Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer med bruktprisene på elbil når elbilgodene forsvinner?

Startet av sla, lørdag 17. november 2012, klokken 19:50

« forrige - neste »

sla

Hei alle sammen,

Siden vi alle har relativt nye biler, vil det være en god investering å passe på dens ytre. Selv har jeg alltid kjørt gamle biler og mer eller mindre gitt "bæng" i bilpleie. Dette må skjerpes inn nå siden bilen er ny og alle syns vel at en blank bil er staselig, og hva er vel mer staselig enn en blank Nissan Leaf (og da spesielt en hvit en :) )

Under finner dere en link på hvordan man vasker bilen. Linken kommer fra "Detailersclub", som driver ekstremsport når det gjelder bilpleie. Da satser vi på mange flotte og blanke Leafer på norske veier :)

http://www.detailersclub.no/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

arnejorg1

Gode råd det der. Jeg kjører som regel bilen i vaskehallen, men det kan jo være greit og vaske den selv om sommeren
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

cra

Flott, sla! Da fikser du dette på min mens jeg taper isolasjon på vanntankene våre i morgen, eller?  ;D

Lurer på å kjøre en runde i vaskehall ved høve (det er jo mildvær her nå om dagen). Ikke så lenge siden nest yngste og jeg vaska bilen, men det ble jaggu fort skittent igjen på denne tida av året. :(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sla

Sitat fra: cra på onsdag 31. oktober 2012, klokken 23:26
Flott, sla! Da fikser du dette på min mens jeg taper isolasjon på vanntankene våre i morgen, eller?  ;D

Lurer på å kjøre en runde i vaskehall ved høve (det er jo mildvær her nå om dagen). Ikke så lenge siden nest yngste og jeg vaska bilen, men det ble jaggu fort skittent igjen på denne tida av året. :(

Da begynner jeg på den hvite mens du isolerer både hvit og blå. Så ser vi hvor langt vi kommer  ;D

Aspiranten

Har vel vasket Leafen 4 ganger siden i fjor tenker jeg.

Jeg har sett alt for mange gamle vrak med mose og gress i sprekkene og vaskeriper så tette at de ser ut som aluminiumsfolie - bli polert ned til frisk lakk og vips, nybilfølelsen trekker smilebåndet fra øre til øre, uavhengig av hvor godt man har behandlet bilen...

Men - jeg unngår vaskeautomat og bruker tospann metoden når jeg først vasker bilen. Det er bare det med å finne tid til det som er aberet. Familie er litt viktigere synes jeg, og jobber såpass mye med eget selskap at nei, i neste liv kanskje. Renere bil da :-)
Nissan Leaf

Ogi

Jeg bruker denne metoden og er fornøyd:
- Bilthamber Surfex HD (forvask)
- Bilt hamber Autowash (vask)
- Bilt hamber Autoclay (fjerne rester)
- Bilt Hamber Autobalm ("voks")

Tar nok et par timer men man trenger ikke å vaske bilen ikke mer enn 3-4 ganger i året. jeg er ikke egentlig bildetailingentusiast men dette funker utrolig bra.

Bilvaskmaskiner er lettere men måten de driver på lager riper i laken. Jeg forstår ikke hvordan de har lov til å tar betalt for en "tjeneste" som så klart skader bilen på denne måten.

sla

Sitat fra: Ogi på søndag 04. november 2012, klokken 19:54

Hvor kjøper du remediene, og hva koster de?

Ogi

Aspiranten

Bilvaskmaskiner er lettere men måten de driver på lager riper i laken. Jeg forstår ikke hvordan de har lov til å tar betalt for en "tjeneste" som så klart skader bilen på denne måten.

Nei, det skader ikke bilen overhodet å vaske i vaskehallen. Det er bare detailerhysteriet på DCN som slår inn. Folk flest har viktigere liv enn å kaste bort 5 timer i uka på bilen sin - jeg skjønner godt at vaskehallen blir brukt.

Vaskeripene er utrolig lette å fjerne, og jeg har selv gjort det på flere biler. 12 år gamle biler blir som nybiler etter en runde under den roterende polermaskinen. Og etter en vask tar det bare en dag eller to før alt det harde arbeidet ligger dekket under et godt lag med veiskitt igjen.

Derfor, gjeesp. Har bedre ting å gjøre på. Vil du kjøpe utstyr for 30.000,- av meg? Har ikke behov lenger  :D
Nissan Leaf

Ogi

Sitat fra: Aspiranten på mandag 05. november 2012, klokken 07:49Folk flest har viktigere liv enn å kaste bort 5 timer i uka på bilen sin
Selvvask tar ikke 5 timer. Kansje 2 timer. Ferdig. 3-4 ganger i året. Uten bruk av maskiner, selv for polering. Derfor er de vanskelig å finne en grunnlagg for det du så ("5 timer i uka").  

Kjøpte du utstyr for 30 000? Hvorfor? Det trenges ikke.

Phuc

Tar nok et par timer men man trenger ikke å vaske bilen ikke mer enn 3-4 ganger i året. jeg er ikke egentlig bildetailingentusiast men dette funker utrolig bra.

Greit nok med full prosess med vask/rens/voks 3-4 ganger i året, men det skader nok ikke å vaske bilen litt oftere. Spesielt om vinteren med norske forhold.
Bor man i Oslo, så finnes det jo en del innendørs selvvaskhaller som kan benyttes og hvis man ikke har tid til det selv, så finnes det jo også steder som vasker bilen for deg.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Aspiranten

Sitat fra: Ogi på mandag 05. november 2012, klokken 08:40
Sitat fra: Aspiranten på mandag 05. november 2012, klokken 07:49Folk flest har viktigere liv enn å kaste bort 5 timer i uka på bilen sin
Selvvask tar ikke 5 timer. Kansje 2 timer. Ferdig. 3-4 ganger i året. Uten bruk av maskiner, selv for polering. Derfor er de vanskelig å finne en grunnlagg for det du så ("5 timer i uka").  

Kjøpte du utstyr for 30 000? Hvorfor? Det trenges ikke.

Dersom du virkelig vil stelle bilen så må du polere ordentlig minst to ganger i året. Det er 30-40 timer + all grundig vask. Fordelt ut over alle ukene så blir det rundt 5 timer. Du skal selvsagt også støvsuge inne i bilen, våtrense matter og seter, tørke over lærsetene med Swissvax kitet og dra over dashbordet med mikrofiber hver gang du har ledig tid.

Hvis man ikke gidder dette for å ha strøken bil, så er det vel strengt tatt heller ikke vits å vaske den en gang i uka. Som sagt, den er skitten dagen etterpå.

Vask heller understellet godt, og plei alle sår og hull i lakken godt. Kjøp et mikroskop og let godt etter rust i steinsprut. Bruk narkomansprøyter for å fylle flekklakken nøyaktig.

Utstyr for 30.000,- inkluderer mikrofiber, høytrykk, roterende polermaskin, DA maskin, lakktykkelsesmåler osv.osv. Utstyret blir fort inntjent når du kjøper og selger bil ofte. Utrolig hvor mange klikk en blank bil får på finn.no, og kjøpere står og måper på befaring. Men nå har vi kjøpt to nye biler som vi skal ha leeenge, og da er det ikke fullt så viktig. Med en gang man begynner å kjøre rundt, så forsvinner alle vaskeripene under et tykt lag med veistøv uansett. Spesielt nå som vinteren har kommet. På vinteren er det bare tull å vaske bilen. Men spyl gjerne under så ofte det går :)

Vi er helt enige om tobøttemetoden. Jeg bruker også den. Men jeg har full forståelse for 99% av befolkningen som bruker vaskehallen på Statoil. Det er kjekkere å være med barna enn å henge over bilen - som blir skitten igjen i morgen  ;)
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: Phuc på mandag 05. november 2012, klokken 09:28
Greit nok med full prosess med vask/rens/voks 3-4 ganger i året, men det skader nok ikke å vaske bilen litt oftere. Spesielt om vinteren med norske forhold.
Bor man i Oslo, så finnes det jo en del innendørs selvvaskhaller som kan benyttes og hvis man ikke har tid til det selv, så finnes det jo også steder som vasker bilen for deg.

Jeg skjønner ikke hvorfor myten om å vaske bilen hver dag på vinteren sitter så godt blant folk.

Nytt salt erstatter det gamle saltet allerede 100 meter fra vaskehallen.

Skulle likt å sett en vitenskapelig rapport om hvorfor gammelt salt er farligere enn nytt salt. Først da vil jeg begynne å vaske bilen vinterstid når saltlaken ligger på veien.
Nissan Leaf

Phuc

Sitat fra: Aspiranten på mandag 05. november 2012, klokken 11:53
Sitat fra: Phuc på mandag 05. november 2012, klokken 09:28

Jeg skjønner ikke hvorfor myten om å vaske bilen hver dag på vinteren sitter så godt blant folk.

Nytt salt erstatter det gamle saltet allerede 100 meter fra vaskehallen.

Skulle likt å sett en vitenskapelig rapport om hvorfor gammelt salt er farligere enn nytt salt. Først da vil jeg begynne å vaske bilen vinterstid når saltlaken ligger på veien.
Nå setter du jo ting veldig på spissen med å si hver dag kontra 1 gang i kvartalet... det finnes jo en mellomting.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Stighl

Jeg er nok kanskje av den litt ivrige typen når det gjelder vasking av biler, men det er et par ting man kan gjøre for at det skal være enklere.

Det første jeg gjør med mine biler når de er nye er å levere de til Ditecbehandling. Dette er en lakkforsegling som gjør at det blir enkler å holde de rene. Jeg slipper også å polere selv, da denne behandling gjentas en gang i året.

Om vinteren vasker jeg de ved behov, men prøver å få gjort dette en gang i uken. Har jeg kjørt 40 mil en dag og bilen ser ille ut, så kjører jeg den til et innendørs selvaskeanlegg og får spylt av det værste.
Dette er enkelt og billig. Hvis det går for lang tid om vinteren kjenner man at lakken kjennes ut som sandpapir. Dette er det lurt å få vekk. ;)

Om sommeren vasker jeg hjemme, men om vinteren tar jeg med en bøtte med vann, såpe og en washpudel, og reiser til Staoil.
Nes på Romerike.
Tesla Model S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA