Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

hELgenen

Kinesiske biler er blant de best skrudd sammen bilene du kan kjøpe om dagen. Så de har lært..det er helt sikkert

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 15:04Det du sier om hms mangler er skremmende å lese. Jeg håper virkelig at dette med sikkert arbeidsforhold og fokus null skader, nå også har fått fokus i disse landene. 

Arbeidsulykker med dødelig utfall var dessverre ganske vanlig.
Noen ganger var det èn person, andre ganger kunne det være snakk om grupper over 10 personer.

Vet de hadde noe finurlige måte å pynte på statistikken.
En sveiser som satt på kaikanten å sveiste ble påkjørt av en lastebil, det ble klassifisert som "trafikkulykke", stygt kvestede personer ble ofte fraktet utenfor porten på verftet, døde de der eller på sykehuset hadde ikke ambulansen hentet dem på verftet (men utenfor) så da havnet ikke det i statistikken heller.
Noen kolleger av meg hadde gått mot en container som sto litt rart på bakken, hadde tydeligvis ramlet ned etter et mislykket kranløft, det var endel folk rundt, når de kom nærmere stakk det et bein sånn ca fra kneet og ned ut fra under containeren og det rant noe vått på bakken.
Når de som sto rundt så de forskrekkede nordmennene hadde han ene bare sakt "No worries, new man tomorrow".
Det var en rigg som sleit seg under fylling av en tørr dokk, de offisielle tallet er at 11 personer var "savnet", men ikke omkommet så da kom de ikke på statistikken.
En dame skulle rengjøre i noen høyspent tavler (11.000V), den ene sto det strøm på......
Da vi spurte noen hvordan det gikk fikk vi høre at hun hadde det kjempefint, hun var sprekere enn noen gang og det hadde vært noe av det beste som hadde hent henne.

Vi hadde en oljelekkasje på en av riggene, ikke lenge etterpå satt det en kar rett over spill trauet som var fullt av olje og sveiste, glødende sveiseperler falt ned i oljekaret, vi fikk stoppet han. Litt senere kom det en kar med en spade og en 10l bøtte, han skuffet opp oljen i bøtta, var sikkert 100-200l oppi der, når bøtten var full kikket han seg litt forfjamset rundt, gikk bort i en åpning og tømte bøtta ned i havnebassenget, så gikk han tilbake å fylte en bøtte til.
En dag høre vi et voldsomt skrik og litt rabalder, så kom det et stort flak med hvit maling flytende ut fra under riggen, var nok en maler som enten falt av stillaset eller stilaset kollapset, usikker på om han overlevde, kun et fåtall kunne svømme fikk jeg høre og med fullt arbeidsutstyr gikk han muligens rett til bunns.

En annen fascinerende sak var at i trafikken var dette med person forsikring ganske ukjent.
Hvis du kjørte på noen og drepte de, måtte du betale ca 15.000kr i erstatning til de etterlatte, mye penger.
Hvis de overlevde ble du økonomisk ansvarlig for medisinsk behandling for denne personen så lenge den levde, som kunne ruinere deg resten av livet.
Noe som førte til at hvis noen kjørte på noen, så forsikret de seg ofte at den personen var død, det var billigere, som resulterte i at en som ble påkjørt og lå å skreik gjerne ble kjørt over en gang til så det ble stille.

Historiene er mange.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. mars 2024, klokken 15:27Kinesiske biler er blant de best skrudd sammen bilene du kan kjøpe om dagen. Så de har lært..det er helt sikkert
Det har du sikkert rett i. Jeg er ikke skeptisk til opplevd kvalitet i Kina elbiler generelt. Det er helt andre og mer moralske forhold som gjør at jeg er negativ til de statskontrollerte Kina elbilene. Det fremkommer jo i trådens overskrift.

Jeg har liten egenerfaring ut over at jeg har prøvekjørt 3 av de Kina elbilene merkene som har solgt mest i Norge. Av disse kinabilene MG, BYD, Nio, Maxus, JAC, Xpeng, Ora, Seres, Hongqi, Voyah har jeg kjørt alle de tre MG modellene, en Maxus kasse og en Hongqi.

Men men basert på broom tilbakemeldinger som jeg liker å lese fordi det er bileiere som selv rapporterer synes jeg da hverken 7,9 av 10 på Hongqi eller 8,4 på Xpeng av 10 i score ikke er særlig bra da hvis de er så gode.
Burde ikke scoren ligget høyere da? Jeg vet ikke.

Har som nevnt selv kjørt bare Hongqi en gang. Dørlistene hadde på den løsnet nederst på to av dørene. Selger sa de hadde bestilt nye men ikke fått den reparert enda. Det var den siste høsten rett før avgiftene kom.

Men Hongqi var deilig å kjøre da. Satt som en konge i den bilen. Flotte seter. Men hva vet jeg, kan hende jeg hadde uflaks med den prøvekjøringsbilen.
Hører dog om Hongqieiere som i sin tid planla søksmål mot bilimportør pga elendig ladetid og høyt forbruk om vinteren. Og bilen har jo tapt seg mye i bruktbilmarkedet.

Maxus var en diger vare/kassebil, på godt og vondt.

De tre MG modellene jeg har kjørt så var de gode de - gitt lav pris på 2 av de og den AWD modellen var god men at jeg ikke kunne rygge med AWD inne - det skurret for min del. Kanskje det er ordnet på de nyere årsmodellene?  Hva vet jeg?
Alle de 3 MGène  jeg har kjørt virket godt skrudd sammen.

https://bilguiden.broom.no/bilvurderinger/hongqi

https://bilguiden.broom.no/bilvurderinger/xpeng

Se bilder

Electric cars in Norway

He he nå kommer nok brittene til følge EU i kampen mot Xi i Kina. 

Og juksemaker Xi vil få den statlige subsidieringen av elbiler rett i fleisen ;D hvis det stemmer det EU har funnet ut så langt. 

Men EU undersøker Xi fortsatt.

Jeg mener vi bør boikotte Xi som i tillegg til å jukse også støtter Putin i Ukraina krigen. Ikke kjøp Kinabil = forbrukermakt  :+1: se hvilke Kina bil merker det gjelder i min kopi under.

Kopi under litt fra denne 8 mars nyheten som jeg har Google oversatt:

https://www.fleetnews.co.uk/news/threat-of-tariffs-on-chinese-evs-if-government-subsidies-proven

Storbritannia kan innføre toll på kinesiske elektriske kjøretøyer (EV-er) hvis de viser seg å ha fått store statlige subsidier.
EU [color=var(--bs-link-color)]-kommisjonen har hevdet at den har bevis for at den kinesiske regjeringen subsidierer elektriske biler som eksporteres til Europa[/url]  gjennom "direkte overføring av midler" og andre midler.[/font][/size][/color]
Den startet en undersøkelse av om kinesisk-bygde elbiler mottar urettferdige subsidier i september i fjor. Den skal avsluttes innen november, selv om EU kan innføre midlertidige tollsatser i juli.
En egen studie fra det USA-baserte senteret for strategiske og internasjonale studier (CSIS) hevdet at Kinas sentrale og lokale myndigheter har subsidiert innenlandske EV-bedrifter til en verdi av 100 milliarder dollar (78 milliarder pund) siden oktober 2009.

Etter å ha gitt en oppdatering av etterforskningen sin, sa kommisjonen at den nå vil starte tollregistreringer av elbiler importert fra Kina, slik at eventuelle fremtidige tariffer kan tilbakedateres, om nødvendig.
Kinesiske bilprodusenter, inkludert BYD, SAICs MG, Chery Automobile og Great Wall Motors retter seg mot både britiske og europeiske markedermed elbiler som er konkurransedyktige priser.
Storbritannias transportsekretær Mark Harper sier han forstår hvorfor noen mennesker er bekymret for kinesisk import.
Når det gjelder teknologi, insisterte han på at Storbritannia hadde et godt reguleringsregime. "Vår bekymring handler om kostnader og konkurranseevne," forklarte han. "Vi har veldig robuste tiltak i dette landet med et handelsmiddelregime ... som sørger for at vi har rettferdig internasjonal handel, og at vi ikke har dumping eller urettferdige subsidier."

ToWalkOrDrive

Ser at Kina er oppe i Kirkenes og flørter med politikerne for sannsynligvis prøve å kjøpe seg en dypvannskai, og sikre tilgang. Får håpe Norge er voksne nok til å ta vare på langvarige norske interesser, og ikke lar seg kjøpe for kortsiktig gevinst.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/hold-kina-unna-nord-norge/ar-BB1loaWZ?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=390647748f40451d801aedc12325830d&ei=12
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.

Vidar_S

Sitat fra: Rollep på mandag 15. april 2024, klokken 18:18Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.

Bortsett fra når de lover å kjøpe fisk...

filtvet

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:10
SitatTror ikke Norge hadde vært happy om Sverige dro på militærøvelse med Tyskland i 1943.
Der traff du spikeren på hodet :+1:

Sverige tillot Hitler å få alt de ville av råvarer og tillot troppetransporter gjennom landet. Hva er forskjellen.

Rollep

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 16. april 2024, klokken 09:09
Sitat fra: Rollep på mandag 15. april 2024, klokken 18:18Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.

Bortsett fra når de lover å kjøpe fisk...
Nå er det vel en viss forskjell på å kjøpe fisk i forhold til å kjøpe strategisk viktig infrastruktur.

Vi trenger ikke flere skandaler typ russerhyttene med perfekt utsikt over Bardufoss flystasjon.

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/bardufoss-hytte-russere

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på lørdag 16. mars 2024, klokken 18:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 15:04Det du sier om hms mangler er skremmende å lese. Jeg håper virkelig at dette med sikkert arbeidsforhold og fokus null skader, nå også har fått fokus i disse landene.

Arbeidsulykker med dødelig utfall var dessverre ganske vanlig.
Noen ganger var det èn person, andre ganger kunne det være snakk om grupper over 10 personer.

Vet de hadde noe finurlige måte å pynte på statistikken.
En sveiser som satt på kaikanten å sveiste ble påkjørt av en lastebil, det ble klassifisert som "trafikkulykke", stygt kvestede personer ble ofte fraktet utenfor porten på verftet, døde de der eller på sykehuset hadde ikke ambulansen hentet dem på verftet (men utenfor) så da havnet ikke det i statistikken heller.
Noen kolleger av meg hadde gått mot en container som sto litt rart på bakken, hadde tydeligvis ramlet ned etter et mislykket kranløft, det var endel folk rundt, når de kom nærmere stakk det et bein sånn ca fra kneet og ned ut fra under containeren og det rant noe vått på bakken.
Når de som sto rundt så de forskrekkede nordmennene hadde han ene bare sakt "No worries, new man tomorrow".
Det var en rigg som sleit seg under fylling av en tørr dokk, de offisielle tallet er at 11 personer var "savnet", men ikke omkommet så da kom de ikke på statistikken.
En dame skulle rengjøre i noen høyspent tavler (11.000V), den ene sto det strøm på......
Da vi spurte noen hvordan det gikk fikk vi høre at hun hadde det kjempefint, hun var sprekere enn noen gang og det hadde vært noe av det beste som hadde hent henne.

Vi hadde en oljelekkasje på en av riggene, ikke lenge etterpå satt det en kar rett over spill trauet som var fullt av olje og sveiste, glødende sveiseperler falt ned i oljekaret, vi fikk stoppet han. Litt senere kom det en kar med en spade og en 10l bøtte, han skuffet opp oljen i bøtta, var sikkert 100-200l oppi der, når bøtten var full kikket han seg litt forfjamset rundt, gikk bort i en åpning og tømte bøtta ned i havnebassenget, så gikk han tilbake å fylte en bøtte til.
En dag høre vi et voldsomt skrik og litt rabalder, så kom det et stort flak med hvit maling flytende ut fra under riggen, var nok en maler som enten falt av stillaset eller stilaset kollapset, usikker på om han overlevde, kun et fåtall kunne svømme fikk jeg høre og med fullt arbeidsutstyr gikk han muligens rett til bunns.

En annen fascinerende sak var at i trafikken var dette med person forsikring ganske ukjent.
Hvis du kjørte på noen og drepte de, måtte du betale ca 15.000kr i erstatning til de etterlatte, mye penger.
Hvis de overlevde ble du økonomisk ansvarlig for medisinsk behandling for denne personen så lenge den levde, som kunne ruinere deg resten av livet.
Noe som førte til at hvis noen kjørte på noen, så forsikret de seg ofte at den personen var død, det var billigere, som resulterte i at en som ble påkjørt og lå å skreik gjerne ble kjørt over en gang til så det ble stille.

Historiene er mange.

Wow. Det er rett og slett sjokkerende.
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Men myndighetene våre tør ikke si det da de er altfor glade i kortsiktige inntekter..

hELgenen

Sitat fra: Merce på torsdag 18. april 2024, klokken 08:16

Men myndighetene våre tør ikke si det da de er altfor glade i kortsiktige inntekter..

Det er mye rett i dette - våre myndigheter elsker penger.....Hvor de kommer fra er ikke så nøye bare de
får inn masse penger som de kan bruke på å dele ut i små porsjoner tilbake for å beholde makten.
Ikke det at jeg står inne for en aksjon mot å kjøpe kinesiske varer, men jeg er fly forbannet over måten f.eks regjeringen driver økonomisk politikk på om dagen. De er gribber av en annen verden kun opptatt av å karre til seg mest mulig samt beholde egne posisjoner og makt.

Electric cars in Norway

Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina. 

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 19. april 2024, klokken 08:30Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina.

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

EU med Tyskland i spissen har gitt masse i subsidier til egen industri. Om Kina gir det kan tenkes,men slik saken fremstår så høres dette ut som en kjøpt og betalt konklusjon betalt av Tysk bil industri. I slike saker er sannheten det første som forsvinner dessverre.

IK

https://electrek.co/2024/04/17/vw-launch-new-china-ev-platform-cut-costs-rival-byd/

Man behøver ikke å kjøpe kinabiler. Istedenfor kan man kjøpe tysk VW bygd på Xpeng plattform og  med Xpeng sin software.

Da får man god samvittighet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA