Håper dette kommer på alle Teslaer. Nye og gamle.

Startet av Motorwatt, onsdag 08. mars 2023, klokken 10:29

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 16:35
Jeg blir usikker på hva folk egentlig opplever av fantombremsing når jeg leser sånt. Jeg har aldri opplevd at bilen har stått på bremsene i full nødbrems. Jeg rekker alltid å korrigere med gassen slik at det bare blir et rykk i bilen, og det har vist seg at jeg plages mer av det enn passasjerene. Hva som hadde skjedd om jeg ikke reagerer med gassen vet jeg jo ikke, siden jeg ikke lar det gå så langt...

Hva er egentlig "full nødbrems"? Hvor forskjellig er det fra "ganske mye brems"? Det er en del unødvendig semantikk ute og går i de diskusjonene. Jeg vil si fantombremsing er når bilen bremser hardt (hardere enn du vil gjort under normal kjøring der du ikke møtte på noe uventet) uten at det er en hindring foran bilen.

Av og til er det forståelig hvorfor. En bil parkert ved siden av veien eller en lastebil i motgående. Men andre ganger er det også ingenting i det hele tatt, bare spøkelser på høylys dag med rødt blinkende kollisjonsvarsel og det hele. Begge teller uansett som fantombremsing etter min mening, det er jo bare semantikk likevel.

Jeg rekker også å korrigere med gassen, etter å ha blitt vant til det. Men det betyr jo ikke at det ikke er et problem med programvaren. Hvis jeg fikk en pakke med dritt i posten hver dag så ville jeg jo lært meg å håndtere den diskret og effektivt uten at det sjenerte andre etter hvert, men det betyr jo ikke at det er greit å sende meg dritt i posten på daglig basis.

Jeg har latt det gå ganske langt noen ganger, når jeg visste det ikke kom biler bak. Den ender opp ned i 20 km/t eller noe før den kommer til hektene igjen.
'21 3LR

Kim-

Fantombremsing for meg er når bilen reduserer farten uten grunn. Har opplevd nødbrems en gang med model 3 og da hang vi i beltene, det var nødbremsen som slo inn (rødt menneske på skjermen) og kraftig lyd fra bremsepedalen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Sliter med å bli enig med meg selv om hva som er mest irriterende av fantombrems og tvungen viskere med TACC inne. Jeg liker å kjøre med cruise control, men bremsingen ødelegger gleden. Nå bremser den ikke så ofte - det skal jeg si.
Så kanskje tvungen viskere er det verste.
Autoviskere i dagslys funker rimelig greit. Har aldri prøvd noe som er perfekt. Men i mørket....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Stig-Arne

Tvunget auto viskere overgår fantom bremsing lang vei. Iallefall slik bilen har oppført seg det siste halvåret.
F.eks idag. - 9 grader og kanon fint vintervær. Dagslys og hele pakka. Men viskerene gikk for fullt.

Etter hva jeg forstår så er dette et problem på 3 og Y, men ikke nye S og X.

Motorwatt

Det siste kan jeg bekrefte, men jeg må ha lysautomatikken på fordi den ellers ikke kan kjøre inn i en tunnel i daglys uten rødt ratt, og det som følger med. Og det passer meg veldig dårlig. Har aldri kjørt med lysautomatiken på da jeg har en lang privatvei uten belysning hvor det ikke kan kjøres noe særlig over 30 km/t. Under 40 km/t virker ikke lysautomarikken, så da må jeg enten holde lyshornspaken  på manuelt, eller gå inn i oppsettet å endre innstillingene. Langt fra optimalt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: OlaM på onsdag 08. mars 2023, klokken 17:50
Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 16:35
Jeg blir usikker på hva folk egentlig opplever av fantombremsing når jeg leser sånt. Jeg har aldri opplevd at bilen har stått på bremsene i full nødbrems. Jeg rekker alltid å korrigere med gassen slik at det bare blir et rykk i bilen, og det har vist seg at jeg plages mer av det enn passasjerene. Hva som hadde skjedd om jeg ikke reagerer med gassen vet jeg jo ikke, siden jeg ikke lar det gå så langt...

Hva er egentlig "full nødbrems"? Hvor forskjellig er det fra "ganske mye brems"? Det er en del unødvendig semantikk ute og går i de diskusjonene. Jeg vil si fantombremsing er når bilen bremser hardt (hardere enn du vil gjort under normal kjøring der du ikke møtte på noe uventet) uten at det er en hindring foran bilen.

Av og til er det forståelig hvorfor. En bil parkert ved siden av veien eller en lastebil i motgående. Men andre ganger er det også ingenting i det hele tatt, bare spøkelser på høylys dag med rødt blinkende kollisjonsvarsel og det hele. Begge teller uansett som fantombremsing etter min mening, det er jo bare semantikk likevel.

Jeg rekker også å korrigere med gassen, etter å ha blitt vant til det. Men det betyr jo ikke at det ikke er et problem med programvaren. Hvis jeg fikk en pakke med dritt i posten hver dag så ville jeg jo lært meg å håndtere den diskret og effektivt uten at det sjenerte andre etter hvert, men det betyr jo ikke at det er greit å sende meg dritt i posten på daglig basis.

Jeg har latt det gå ganske langt noen ganger, når jeg visste det ikke kom biler bak. Den ender opp ned i 20 km/t eller noe før den kommer til hektene igjen.
Mener overhodet ikke det er greit, nei, burde vært eliminert for 4-5 år siden. Noen måneder med dette problemet hadde vært akseptabelt. Syns det er helt uforståelig at de ikke får løst det. Kan UMULIG ikke vite hva som er årsaken. Enkelt nok å gjenskape til at det kan logges og analyseres.

Jeg har ikke opplevd bremsing med kollisjonsvarsel med mindre det faktisk har vært reellt.. tror de aller fleste bremsingene jeg har opplevd er på fartsgrense.

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 08. mars 2023, klokken 14:26
SitatThe assertiveness of the response when slowing down for detected speed limit signs is determined by the current speed and its difference to the speed indicated by the detected sign
Hardere brems jo større forskjellen er, og det er mange steder der den tror det er 50 i 80-sonen, uten at det er noe skilt som skulle indikere dette.
Nå står det jo at endingene gjelder SKILT og ikke fartsdata fra kartet. Tesla sier altå at det kun gjelder skilt den leser og ikke fartsgrenser den får fra eksempelvis dataunderlag.
De skiver heller ikke at den vil bremse hardere. De skiver at den vil bremse selvsikkert og det kan bety at den vil bremse tidligere når farten skal reduseres mye.
Ikke ta bekymringer på forskudd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mars 2023, klokken 21:42
SitatThe assertiveness of the response when slowing down for detected speed limit signs is determined by the current speed and its difference to the speed indicated by the detected sign
Hardere brems jo større forskjellen er, og det er mange steder der den tror det er 50 i 80-sonen, uten at det er noe skilt som skulle indikere dette.
Nå står det jo at endingene gjelder SKILT og ikke fartsdata fra kartet. Tesla sier altå at det kun gjelder skilt den leser og ikke fartsgrenser den får fra eksempelvis dataunderlag.
De skiver heller ikke at den vil bremse hardere. De skiver at den vil bremse selvsikkert og det kan bety at den vil bremse tidligere når farten skal reduseres mye.

Du legger mye tro og håp i ordet "signs", at det liksom skal utelukke kartdata, som om de to måtene å detektere en fartsgrense var svært forskjellige. Det virker ikke som beinharde fakta, for å si det mildt. De har tidligere vært stumme som østers, eller selvmotsigende, om hvordan bilene oppfatter fartsgrense. Det er all grunn til å tro at selv om de (hvem egentlig?) sier "signs" i denne oppgraderingen så mener de all oppfatting av fartsgrense, og de mener spesifikt i FSD-beta-land, dvs California. Sjansen er størst for at dette vil ha null og niks å si for den dårlige implementeringen av fartsgrense-følging som gjelder her i pottit-land, fordi vi ikke er prioritert ennå.
'21 3LR

jlan

Et av problemene er at bilene ikke klarer å navigere nøyaktig i tunneler. De havner "langt inne i fjellet". Da er det ikke bare problemer med veier over tunnelene, men også veier ganske langt til siden. Heldigvis ignorerer autopiloten fartsgrenser på motorvei, men hvis en har akustisk varsel på fartsgrense så piper det i ett kjør. Det er jo også litt merkelig at bilen fortsatt tror at den er på motorvei, selv om den plukker en 50 grense fra en kryssende vei.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 09. mars 2023, klokken 10:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mars 2023, klokken 21:42
Du legger mye tro og håp i ordet "signs", at det liksom skal utelukke kartdata, som om de to måtene å detektere en fartsgrense var svært forskjellige. Det virker ikke som beinharde fakta, for å si det mildt. De har tidligere vært stumme som østers, eller selvmotsigende, om hvordan bilene oppfatter fartsgrense. Det er all grunn til å tro at selv om de (hvem egentlig?) sier "signs" i denne oppgraderingen så mener de all oppfatting av fartsgrense, og de mener spesifikt i FSD-beta-land, dvs California. Sjansen er størst for at dette vil ha null og niks å si for den dårlige implementeringen av fartsgrense-følging som gjelder her i pottit-land, fordi vi ikke er prioritert ennå.
Ikke noe tro og håp her, jeg har som regel å lese det som står ("på linjene"), og ikke spekulere i om de mener noe annet ("mellom linjene"). Hadde de brukt "speed limits" så hadde jeg nok tenkt mer i din retning. Bruken av ordet "detected" indikerer også at det er snakk om skiltgjengkjenning, og ikke kartdata. Det er fundamental forskjell på å lese hastighet fra kartdata og kamera. Alle som har kjørt en del på AP har opplevd dette.
Men alle står fritt til å spekulere så mye du vil, så lenge det ikke fremlegges som fakta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pst

Er fantombremsing et Teslafenomen eller det også utbredt hos andre merker ?
Høres slitsomt ut å ikke kunne benytte adaptive-cruisekontrollen ( Innodrive hos meg ) med automatisk fartsreduksjon i rundkjøringer , foran veikryss osv. ...
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Motorwatt

Faktisk var det en periode for en stund tilbake at den ville varsle og redusere farten før et kryss og en rundkjøring. Men ikke alle. I dag er det litt mere "random". Kanskje noe de har glemt i kildekoden på FSD?

Fantombremsing finnes på andre biler også etter det jeg har lest, men i mye mindre grad. Og de som er der, er mere logiske.

Fantombremsing har forekommet på alle Tesla-biler de siste 5-6 årene, også i større i mindre grad. Til tross for at det har vært spekulert i årsaker i årevis er det ingen konklusjon på problemet. Og Tesla er tause...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Fantombremsing var også tilstede på AP1, altså fra 2014/2015, men i vesentlig mindre grad. Opplevd det et par ganger med S-en vi hadde.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Det stemmer nok bra. AP1 var MobilEye som også veldig mange produsenter bruker i dag. AP2 (+) er "in house". Det var først etter at Tesla overtok at det ble "fart" på fantombremsingene....
Tesla S75D - 09/2018

Håvar

Sitat fra: pst på mandag 13. mars 2023, klokken 14:28
Er fantombremsing et Teslafenomen eller det også utbredt hos andre merker ?
Høres slitsomt ut å ikke kunne benytte adaptive-cruisekontrollen ( Innodrive hos meg ) med automatisk fartsreduksjon i rundkjøringer , foran veikryss osv. ...

Mine erfaringer med Enyaq og ID.3 har også gitt en del fantombrems der bilen oppfatter fartsgrenser som ikke er reelle. En annen irriterende ting når en f.eks. ligger i 110-sone (og kanskje 115 på cruise control, også går hastigheten ned til 100 eller 90 og jeg stiller inn CC på 105 eller 95. Da begynner bilen en rolig nedbremsing, men så oppdager den fartsskiltet selv og justerer hastighet ned til 100/90 og bremser plutselig hardere inntil jeg korrigerer. Men dette kan nok skyldes min mangel på kjennskap til bilen(e). Kanskje løsningen er å gjøre som Toyota-sjåfører og stille inn CC på fartsgrense :police:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA