Hovedmeny

Stoppet i kontroll med tilhenger

Startet av AbsoluttFredrik, mandag 27. februar 2023, klokken 20:13

« forrige - neste »

AbsoluttFredrik

Hei!

Jeg ble stoppet i kontroll i regi av vegvesenet i dag, og var sikker på jeg kom til å kjøre derfra med en saftig bot. Skulle låne en henger av en kompis, hvor det viste seg at det ikke var snakk om en liten en-akslet henger med tillatt totalvekt på 750 kg, men isteden ble det en henger med dobbel aksling, brems og tillatt totalvekt på 1300 kg. Var litt pressa på tid, så tok en sjans på at det ikke var noen kontroll på det korte strekket jeg skulle kjøre. Der tok jeg feil. Jeg har ikke "hengerlappen" og har kode 100 i førerkortet.

Slik jeg har forstått regelen så kan ikke bilen og tilhengerens totale tillate vekt overskride 3500 kg, og når han trengte hjelp til å regne ut hvor mye tillat totalvekt jeg kjørte rundt med, så endte vi på 3919 kg, altså godt over øvre grense på hva jeg har lov til å kjøre rundt med. Men, så sier han at det er litt spesielle regler på elbiler, ettersom egenvekta er så mye høgere enn fossilbiler, og at jeg derfor hadde lov å kjøre med det. Han kunne ikke si noe om hvor denne øvre grensa var, og var mer opptatt av å fortsette å sjekke mønsterdybde og lys på tilhenger.

Jeg var jo selvfølgelig utrolig letta når jeg fikk kjøre videre, uten å måtte bidra enda mer til statskassa, men jeg sitter jo med spørsmål om hvor jeg kan finne disse reglene med tilhenger og elbil, som han refererte til? For nysgjerrighetens del, så sjekket jeg ut denne tilhenger-kalkulatoren på vegvesenet sine  sider, og der får jeg ikke godkjent resultat når jeg plotter inn registreringsnummeret på tilhengeren.

Har attpåtil fått tilsendt kontrollrapporten på digipost, hvor det står svart på hvitt at alt var godkjent.

Kim-

Det var noe greier med at man trakk fra batterivekten og tok utgangspunkt i egenvekt uten batteripakke, men trodde dette kun gjaldt varebiler registrert i firma. Det var for at man skulle kunne trekke henger med elbil og det ble mer attraktivt å velg elbil. Husker ikke alt i detalj
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

AbsoluttFredrik

Det er ikke snakk om firmabil i dette tilfellet hvertfall. Såvidt meg bekjent står vel heller ikke bilens egenvekt uten batteri oppført i vognkortet heller?

OlaM

Sikkert den varianten de stoler på, alle de som ligger i 110 med henger på E6.  :laugh: "Det er så mange hester på disse, trekk fra litt så ville det vært 80 med en diesel..."
'21 3LR

jlan

Du har nok vært heldig. Men det er bra at det utvises litt sunn fornuft. Det er selvfølgelig ikke mer eller mindre farlig å kjøre med en slik henger tom, etter at man har vært innom vegvesenet og fått den nedregistrert (som nå er mulig). Grunnen til regelen er vel at det er lettere å kontrollere papirer enn å fysisk veie. Men hvis en varehenger er tom, så er jo ganske enkelt å estimere vekten ut fra vognkortet.

Jeg vil tro at det kommer en endring snart. Vi så jo problemstillingen veldig tydelig hos oss, hvor familiemedlemmer med B kunne trekke vår 1000 kg henger lovlig med 2021 Model Y, men ikke med 2022 Model Y, som har høyere tillatt totalvekt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RonnyØ

Førerkortforskriften § 3-5 sier jo hva du kan kjøre med B-førerkort. Finner du deg selv og vogntoget ditt der?

Handyman

Her har nok mr konstabel diktet opp noe litt diffust slik at du skulle slippe unna bot for å kjøre med tom henger.
Han syns nok også at aktuell totalvekt er det som burde telle. Det er jo det eneste fornuftige, og endringen kommer nok en gang i fremtiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

AbsoluttFredrik

Sitat fra: RonnyØ på mandag 27. februar 2023, klokken 21:17
Førerkortforskriften § 3-5 sier jo hva du kan kjøre med B-førerkort. Finner du deg selv og vogntoget ditt der?

Nei, ikke slik jeg tolker det. Tillat totalvekt var jo godt over grensa på 3500kg, som skulle tilsi er gjeldene regler for felleskapskode 100 som jeg har i førerkortet.

Konkluderer at jeg traff på rett inspektør, og jeg ikke skal gamble med denne kombinasjonen i fremtida, med mindre regelverket blir endret.

Kim-

Her står litt av det jeg skrev på første post. Usikker på om det gikk igjennom

Sitat

Det foreslås en nasjonal unntaksregel fra vektbegrensningen i førerkortklasse B som innebærer at førerkortinnehavere med førerkortklasse B på visse vilkår kan føre kjøretøy med alternativt drivstoff med en tillatt totalvekt mer enn 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg. Unntaket gjelder både for innehavere av norske førerkort og førerkort utstedt i andre EØS- stater som anerkjennes i Norge etter førerkortforskriften kapittel 9.

https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/horinger/2019/17-130050-4-unntak-fra-vektbegrensningene-i-forerkortklasse-b-for-kjoretoy-med-alternativt-drivstoff-2019-02-28/17-130050-4-vedlegg-1-horingsnotat-8339586-5-1.pdf
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

AbsoluttFredrik

Sitat fra: Kim- på mandag 27. februar 2023, klokken 22:36

Sitat

Det foreslås en nasjonal unntaksregel fra vektbegrensningen i førerkortklasse B som innebærer at førerkortinnehavere med førerkortklasse B på visse vilkår kan føre kjøretøy med alternativt drivstoff med en tillatt totalvekt mer enn 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg. Unntaket gjelder både for innehavere av norske førerkort og førerkort utstedt i andre EØS- stater som anerkjennes i Norge etter førerkortforskriften kapittel 9.

https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/horinger/2019/17-130050-4-unntak-fra-vektbegrensningene-i-forerkortklasse-b-for-kjoretoy-med-alternativt-drivstoff-2019-02-28/17-130050-4-vedlegg-1-horingsnotat-8339586-5-1.pdf

Gikk ikke gjennom ved første øyekast nei, men leste meg tilfeldigvis litt lenger ned, og du har rett, det ligger masse mer informasjon om en går dypere tilverks! Dette ser dog ut som en lov vedtatt i 1992 som mer omhandler yrkeskjøretøy og semitrailere, men en skal jammen ikke se bort fra at elbilister faller innunder denne kategorien. Om dette er tilfellet, så er det jo supre nyheter!

Edit: ser jeg nevner noe helt annet enn det du linker til, jeg falt inn på en lov vedtatt i 1990 angående kjøretøy med alternativt drivstoff https://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92

RonnyØ

Sitat fra: Kim- på mandag 27. februar 2023, klokken 22:36

Sitat

Denne er iverksatt og fremkommer i førerkortforskriften § 3-5, 2.ledd, nr 4, bokstav a.

4.   Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a.   har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

AbsoluttFredrik

RonnyØ og Kim-, Lovdata er tungt å fordøye etter en lang dag, men ser jo nå at de fleste elbilister faller under denne forskriften, noe som for meg er fantastiske nyheter,da jeg ikke lenger ser noe behov for å bygge på førerkortet med BE :)

turfsurf

Sitat fra: AbsoluttFredrik på mandag 27. februar 2023, klokken 23:04
RonnyØ og Kim-, Lovdata er tungt å fordøye etter en lang dag, men ser jo nå at de fleste elbilister faller under denne forskriften, noe som for meg er fantastiske nyheter,da jeg ikke lenger ser noe behov for å bygge på førerkortet med BE :)
Dette handler vel om tillatt totalvekt på bilen, ikke vogntogvekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Ja, jeg tror også at politi var snille her :+1: bra!

Anbefaler alle å laste ned vegvesen sin app på mobilen og plotte inn sin bil og henger og så få beskjed der i appen om det er lovlig.

Lenke og bilde under:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/app-for-mobil-og-nettbrett/

automat

Verken høringsnotatet eller førerkortforskriften gir dekning for å kjøre med denne hengeren kun på B-førerkort, så vidt jeg kan se.

Du har hatt flaks i kontrollen, og bør ikke satse på å kjøre med denne hengeren uten å utvide førerkortet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA