Hovedmeny

18" felger til ID.4?

Startet av tkorsvold, tirsdag 21. februar 2023, klokken 17:52

« forrige - neste »

tkorsvold

Hei,

Jeg ser etter noen litt rimeligere sett med dekk+felg til min ID.4.
Har lest at 235/60/R18 også kan passe (235/55/R19 er vel standard vinterdekkdimensjon).

Noen som har erfaring med slike litt alternative størrelser på dekk og felg?

Krokstein

Sitat fra: tkorsvold på tirsdag 21. februar 2023, klokken 17:52
Hei,

Jeg ser etter noen litt rimeligere sett med dekk+felg til min ID.4.
Har lest at 235/60/R18 også kan passe (235/55/R19 er vel standard vinterdekkdimensjon).

Noen som har erfaring med slike litt alternative størrelser på dekk og felg?
Er det lovlig å sette på noe mindre enn 19" felger da?
ID.4 GTX

kaiat

Ifølge en eldre prisliste jeg har, ble 52 kWh-varianten levert med 18" hjul (235/60R18). Om dette vil passe/være lovlig på en 77 kWh, vet jeg ikke. 77 kWh-versjonen har vel også ulik dimensjon fremme og bak i tillegg?

igniztion

Så lenge felgen har plass til kaliper og skiver, rulleomkrets er som dimensjoner angitt i førerkort, og felger/dekkene har høy nok rating på vekt bør det vel være innafor?

Det har vært utallige diskusjoner om dette på FB, men føler aldri noen har kommet med en godt begrunnet svar - er  mye synsing og lovverket virker å ha rom for tolkning.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Trond.m

Sitat fra: igniztion på søndag 26. februar 2023, klokken 21:12
Så lenge felgen har plass til kaliper og skiver, rulleomkrets er som dimensjoner angitt i førerkort, og felger/dekkene har høy nok rating på vekt bør det vel være innafor?

Det har vært utallige diskusjoner om dette på FB, men føler aldri noen har kommet med en godt begrunnet svar - er  mye synsing og lovverket virker å ha rom for tolkning.
Lovverket er jo helt klart i forhold til maks avvik på sporvidde 15 mm (7,5 mm på hver side) og at man ikke kan avvike fra ulik dekkbredde foran og bak når bilen er typegodkjent med det (unntatt hvis fabrikanten godkjenner det). Det er vel det siste som kan være uklart, men Møller vil ikke selge like dekk foran og bak på biler med 77 kwh batteri.

igniztion

Ja, sporvidde er det ganske klart lovverk på, men sporvidden kan justeres f.eks med camber. Det er ikke noe problem å holde seg innenfor avviket på sporvidde når man setter 235 R18 bak.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Men vil man egentlig ha 18" på en såpass tung bil, som ikke akkurat herjer i elgtesten med 21"?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Jeg ville absolutt ikke hatt det. Synes det er forferdelig å kjøre på 19" vinterdekk. Så fort de dekka er utslitt skal jeg opp til 20" minst på vinter også.

I statene er det mange som setter 18" 235 på alle fire hjørner, men de kjører jo på all-weather/all-season hele gjengen så de har null kredibilitet i min bok.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

IvarAndreas

Sitat fra: igniztion på tirsdag 28. februar 2023, klokken 21:51
Jeg ville absolutt ikke hatt det. Synes det er forferdelig å kjøre på 19" vinterdekk. Så fort de dekka er utslitt skal jeg opp til 20" minst på vinter også.
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva er det som gjør det"forferdelig"?

ENTO

For høy profil blir fort veldig «soft» og gyngete å kjøre  med. Har god erfaring med 21'' på sommerhjul og 20'' på vinter.

Peacock

Har ID4 first fra April 2021. Har sommer og vinterdekk 235 bredde alle hjul på 18". Kjempefornøyd. Snakket med statens vegvesen on dette, de hadde ikke noe imot dette så lenge loadindex, sporvidde omkrets osv er innenfor gitte verdier. Kan anbefale dette. Humpe og sprette på telehiv osv med brede lavprofil dekk skjønner jeg meg ikke på.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

IvarAndreas

Sitat fra: ENTO på onsdag 01. mars 2023, klokken 23:57
For høy profil blir fort veldig «soft» og gyngete å kjøre  med. Har god erfaring med 21'' på sommerhjul og 20'' på vinter.
I hvilke situasjoner blir det "gyngete"? Det hender jeg er på Rudskogen, men da velger jeg jo ikke id.4..

igniztion

Sitat fra: IvarAndreas på tirsdag 28. februar 2023, klokken 23:52
Sitat fra: igniztion på tirsdag 28. februar 2023, klokken 21:51
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva er det som gjør det"forferdelig"?

Som ENTO skriver, alt for mykt og gyngete for meg. Det er jo selvsagt en smakssak, men jeg trives veldig mye bedre i ID.4 på 21" dekk.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

IvarAndreas

Ok. Men i hvilke situasjoner gynger det?

igniztion

Normal kjøring.

Det er ikke snakk om gyngehest, men for meg en alt for myk kjørefølelse. På en hvilken som helst bil er det ganske stor forskjell i hvordan bilen føles med 55 profil og 40 profil.

Jeg liker mye bedre den stramme, litt stivere kjørefølelsen man får med lavere profil.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA