Lade med nødladekabel / schukokabel.

Startet av Håkonpåkan, søndag 26. februar 2023, klokken 20:50

« forrige - neste »

Håkonpåkan

Jeg får min TMYRWD ila mars. Bor nå i et midlertidig hus mens leiligheten blir renovert, og blir boende her minst 6 mnd. Hvordan er det å lade bilen via stikk i garasjen? Noen som har erfaring med dette? Kommer ikke til å kjøpe ladeboks til et hus vi leier..

Torpedo Ted

Null problem, bare undersøk at du ikke har noe annet som drar mye strøm (ovn) på samme kurs. Og skru ned hastighet til 10A.

kaistian

Jeg har ladet i vanlig stikkontakt(schuko) siden september og ikke hatt noe problem med det.
Drar 13 amper som er maks, men passer på at laderen ikke henger i støpselet da den er for tungt til det, så har den ligger på et bord.
Er nytt anlegg, hadde jeg hatt slitene stikkontakter så hadde jeg nok satt ned strømstyrken noe.

TB

Så lenge det ikke hender noe går det bra.
Risiko for at noe skjer er ikke stor, men det er ikke utenkelig forsikringsselskap vil avkorte en utbetaling skulle det oppstå noe. Bør forsikre seg at ladingen skjer på en egnet kurs, uten annen last, en kurs med egnet tverrsnitt, og ikke mange skjøter.

Har sett koblingsbokser som har gått varme, etter lading over flere år - så det kan skje.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

DagfinnN

Jeg ville ha satt ned ampere til 10. Så jevnlig bør du sjekke om kontakter blir varme. Med hjelp av disse 2 forholdsreglene kan du greit klare deg noen måneder.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på søndag 26. februar 2023, klokken 22:53
Jeg ville ha satt ned ampere til 10. Så jevnlig bør du sjekke om kontakter blir varme. Med hjelp av disse 2 forholdsreglene kan du greit klare deg noen måneder.
+1 Så lenge du har kontroll på at det ikke blir varmgang, er du trygg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Moas

Jeg har tidligere ladet opptil 16a på schuko. Min erfaring er at slik nødlanding kan gå bra hvis det ikke blir varmgang i ledningsnettet. Jeg pleier uansett ampere å kjenne på støpselet regelmessig.

Skal du også bruke skjøteledning?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

TB

Varmgang kan også oppstå i koblinger, som er helt eller delvis skjult. Disse er ikke like enkelt å oppdage før det er for sent.

Lading på stikkontakt med hel ikke skjøtet kabel fremført fra sikringsskap er forholdsvis enkelt å kontrollere. Å lade på en tilfeldig stikkontakt kan være mer utfordrende å ha full kontroll på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Håkonpåkan

Sitat fra: Moas på mandag 27. februar 2023, klokken 13:01
Jeg har tidligere ladet opptil 16a på schuko. Min erfaring er at slik nødlanding kan gå bra hvis det ikke blir varmgang i ledningsnettet. Jeg pleier uansett ampere å kjenne på støpselet regelmessig.

Skal du også bruke skjøteledning?

Vil nok ikke trenge skjøteledning. Takker for gode svar på på tråden, tar alt til etterretning  :+1:

geear

Jeg lader jevnlig med stikkontakt både hjemme på nytt anlegg og en gang i blant på fritidsbolig, og i utgangspunktet er det ingen grunn til panikk, men for ordens skyld så er det ingen på et forum som kan fortelle deg at dette er null problem og vil gå helt bra (ref. lenger oppe). Det går bra i de aller fleste tilfeller, men det går også galt i blant, og ingen av oss kan si noe om hvordan anlegget ditt er, om det er riktig tverrsnitt på kabler og god kontakt i alle koblingspunkter, om stikkontakten du skal bruke er full av støv og kan gi dårlig kontakt med varmeutvikling og så videre. Kanskje anlegget ikke er fagmessig utført verken anno 2023 eller 1972. Ikke er det lovlig å lade fast på stikkontakt heller, så i en eventuell sak med huseier etter en brann, tviler jeg på at du kommer særlig langt med å si at "Torpedo Ted" på Elbilforum sa at det var null problem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA