Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkskade bagasjerrom - andre gang

Startet av litium, søndag 19. februar 2023, klokken 12:17

« forrige - neste »

litium

Det er jo et velkjent problem at hjørnene til bakdøren slår inntil nede med påfølgende lakkskade. Dette ble fikset av Tesla på garanti for et halvt år siden, og nå har problemet oppstått på nytt.

Utfordringen nå er at garantien snart utløper og jeg ønsker gjerne at det blir fikset permanent denne gangen så jeg ikke må betale dette av egen lomme år etter år. Noen som har erfaringer eller tips til hva som bør kreves av Tesla?

RJK

Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 12:17
Det er jo et velkjent problem at hjørnene til bakdøren slår inntil nede med påfølgende lakkskade. Dette ble fikset av Tesla på garanti for et halvt år siden, og nå har problemet oppstått på nytt.

Utfordringen nå er at garantien snart utløper og jeg ønsker gjerne at det blir fikset permanent denne gangen så jeg ikke må betale dette av egen lomme år etter år. Noen som har erfaringer eller tips til hva som bør kreves av Tesla?
Du har altså nå ditt 2. tilfelle av samme problem. Dersom det oppstår en tredje gang, er du ikke lengre begrenset av 5 år fra kjøpstidspunktet, men frist gjelder fra siste reparasjonsforsøket.

Jeg ville hintet til verkstedet om dette, og bedt at de seriøst vurderer å justere bakdør slik at problemet ikke oppstår på nytt, og de da vil kunne møte et krav om heving om det oppstår for tredje gang, jamfør forbrukerkjøpslovens bestemmelser.

Med sterk undertrykking av begrepet "hintet". Ingen poeng å fremlegge direkte som et krav nå, men kan si noe tilsvarende som dette: "ja, får håpe det blir permanent fikset nå, slik at det ikke blir et tilfelle nr. 3 på samme feil...".

Og om du ikke allerede er medlem av NAF, KNA eller annen bilforening som kan hjelpe deg med det juridiske i denne saken, så bør du seriøst vurdere å melde deg inn nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

litium

Takk for tips. Det er garantien som nå går ut ved 100.000 km etter omtrent 4 år. Men antar det  forsatt er reklamasjon i 5 år?

Har uansett tenkt en garantiutløpstest, så kan samtidig melde meg inn i NAF.

RJK

Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 16:41
Takk for tips. Det er garantien som nå går ut ved 100.000 km etter omtrent 4 år. Men antar det  forsatt er reklamasjon i 5 år?

Ja bilen har 5 års reklamasjonsfrist om det er privatkjøpt fra forhandler, og da er ikke km vesentlig med mindre det er sllitedel, eller at svært mange km på telleren vil ha påvirkning.

Og som sagt, reklamasjonsretten stopper ikke etter 5 år fra nykjøpt, når du reklamerer på feil de har forsøkt å rette før. Det er ikke forhandler som skal tjene på en halvveis eller mangelfullt forsøk på å rette en feil.
Bosted Oslo

Upperpylon

Jeg la nettopp in service-forespørsel på samme feil som du beskriver.

På min 2019 LR, er dette nå fjerde gang dette oppstår. Dvs. at Tesla allerede har betalt karosseriverksteder for å reparere dette 3 ganger(!) Da er det lov å bli oppgitt. Er ingen av oss som bruker bilen som smeller luka hardt igjen, så her er det en svakhet i designet et sted. Min har bare gått drøyt 40k km, men blir fem år i mars neste år, og da ønsker ikke jeg å ha en tikkende bombe på hekken.

En i nabolaget har hatt samme gnissing, men tydeligvis ikke oppdaget det, for han har allerede rustbobler og avflaking langs kanten på luka.

Er dette løst på bilene med motorisert lukking?

K_G

Tror ikke det. Der finnes det derimot andre problemer, f.eks. luka som ikke vil åpne seg når kulda slår til...

Kim-

Hadde min model 3 i 2 år og det var samme problem med gnissing på ene siden. Siden det bare er motor på ene siden så drar den luken noe skjeivt opp, muligens det som lager gnissing. Aldri opplevd det som K_G skriver om at luken ikke åpner seg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

arthur

Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 16:41

Du har sågar en dom i Høyesterett å kunne vise til så selv Tesla kan vel ikke heve seg over den? Høyesterett avsa dom 13. juni 2013 (Rustdommen, Rt 2013 s 865)

https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

litium

Det ble nå lakket igjen og de skulle sørge for å justere slik at dette ikke skjedde igjen. Etter en lenger tur i regnet i dag så var det kliss vått baki og lurer på om de har justert for mye.. Noen som har opplevd dette? Evt. andre tips?

skysurfer

Jeg har samme problem med bakluke som gnisser. Har mistet tellingen på hvor mange ganger de har forsøkt å utbedre feilen, og feilen er der fremdeles. Venter på enda et nytt forsøk på utbedring. Er litt tragisk at de snart har brukt 4 år på å forsøke å fikse problemet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

JRF

Sitat fra: skysurfer på mandag 17. april 2023, klokken 08:59Jeg har samme problem med bakluke som gnisser. Har mistet tellingen på hvor mange ganger de har forsøkt å utbedre feilen, og feilen er der fremdeles. Venter på enda et nytt forsøk på utbedring. Er litt tragisk at de snart har brukt 4 år på å forsøke å fikse problemet.
Hvorfor ikke bare kreve heving av kjøpet før garantien går ut? 3 forsøk på utbedring av samme feilen så har du jo rett på det.

RJK

Sitat fra: JRF på torsdag 20. april 2023, klokken 11:21
Sitat fra: skysurfer på mandag 17. april 2023, klokken 08:59Jeg har samme problem med bakluke som gnisser. Har mistet tellingen på hvor mange ganger de har forsøkt å utbedre feilen, og feilen er der fremdeles. Venter på enda et nytt forsøk på utbedring. Er litt tragisk at de snart har brukt 4 år på å forsøke å fikse problemet.
Hvorfor ikke bare kreve heving av kjøpet før garantien går ut? 3 forsøk på utbedring av samme feilen så har du jo rett på det.
Dette er ikke en kritisk feil som hindrer bruk, og det ville treffe urimelighets-kravet som står i samme loven. Så her ville nok retten gitt de minst ett til forsøk på utbedring.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA