Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av petersv, fredag 16. november 2012, klokken 14:09

« forrige - neste »

petersv

Siden det kan være litt vanskelig å få dette godkjent i Norge er det kanskje litt slemt av meg å poste denne her:

sven erik

om produsenten kommer med papirer på hengerfeste  får en låv

jkirkebo

Sitat fra: petersv på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:59
Siden det kan være litt vanskelig å få dette godkjent i Norge er det kanskje litt slemt av meg å poste denne her:

Jeg vet ikke om jeg hadde brydd meg så mye om evt. godkjenning for å trekke henger til fyllinga eller hente materialer. Det er 2-3km hver vei. Men bare hengerfeste hjelper ikke, må nesten ha strømtilkobling også...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaffen

Ikke sikker på at jeg hadde tatt sjangsen uten papirer. Ser for meg en klekkelig bot hvis en skulle blitt tatt.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

sven erik

teslan kommer nokk med at en får hengerfeste  men  de andre må komme med det å  vi må bare legge press på dem

jkirkebo

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 23:27
Ikke sikker på at jeg hadde tatt sjangsen uten papirer. Ser for meg en klekkelig bot hvis en skulle blitt tatt.

Tror ikke boten er så enorm, men man må sette igjen hengeren. Men jeg har kjørt med henger i alle år lovlig og aldri blitt stoppet noensinne. Så risikoen for å bli stoppet tror jeg er svært lav...

sven erik

politiet vil jo se om en leaf  kommer med henger  å vil da vite at dette ikke er låv  så selvklart vil du da bli stoppet  at du ikke blir stoppet når du kjører låvlig er da normalt

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på onsdag 31. oktober 2012, klokken 02:44
politiet vil jo se om en leaf  kommer med henger  å vil da vite at dette ikke er låv  så selvklart vil du da bli stoppet  at du ikke blir stoppet når du kjører låvlig er da normalt

Jeg ville ikke bekymret meg for at UP har detaljkunnskap om hver enkelt bilmodell. Når mange ikke ser forskjell på elbiler og fossilbiler ville jeg i hvert fall ikke bekymret meg for om de vet hva det står i vognkortet om tilhenger....
Det blir samme problemstillingen som innpress, hjulstørrelse, hjul med like egenskaper på samme aksel etc. Det blir garantert ikke lagt merke til uten at det gjennomføres en teknisk kontroll hvor man blir stoppet (altså ikke en kontroll hvor skiltene leses for kontroll av EU-avgift, forsikring mm. slik man kan oppleve å møte en gang i året).

Jeg vil si det er selvfølgelig at man ikke blir stoppet......
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leaffen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 31. oktober 2012, klokken 06:54Jeg ville ikke bekymret meg for at UP har detaljkunnskap om hver enkelt bilmodell. Når mange ikke ser forskjell på elbiler og fossilbiler ville jeg i hvert fall ikke bekymret meg for om de vet hva det står i vognkortet om tilhenger....
Det blir samme problemstillingen som innpress, hjulstørrelse, hjul med like egenskaper på samme aksel etc. Det blir garantert ikke lagt merke til uten at det gjennomføres en teknisk kontroll hvor man blir stoppet (altså ikke en kontroll hvor skiltene leses for kontroll av EU-avgift, forsikring mm. slik man kan oppleve å møte en gang i året).

Jeg vil si det er selvfølgelig at man ikke blir stoppet......

Tja... Hva tror dere en kan risikere hvis man blir stoppet med tilhenger, og en overivrig betjent oppdager at vognkortet ikke sier noe om tilhenger? Kanskje man i verste fall får bare en mangellapp, hvor man får beskjed om å fjerne hengerfestet? I alle fall en liten bot kanskje.

Vil tro at det er verre om man er i en ulykke som skyldes hengeren på ett eller annet vis. Er temmelig sikker på at man da vil få problemer med forsikringsselkapet. Avkortning eller evt helt mangel på gyldig ansvarsforsikring?

cra

Ja, det er når ting går til he***te det er viktig å ha papirene i orden. Truckførerbevis trenger man f.eks. bare når man kjører på noe(n) eller mister lasten på noe(n). Det hele bunner vel i nettopp det at sjansen for å bli kontrollert/tatt er så forsvinnende liten. På generelt grunnlag mener jeg det burde være større sjanse for å bli tatt, heller en ublu høye bøter for de få som blir tatt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaffen

Jeg personlig er blitt stoppet 2 ganger med henger de siste 3 årene. Begge gangene på vei til gjennvinningstasjonen. Tror nok at Vesenet er ganske obs på akkurat disse småturene, og har jevnlig rutinekontroll. Begge gangene fikk jeg mangellapp på hengeren (manglende lys). Den ene gangen fikk jeg også mangellapp på bilen(manglende lys). Ingen bot. Bare husk å si at lysene virket før du kjørte hjemmenfra.

Begge gangene ble vognkortene sjekket, både på bil og henger.

Men som sagt. Dette er bare bagateller mot å kanskje komme i en eller annen ansvarssak... Uten dekkende forsikring.

sven erik

halo til dere alle om lifen ser ut som en valig bil  for de som mener en ikke ser forskell  ja de burde få seg briller seg både lifen å EL på tror dere ikke politi vegvesen ser dette å de vet at vi ikke har låv  å trekke henger de vet det meste de begøver ikke se i vonkortet 
men å ja  forsikringen  er ikke bare bare men  jobber nå i forhold til trillingene at vi skal få Hengerfeste godkjent

jkirkebo

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på onsdag 31. oktober 2012, klokken 09:42
Tja... Hva tror dere en kan risikere hvis man blir stoppet med tilhenger, og en overivrig betjent oppdager at vognkortet ikke sier noe om tilhenger? Kanskje man i verste fall får bare en mangellapp, hvor man får beskjed om å fjerne hengerfestet? I alle fall en liten bot kanskje.

Fjerne hengerfestet må man neppe. Det kan brukes til andre ting enn å trekke henger, f.eks frakte sykler på sykkelstativ.

jkirkebo

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på onsdag 31. oktober 2012, klokken 10:13
Jeg personlig er blitt stoppet 2 ganger med henger de siste 3 årene. Begge gangene på vei til gjennvinningstasjonen. Tror nok at Vesenet er ganske obs på akkurat disse småturene, og har jevnlig rutinekontroll.

Begge gangene ble vognkortene sjekket, både på bil og henger.

De har slike "aksjoner" på veien ut til gjenvinningsstasjonen her også, men alltid på ettermiddag tirsdag/torsdag (langdag åpent til 19.00) eller på lørdag formiddag. Jeg skyr de tidspunktene som pesten (det er jo kø!) og drar heller ut mandag formiddag eller lignende. Noen fordeler skal man vel ha av å jobbe turnus ;)

Leaffen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:26

Fjerne hengerfestet må man neppe. Det kan brukes til andre ting enn å trekke henger, f.eks frakte sykler på sykkelstativ.

En god ide! Vil det si at hengerfestet faktisk er lovlig å ha? Man kan bare ikke trekke henger med det?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA