Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast på 352/334 kg?

Startet av geear, onsdag 08. mars 2023, klokken 11:41

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: B1 på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:04
Min S Plaid har 439kg til rådighet (tom bil). Mer enn nok til to voksne, to barn og en ungdom og mer bagasje enn du får plass til - med mindre du fyller opp med masse drikkevarer. Når det er sagt ville jeg aldri anbefalt en S om dere har 3 barn. 2 bak er maks om man skal ha det komfortabelt.
Vi er akkurat den familien du beskriver, og verken madammen eller jeg er særlig store (83 og 52 kg), med lett takboks med ski, samt normal vinterbagasje (klær for 3-4 dager, slalomstøvler etc.), helt uten mat og drikkevarer, så var vekten på oss og alt vi hadde med rett under 500 kg på Vegvesenets kontrollstasjon. Dvs. at vår daværende Model Y klokket inn på 2490 kg, egenvekt ca. 1995 eller noe, og vi var 100 kg over tillatt totalvekt. Sommerstid har vi gjerne hatt 3-5 sykler på kroken, og vært i akkurat samme situasjon på tross av mindre klær.

Og sånn som ungene vokser så blir vi vel 20 kg tyngre for hvert år som går...  :o :laugh:

geear

Sitat fra: B1 på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:48
Nå drar vi på her (alle passasjerer) og sier begge voksne er 80kg hver, og barna 50kg hver, og ungdommen 70kg: 330kg. Da har man fremdeles 109kg til rådighet.
En hattehylle-koffert på flyet til hver? Et par slalomstøvler i hver pluss en jakke, skibukse og en hjelm, så er all vekt brukt opp?

Jeg skjønner det på Y liksom. Dette er bilen i verden med mest verdi for pengene når alt kommer til alt, men har du 1M å bruke, er det MYE der ute som passer mye bedre enn en Model S til den bruken. Med 1M kan du f.eks. kjøpe flere biler til samme totalsum; en bybil og en langturbil, som man fint får for 1M.
Skjønner ikke forskjellen på Y og S. Hva har prisen med saken å gjøre? S er i høyeste grad en praktisk familiebil, mer praktisk enn de fleste tilsvarende biler. Jeg har en mill å bruke på bil. Hva mener du jeg burde kjøpe?

RJK

Nå drar vi på her (alle passasjerer) og sier begge voksne er 80kg hver, og barna 50kg hver, og ungdommen 70kg: 330kg. Da har man fremdeles 109kg til rådighet.

SNIP
Husk at sjåfør er inkludert i egenvekten, og dermed ikke skal beregnes i tallet om vedkommende er "idealvekten" på 75, men man må hensynta vekt over (reduserer nyttelast) eller under (øker nyttelast) for sjåføren.

Altså er det snakk om 255 kg om jeg forstår rett at det er 2 barn på 50 kg og en ungdom på 70 kg.

Så må det sies at hva man mener bilen passer for, er svær individuelt. Samme med hva de vil dra med seg av sykler, kanoer/kajakker, campingvogn og/eller takboks.

Altså, den enkelte må selv finne det ut for seg og sine, og ikke legge egne preferanser som om det er en slags universal sannhet for alle kunder. Tross alt mange som gjerne vil ha en TMS, men gikk tidligere for TMX pga manglende mulighet for krok på TMS.

Og med den nye versjonen, kan de nå endelig det, så lenge vogna ikke er for stor, dvs maks 1600 kg aktuell totalvekt, men da med B96 (1716 kg maks tillatt totalvekt på nye LR jeg sjekket,. 1621 på plaid) eller BE i førerkortet, med begrensning på 3500 kg maks tillatt totalvekt om E er anskaffet etter en viss dato de ikke oppgir lengre. Men må da ha kode 79.06, men vises visstnok ikke i førerkortet.

https://www.vegvesen.no/globalassets/forerkort/har-forerkort/koder-pa-forerkort.pdf

Edit, fant datoen 19.03.13 her:

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/personbil-med-tilhenger-klasse-be/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

B1

Klart pris har alt å si. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe bil(er) til 1M. Jo mer penger du har til rådighet, jo mer kan man velge i mellom. Da hadde jeg beholdt Yen til småturer, og kjøpt en større bil til reiser, som f.eks. en brukt Cadillac Escalade eller Chevrolet Suburban (rundt 500-600k). God komfort til alle passasjerer, masse plass til både passasjeren og bagasje/nyttelast, samt at man også kan dra stor henger, uten å tenke på å lade hver 200km.

Jeg brukte: tillatt totalvekt - egenvekt. I mitt eksempel har man 109kg til rådighet til bagasje.

Jeg skjønner bare ikke at man ønsker å laste en S med 3 passasjerer i baksete. Sete i midten er jo ikke et ekte sete engang.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

RJK

Dette er da dine synspunkter og preferanser. Respekterer det.

Men andre ville aldri sett på tørste amerikanske bensinbiler som et alternativ engang. Eller ikke liker TMX engang. TMS er for de fleste en mer enn stor nok bil for en familie for fem, som og liker campingliv og/eller aktiv livsstil.

For de er den mer enn stor nok, men nyttelasten er eller kan være et problem, som det diskuteres her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

B1

Poenget er uansett at nyttelasten ikke er et problem for de som bruker bilen som "tiltenkt". Det at sete i midten ikke er et ekte sete sier vel sitt. På samme måte som en Porsche 997 er registrert for 4 personer - men det er jo en bil til to personer. Blir som å si at nyttelasten er for dårlig på Porschen fordi man ikke får plass til 4 personer, bagasje for en ukes tur på fjellet med sykler bakpå.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA