Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jalla på fredag 19. april 2024, klokken 22:57Ja, dette viser en del av problemet som noen her lukker øynene for. Kina jobber langsiktig, og de tar i bruk alle midler for å overta markeder. Og det er bare å spørre alle landene som ligger ved Sør-Kina havet hvor hyggelige de er. Selv Australia har fått merke dritten, og det gjorde Norge også etter fredsprisen.

I den grad jeg klarer så unngår jeg å kjøpe et produkt hvor mye av verdien havner i Kina.
Jalla :+1:  spot on

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 18:28
Sitat fra: automat på fredag 19. april 2024, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.

Dette med hvordan subsidier gis er jo i praksis en papirlek - dvs. om pengene kommer den ene eller andre veien bare de kommer som tilskudd betyr egentlig ikke så mye i praksis. Jeg vet mange henger seg opp i dette - men realiteten er som den er uansett.

Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.
Jeg mener du tar fullstendig feil, når du sier det er likegyldig hvordan subsidier gis.

Kina har hatt og har en ensidig subsidie-ordning som går direkte til kinesiske produsenter, der dette er utilgjengelig for konkurrenter fra andre land, selv der de produserer i Kina.

Det er klart at det er svært konkurransevridende i forhold til f.eks. Svensk eller Tysk subsidie som gikk til enhver elbil som oppfylte et minimumskrav. Det gikk altså både til Amerikanske, Svenske, Kinesiske og Koreanske bilers begunstigelse.

Du må nok argumentere langt bedre for at ikke en slik skjev-fordeling er noe helt annet enn en rerlativt flat kjøpsstøtte som alle får ta del i.

Og nettopp disse handelsreglene som Kina bryter, går nettopp på prinsippet om å ikke være diskriminerende. Dette er regler som Kina, ihvertfall på papiret, har skrevet under på at de skal følge. Når de da velger å bryte dette, er det helt klart på sin plass å kritisere. Og sette mottiltak mot, for å dempe skjev-virkningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#527
SitatKina har hatt og har en ensidig subsidie-ordning som går direkte til kinesiske produsenter, der dette er utilgjengelig for konkurrenter fra andre land, selv der de produserer i Kina.
RJK :+1:  Nettopp slik du skriver er det

Xi og hans styre må vi boikotte,

ferdig snakka,

7 dager i uka,

hver dag i uka,

Ramser opp alt jeg hører ungdommene i huset slenger rundt seg av latterlige fraser nå om dagen for å liksom understreke noe... ;D  dette er jo henta fra US slang osv...det høres jo bare dumt ut..men men hva vet vi gammlissene :o ...

Electric cars in Norway

#528
Ser på tv2 21 nyhetene der US godkjente støttepakke til Ukraina.

Se bilde de hadde stående i salen under behandlingen. Putin og Xi

Er det rart det ikke selges mye Kina elbiler i US :+1:

Vi bør gjøre det samme som de og boikotte Kina elbiler som er under kontroll av det kinesiske partiet.

Her kan dere lese teksten fra US myndighetene 

https://foreignaffairs.house.gov/proposed-plan-for-victory-in-ukraine/



Electric cars in Norway

#530
Sitat fra: Svk på onsdag 24. april 2024, klokken 20:17BYD er sponset av den kinesisje stat?





Jepp. De er nok noen umoralske juksepaver de rundt XI. Men det er jo nær umulig å finne ut av dette i slike totalitære regimer for det finnes jo ingen åpenhet...

Selv er jo XI Putins beste venn og støtter han i Ukraina krigen.
Say no more ....

Stay away....

Roy Aasen

Min neste bil ser jeg ikke bort fra blir kinesisk produsert.

Til dere som ønsker kinesisk....kjøp!
Dette forbanna boikott tøvet er ikke noe å bry deg med.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 25. april 2024, klokken 06:40!
Dette forbanna boikott tøvet er ikke noe å bry deg med.
Hmmmm deg om det Roy... Her i Norge er vi jo så heldige at vi kan gjennomføre våre frie valg& handlinger

Bra det :+1:

Idiot

Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*







RJK

Sitat fra: Joccy på torsdag 25. april 2024, klokken 07:01Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*
Nå kan det godt hende du har mye rett, men både mobilen min (Google Pixel Pro 7) og laptopen min (Microsoft Surface Pro) er basert på veldig mye amerikansk teknologi, selv om de sikkert begge er produsert i Kina eller Taiwan av rent kostnadsmessige hensyn.

Men altså selve teknologien, prosessorene er fra hhv. Google selv ("egen nyutviklede G2-repossessor" som det skrives i test fra Lyd & Bilde") og Intel. Minnebrikkene (Ram-minne og SSD-enheter) tipper jeg er fra Koreanske selskaper og som sagt, selve enhetene er nok designet av de amerikanske selskapene.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/google-pixel-7-pro/

Mener og at både bildesensorer/linser og mye av de andre sensorene er fra USA og Europa i tillegg til Korea og Taiwan.

Men jeg stiller meg lagelig til hugg her, så bare å fylle på med info om hvor du mener det er kinesisk teknologi i disse enhetene. Link gjerne til info!

Venter i spenning! ;) 8) 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 25. april 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Joccy på torsdag 25. april 2024, klokken 07:01Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*
Nå kan det godt hende du har mye rett, men både mobilen min (Google Pixel Pro 7) og laptopen min (Microsoft Surface Pro) er basert på veldig mye amerikansk teknologi, selv om de sikkert begge er produsert i Kina eller Taiwan av rent kostnadsmessige hensyn.

Men altså selve teknologien, prosessorene er fra hhv. Google selv ("egen nyutviklede G2-repossessor" som det skrives i test fra Lyd & Bilde") og Intel. Minnebrikkene (Ram-minne og SSD-enheter) tipper jeg er fra Koreanske selskaper og som sagt, selve enhetene er nok designet av de amerikanske selskapene.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/google-pixel-7-pro/

Mener og at både bildesensorer/linser og mye av de andre sensorene er fra USA og Europa i tillegg til Korea og Taiwan.

Men jeg stiller meg lagelig til hugg her, så bare å fylle på med info om hvor du mener det er kinesisk teknologi i disse enhetene. Link gjerne til info!

Venter i spenning! ;) 8)

Hææ?? Har du amerikansk telefon / PC? Amerikanerne må du passe deg for! De er spioner!!

Jeg bruker kun mobiltelefon og PC laget i Vatikanstaten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/usa-spionerte-pa-norge-fra-danmark/73837207

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#536
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. april 2024, klokken 14:49
Sitat fra: RJK på torsdag 25. april 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Joccy på torsdag 25. april 2024, klokken 07:01Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*
Nå kan det godt hende du har mye rett, men både mobilen min (Google Pixel Pro 7) og laptopen min (Microsoft Surface Pro) er basert på veldig mye amerikansk teknologi, selv om de sikkert begge er produsert i Kina eller Taiwan av rent kostnadsmessige hensyn.

Men altså selve teknologien, prosessorene er fra hhv. Google selv ("egen nyutviklede G2-repossessor" som det skrives i test fra Lyd & Bilde") og Intel. Minnebrikkene (Ram-minne og SSD-enheter) tipper jeg er fra Koreanske selskaper og som sagt, selve enhetene er nok designet av de amerikanske selskapene.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/google-pixel-7-pro/

Mener og at både bildesensorer/linser og mye av de andre sensorene er fra USA og Europa i tillegg til Korea og Taiwan.

Men jeg stiller meg lagelig til hugg her, så bare å fylle på med info om hvor du mener det er kinesisk teknologi i disse enhetene. Link gjerne til info!

Venter i spenning! ;) 8)

Hææ?? Har du amerikansk telefon / PC? Amerikanerne må du passe deg for! De er spioner!!

Jeg bruker kun mobiltelefon og PC laget i Vatikanstaten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/usa-spionerte-pa-norge-fra-danmark/73837207


ToWalk.... :+1: He he den var artig. Tror vel nato Jens og Jonas & co deler nå det meste med US. Bra det

Ros til US som fikk igjennom den gigantiske Ukraina hjelpepakken (ja seff alt for seint) men ære være de for det

IK

....The main star at Mazda's stand in Beijing at the Auto China 2024 is unquestionably the rear-wheel-drive electric 6 sedan. However, it's not the only premiere. A sleek-looking electric SUV concept called the Arata also debuted in China, and it's destined to go into production by the end of next year.

Much like the EZ-6 sedan, the Arata has been developed by Changan Mazda, a 50:50 joint venture between Changan Automobile and Mazda
https://www.motor1.com/news/717414/mazda-arata-electric-suv-concept/


...Toyota has unveiled two new electric cars at the Beijing motor show – the 2025 Toyota BZ3X and 2025 Toyota BZ3C – ahead of Chinese showroom arrivals within the next 12 months.

The bZ3C has been developed alongside BYD and FAW and the bZ3X was developed with the help of Guangzhou Automobile Group.

https://www.carscoops.com/2024/04/toyota-bz3c-and-bz3x-to-join-chinas-crowded-ev-market/
https://www.drive.com.au/news/toyota-bz3x-and-bz3c-electric-cars-unveiled/







Electric cars in Norway

#538
Fra nrk Dagsnytt nå.

Antony Blinken sa det rett ut til XI og det var at XI må slutte å fore Putin med våpendeler som Putin bruker i Ukraina krigen.

Blinken assa :+1: my main man

#ikke_kjøp_kinaelbiler_fra_elbilprodusenter_som_kontrolleres_av_XI

TJV

Jeg vet dette innlegget blir litt avsporing av det posten egentlig handler om, men har ikke helt funnet en annen plass å poste. Men siden posten handler om sympati, så prøver jeg her.
For det første, jeg har ikke lest hver eneste side av de 36 sidene i denne posten, så beklager visst lignende har vært nevnt før...

Men, dere som er motstander av Kinabiler, (enten eierskap eller produsert i Kina) for å vise sympati, er dere like opptatt av ordnede arbeidsforhold her i Norden og ville vist sympati på det også? Tenker da på den langvarige streiken mellom Tesla og fagforeninger i Sverige. Er man organisert her i Norge, burde man da la være å kjøpe en Tesla selv om den ikke blir produsert i Sverige? Selv om det ikke er helt sammenlignbart så ser vel de fleste sammenhengen regner jeg med.

Litt mer info:
https://frifagbevegelse.no/nyheter/tobias-har-streiket-i-et-halvt-ar-her-er-mekanikerens-beskjed-til-teslasjefen-6.158.1044932.1f489ca68d

Er ikke fagorganisert selv, så sånn sett kan man si at det er underlig at jeg ofrer saken én tanke. Men jeg er tilhenger av valgfrihet på steder, så derfor synest jeg saken er interresant.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA