Hovedmeny

Flatt 12V batteri Ioniq5

Startet av Ironic5, fredag 10. mars 2023, klokken 12:55

« forrige - neste »

Ironic5

For 3'dje gang på ett 1/2 år er min 1 år gamle bil død. 12 V batteri har spenning rundt 3-5 V disse gangene. Bilen kjøres jevnlig og står på lading hjemme. Nå stod den i 2 dager, men på lading. Hyundai vil ikke bytte batteri da de måler det til brukbart. Jeg har montert en batteri overvåker bestilt på nett (Bluetooth) som viser rare spennings sykluser. Ingen systematisk lading når står i ro. Hyundai assistanse dekker ikke tauing til verksted når bilen kan startes (jumpstart), mens merkeverksted understreker at den må kjøres inn uten at batteriet lades. Så jeg risikerer å måtte ta regninga selv for både tauing og feilsøk på en 1 år gammel bil pga et regelverk som motarbeider hverandre. Andre som har erfaring med tilsvarende??

AlBundy

Hei. Litt feil gruppe, men samme problem over hele linja. Har en 20 mod. Ioniq med 12 volt problemer. Starter riktignok hver dag, men takket være at jeg bruker ekstern 12 volt lader i ny og ne. Når bilen står over lengre tid, fex. 2 uker så er 12 volt nede på 11,9 ca. Da blir 12 volt det ødelagt på kort tid. Jeg har da fått beskjed om at dette klarer bilen ikke. Det er for dårleg. (en bil som ikke kan stå i 2 uker) Et sånt batteri er utladet ved 12,4 volt. Hovedbatteriet var da på 56%. Har fått nytt 12 volt på goodwill. Samme skjer på nytt. Min teori er at styringen til 12 volt ikke holder mål.
Har prøvd å diskutere problemet med verkstedet, men føler at de er helt kneblet av Huyndai sentralt.
Samme der som hos alle verkstedene (uavhengig merke) "dette var nytt for oss"
Har også bestillt en en bluetooth batteritester, som overvåker 12 volt konturnuelig.
Skal legge ut resultatet.

Ironic5

Takk for svar. Ikke helt familiær med strukturen på forumet så havnet nok feil. Skal prøve å få det plassert riktig.

TB

Her er en graf fra Hyundai KONA 2019. Lader hver 4 time når bilen ikke benyttes.
Har også sjekket en Volkswagen e-up! (2014). Den lader bare en gang pr døgn, starter ikke lading før ved 12,3 Volt.

Hyundai KONA slutter å lade 12V om det oppdages en feil, eksempelvis bakluken ikke er stengt. Da går batteriet tomt innen kort tid.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Zimon

Jeg har hatt min Ioniq siden juni 2018 (vow, tiden flyr, 5 år allerede snart) og har opplevd flatt 12volt 2 ganger, men lenge siden nå. Bilen har begge ganger vært plugget til hjemmelader og over natta så har bare 12v tappet seg, har ikke funnet noen klar årsak til det. Plugget så til batterilader og så blir batteri ladet og fungert ok.

Jeg mistenker at det f.eks er bakluke ikke lukket helt igjen, vanlig dør ikke lukket skikkelig, taklys på eller annet som da har medført tapping av batteri, mer enn AUX lading.

PS, dobbeltsjekk at AUX lading er aktivert ved å gå inn i menyen på rattet og dashbordet, husker ikke stien i hodet nå, men om den er av så lades kun 12V når du kjører. Er den aktiv så vil den også når bilen er skrudd av (uavhengig om koblet til lader eller ikke) lade 12V innimellom og da bruker strøm fra hovedbatteriet.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

TB

Sitat fra: Zimon på onsdag 12. april 2023, klokken 07:44Jeg har hatt min Ioniq siden juni 2018 (vow, tiden flyr, 5 år allerede snart) og har opplevd flatt 12volt 2 ganger, men lenge siden nå. Bilen har begge ganger vært plugget til hjemmelader og over natta så har bare 12v tappet seg, har ikke funnet noen klar årsak til det. Plugget så til batterilader og så blir batteri ladet og fungert ok.

Jeg mistenker at det f.eks er bakluke ikke lukket helt igjen, vanlig dør ikke lukket skikkelig, taklys på eller annet som da har medført tapping av batteri, mer enn AUX lading.

PS, dobbeltsjekk at AUX lading er aktivert ved å gå inn i menyen på rattet og dashbordet, husker ikke stien i hodet nå, men om den er av så lades kun 12V når du kjører. Er den aktiv så vil den også når bilen er skrudd av (uavhengig om koblet til lader eller ikke) lade 12V innimellom og da bruker strøm fra hovedbatteriet.
Dette valget for AUX ble fjernet i forbindelse med en programvareoppdatering på KONA. Usikker når denne endringen ble gjort. Jeg vet valget var der på min 2019 modell, for senere å bli borte etter en programvare oppdatering.

Jeg antar Hyundai erfarte 12V batteriene gikk tomme, og valgte å sette denne som standard på, samt fjerne hele muligheten for å deaktivere valget. Vil anta samme er gjort på Ioniq.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA