Hovedmeny

Forvarming av batteri

Startet av oysf, torsdag 09. mars 2023, klokken 14:55

« forrige - neste »

Nimrad

Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

Det blir ikke kaldere av regen, men de tillater noen kortvarige peaker selv på kaldt batteri, men når det blir over litt tid, ikke bare korte øyeblikk, så begrenses regen ytterligere, frem til tempen er tilstrekkelig.

Har stort sett full regen hele tiden jeg, er kun når jeg har stått parkert på hytta at det er et tema i noen minutter, tydelig vi ferdes i forskjellig klima.  :P

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 09:46
Sitat fra: Sandvika på mandag 13. mars 2023, klokken 09:14
Om batteriet holder -15 til -20 som det ofte kan gjøre etter en helg på fjellet holder ikke 10-15min til å få tilstrekkelig til regenerering.
Hva legger du i  "tilstrekkelig"? Tenker du på at bremsene blir for varme uten regenerering ned fra fjellet ? 

Egenlig synes jeg det er rart at ingen har kommet med en elektrisk bremsemotstand, slik at motorene kan bremse, selv om ikke batteriene kan ta strøm. Slike motstander er helt vanlige på lokomotiver og vinsjer. De kunne vært kjølt av væskekretsen, og slik sett gitt raskere oppvarming av bil og batteri ved kjøring i nedoverbakke.
Uten regen så må all bremsing foregå med de mekaniske bremsene på elbiler, og de vil gå varme mye raskere enn på ICE-biler som kan bremse med motoren uansett.
Bremsemotstand (eller helst Telma (retarder)) blir for komplisert og dyrt, og kommer neppe til å skje.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

#18
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mars 2023, klokken 11:37
Bremsemotstand (eller helst Telma (retarder)) blir for komplisert og dyrt, og kommer neppe til å skje.
En Telma er vel vanligvis luftkjølt, så den vil ikke bidra til å varme opp batteriene. En væskekjølt bremsemotstand vil derimot kunne gjøre det. Disse finnes allerede for tyngre kjøretøy:
https://www.danotherm.com/power-resistors/liquid-cooled/whbsa
https://www.cressall.com/applications/advanced-regenerative-braking-resistors-for-electric-hybrid-vehicles/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: Nimrad på mandag 13. mars 2023, klokken 11:00
Sitat fra: Radial på mandag 13. mars 2023, klokken 10:56
har vel knapt hatt full "effektbar" i hele vinter 😝
Hvor i landet?

Sentrale østlandsområdet.
Blir til slutt full bar etter 50-80min på E6 i 110, men i 60-80 soner blir det alltid igjen 6-9prikker på baren mot venstre (Regen).
Men vi har maks 45minutter turer, derfor blir det "aldri" varmt, selv med "forvarming" via viftesymbolet i app.

Vi gidder ikke bruke 3-4kwh på kokvarm kupè hver dag, så starter heller 5minutter før med forvarming og får leve med litt kaldt batteri.

Ingen feilkoder på VP
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

#20
Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 15:18
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mars 2023, klokken 11:37Bremsemotstand (eller helst Telma (retarder)) blir for komplisert og dyrt, og kommer neppe til å skje.
En Telma er vel vanligvis luftkjølt, så den vil ikke bidra til å varme opp batteriene. En væskekjølt bremsemotstand vil derimot kunne gjøre det. Disse finnes allerede for tyngre kjøretøy:
https://www.danotherm.com/power-resistors/liquid-cooled/whbsa
https://www.cressall.com/applications/advanced-regenerative-braking-resistors-for-electric-hybrid-vehicles/
Moderne Telma er gjerne vannkjølt. Før i tiden var de luftkjølt og kunne lett sette fyr på kjøretøyet om den ikke fikk kjøle seg ned uten belastning før man stoppet kjøretøyet. Opplevde dette selv med en buss i bunnen av Lierbakkene da trafikken plutselig stoppet opp. Klarte så vidt å holde bussen trillende, og det ble bare med røyken ;-)
Poenget er at uansett system blir det komplisert og kostbart, og ikke i tråd med Teslas filosofi. Det tok jo svært lang tid før de gikk for varmepumpe nettopp av den grunn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Av og til skal jeg kjøre f.eks. 4-5 mil til en ladestasjon Tesla ikke vet om. Dersom jeg har nok strøm til en superlader jeg ikke har tenkt å lade på (hvis ladestasjonen er motsatt vei hvor jeg skal) så kan jeg lure Tesla til å tro jeg skal lade ved å navigere til den, og dermed få i gang varming av batteriet. Dersom jeg ikke har nok strøm til å kjøre til Tesla Supercharger så nytter ikke dette trikset. Da forblir batteriet kaldt. Er det en måte å lure Teslaen til å varme batteriet?
Tesla Model Y                         2021-

Nimrad

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. november 2023, klokken 15:24Av og til skal jeg kjøre f.eks. 4-5 mil til en ladestasjon Tesla ikke vet om. Dersom jeg har nok strøm til en superlader jeg ikke har tenkt å lade på (hvis ladestasjonen er motsatt vei hvor jeg skal) så kan jeg lure Tesla til å tro jeg skal lade ved å navigere til den, og dermed få i gang varming av batteriet. Dersom jeg ikke har nok strøm til å kjøre til Tesla Supercharger så nytter ikke dette trikset. Da forblir batteriet kaldt. Er det en måte å lure Teslaen til å varme batteriet?
I følge internett hvis du forvarmer bilen så skal den også forvarme batteriet. Vet ikke om det er "nok" til hurtiglading eller om den bare varmer opp til romtemperatur.

Jeg har løst med S3XY-buttons, som gir tilgang til ting Tesla ikke gir tilgang til på skjermen.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Nimrad på torsdag 16. november 2023, klokken 15:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. november 2023, klokken 15:24Av og til skal jeg kjøre f.eks. 4-5 mil til en ladestasjon Tesla ikke vet om. Dersom jeg har nok strøm til en superlader jeg ikke har tenkt å lade på (hvis ladestasjonen er motsatt vei hvor jeg skal) så kan jeg lure Tesla til å tro jeg skal lade ved å navigere til den, og dermed få i gang varming av batteriet. Dersom jeg ikke har nok strøm til å kjøre til Tesla Supercharger så nytter ikke dette trikset. Da forblir batteriet kaldt. Er det en måte å lure Teslaen til å varme batteriet?
I følge internett hvis du forvarmer bilen så skal den også forvarme batteriet. Vet ikke om det er "nok" til hurtiglading eller om den bare varmer opp til romtemperatur.

Jeg har løst med S3XY-buttons, som gir tilgang til ting Tesla ikke gir tilgang til på skjermen.
Ved vanlig forvarming varmes batteriet, men ikke ved bruk av Camp Mode. Hvor varmt batteriet blir ved forvarming avhenger mye av hvor lenge det varmes og hvor kaldt batteriet er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA