke som lovet før kjøp april 2021 mht software. Men saker er at ID4 har 4g sim i bilen som bilen via OTA blir oppdatert uavhengig av mitt private sim/bredbånd. Så endelig til spørsmålet: bruker virkelig ikke Tesla e-sim/sim levert med bilen til OTA oppdateringer?!!!!. Må bilen spesialparkeres(ved wifi) nå og da, eller ha eget wifi punkt i garasjen for og ha en oppdatert bil. Isåfall er jeg skuffet.
Du vil få flere oppdateringer uten wifi med Tesla enn du har fått med VW uten wifi. Eller noe som helst annet merke vil jeg påstå.  :laugh:

Jeg er gira på raskest mulig oppdateringer og vil derfor ha bilen på wifi, men du lever helt fint uten. En tur innom Tesla så blir den uansett oppdatert trådløst der. Og når varselet kommer og du er interessert i oppdateringen deler du bare wifi fra telefonen mens du er på kjøretur, så laster den ned. Har gjort det selv på ferie når bilen ikke har vært på wifi.

Handyman

Alle Teslaer er hele tiden online via bilens mobile internett, det er dog en del tjenester/funksjoner som krever PremCon.
Her er det meste beskrevet:
https://www.tesla.com/no_no/support/connectivity

pekle

Har underjordisk garasje uten hverken wifi eller mobildekning. Den praktiske konsekvensen er at jeg må dele hotspot en stund på kjøretur og at oppdatering da skjer etter den turen i stedet for at det er klart når jeg starter. Har hatt bilen (model 3) siden mars 19, og i starten var det litt mer styr da det var veldig tett mellom oppdateringene. Men nå er det sjeldnere og mer regulært (og oppdateringene er mindre dramatiske) så lever helt greit med det. Altså, kunne gjerne hatt kontinuerlig wifi for å slippe å gjøre noe  men det er ikke noe problem uten heller.

Peacock

Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mars 2023, klokken 14:56
Alle Teslaer er hele tiden online via bilens mobile internett, det er dog en del tjenester/funksjoner som krever PremCon.
Her er det meste beskrevet:
https://www.tesla.com/no_no/support/connectivity
Ok, skjønner. Nyttig lærdom dette. Takker. Da parkerer jeg ved wifi nå og da. Og abonnere 1 mnd på premium par ganger i året.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA