Håper dette kommer på alle Teslaer. Nye og gamle.

Startet av Motorwatt, onsdag 08. mars 2023, klokken 10:29

« forrige - neste »

Motorwatt

Dette kommer på siste FSD beta:

Improved the Tesla's speed adjustment when entering certain speed zones by allowing for earlier control for detected speed limit signs. The assertiveness of the response when slowing down for detected speed limit signs is determined by the current speed and its difference to the speed indicated by the detected sign
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Ser ut som det kan bety hardere nedbremsing der den tror det er en annen fartsgrense, sånn som på E16 og E6. Hvis den skal høgge til bremsene for å gå fra 110 til 50 pga en bro så blir jo TACC enda mer ubrukelig.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 08. mars 2023, klokken 12:18
Ser ut som det kan bety hardere nedbremsing der den tror det er en annen fartsgrense, sånn som på E16 og E6. Hvis den skal høgge til bremsene for å gå fra 110 til 50 pga en bro så blir jo TACC enda mer ubrukelig.
Det står jo detected speed signs, vi får håpe at det ikke gjelder feil data fra "kartene".

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mars 2023, klokken 12:28
Finnes det overganger fra 110 til 50 km/t i Norge?

"der den tror det er en annen fartsgrense". Broer og sideveier virker å smitte over i mange tilfeller. I andre tilfeller er det bare feil uten at det finnes noen god grunn til det. Mange steder mellom Voss og Bergen der det er 80, alltid har vært 80, ingen skilt som sier noe annet, men bilen insisterer på at det er 70.
'21 3LR

Motorwatt

Det påstås at den "stjal" fartsgrenser fra broer med lavere fartsgrenser. Tror fremdeles at dette bare er én av flere udokumenterte påstander. Men åkke som, så har jeg ikke hatt slike problemer på det jeg kan huske. Tror mere på skyggeskille mellom dagslys og tunnell- eller brolys.
Tesla S75D - 09/2018

geear

Tror ikke det er "lov" å gå fra 110 til 50, må de ikke ned i 70 eller 80 først?

I det siste har jeg gjentatte ganger fått 50-grense i displayet i min i forbindelse med "fantombremsinger" i 80-soner og oppover, for tiden veldig sjelden at jeg har fantombremsinger uten at den indikerer feil/endret fartsgrense, så jeg har mer tro på fartsgrenseproblematikken enn skygger og lys nå for tiden.

Motorwatt

Men er det da oppbremsing i kategori 1? Altså fra 110 til 60 på 3 sekunder? Oppbremsing ved regulering av fartsgrense er mye mykere. Feil i kartgrunnlaget medfører ikke virkelige fantombremsinger mener nå jeg. Og da endres ikke fartsgrenser i displayet.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Mener bestemt at det farten maks kan senkes med 20km/t pr trinn.

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mars 2023, klokken 13:02
Feil i kartgrunnlaget medfører ikke virkelige fantombremsinger mener nå jeg. Og da endres ikke fartsgrenser i displayet.

Det er jo ikke lett å si hvorfor datamaskinen tror fartsgrensen er det den er, men veldig mange steder så endrer fartsgrensen i displayet seg uten at noe skilt er synlig hverken på veien eller i visualiseringen. Og da bremser AP. Hvis den nå skal bremse hardere så blir jo det kjipere.

TACC bryr seg jo ikke om fartsgrensen, med mindre du har aktivert den funksjonen, men den bremser jo også stadig vekk. Av og til fordi den ser digitale spøkelser, andre ganger helt korrekt fordi det kommer en krapp sving. Andre ganger igjen bremser den ukorrekt fordi den sikkert tror svingen er krappere enn den egentlig er.

Her er et lokalt eksempel:

Hvis du er oppå den rampen kan du fint holde fartsgrensen som er 60, men på TACC så bremser bilen masse. Antagelig tror den at den er nede i krysset. Men hvis du ligger til høyre i bildet og skal inn i rundkjøringen, der det også er 60, da bremser ikke TACC i det hele tatt og jeg pleier koble den ut og regen'e inn mot vikelinjen.

Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men hvis det de har endret nå også påvirker dette, så vil TACC bli verre i mitt område fordi den stort sett gjør mer feil enn riktig når den først finner på å gjøre noe.
'21 3LR

Motorwatt

Jeg snakker ikke om TACC, men om AP/FSD. Slik jeg leser det så vil det fikse at når man kommer til et fartsgrenseskilt med lavere hastighert, så begynner fartsreduksjonen før man passerer skiltet. Kommer man i dag fra en 50-sone til en 30-sone vil dette resultere i at man er 50 meter (+) inne i 30-sonen før bilen kommer ned i riktig hastighet. På VW-biler reduseres hastigheten slik at man har korrekt hastighet når skiltet passeres. Slik forstår jeg at Tesla også nå skal klare.
Tesla S75D - 09/2018

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mars 2023, klokken 14:23
Jeg snakker ikke om TACC, men om AP/FSD. Slik jeg leser det så vil det fikse at når man kommer til et fartsgrenseskilt med lavere hastighert, så begynner fartsreduksjonen før man passerer skiltet. Kommer man i dag fra en 50-sone til en 30-sone vil dette resultere i at man er 50 meter (+) inne i 30-sonen før bilen kommer ned i riktig hastighet. På VW-biler reduseres hastigheten slik at man har koorekt hastighet når skiltet passeres. Slik forstår jeg at Tesla også nå skal klare.

Og det jeg mente fra begynnelsen var jo at det er dumt hvis den gjør dette der det ikke er en reell endring av fartsgrensen, noe som skjer hele tiden.

SitatThe assertiveness of the response when slowing down for detected speed limit signs is determined by the current speed and its difference to the speed indicated by the detected sign

Hardere brems jo større forskjellen er, og det er mange steder der den tror det er 50 i 80-sonen, uten at det er noe skilt som skulle indikere dette.
'21 3LR

Motorwatt

Det er riktig, og irriterende. Men oppbremsingen er ikke så kraftig at man ikke kan hjelpe til med wattpedalen. En ekte fantombremsing, som jeg da tydeligvis feilaktig trodde du mente, er noe helt annet. Det skjer så raskt og uberegnelig at det er vanskelig å korrigere.
Tesla S75D - 09/2018

geear

Jeg blir usikker på hva folk egentlig opplever av fantombremsing når jeg leser sånt. Jeg har aldri opplevd at bilen har stått på bremsene i full nødbrems. Jeg rekker alltid å korrigere med gassen slik at det bare blir et rykk i bilen, og det har vist seg at jeg plages mer av det enn passasjerene. Hva som hadde skjedd om jeg ikke reagerer med gassen vet jeg jo ikke, siden jeg ikke lar det gå så langt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA