Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

knute

Sitat fra: automat på mandag 16. oktober 2023, klokken 22:53Det er helt klart personvernmessige bekymringer knyttet til amerikanske selskaper og lovgivning.

Anbefaler alle å ta en titt på denne:
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/

SitatIt's Official: Cars Are the Worst Product Category We Have Ever Reviewed for Privacy

En miks av selskaper fra USA, Europa og Asia har fått en gjennomgang av sin personvernspolitikk/policy/brukervilkår. Ingen merker fra Kina, som hadde vært interessant for sammenligningens skyld...

Som minst dårlige (alle er ræva) kommer Renault/Dacia ut, Tesla ligger helt i bunn (av 25 merker).
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

arthur

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 09:19
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:30
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 07:34For egen del ville jeg ha vurdert boikott av Kinabiler for å vise antipati, ikke sympati.
No vart eg lei meg, det er trist at du føler det slik.
Ja, spesielt når en kjører, i følge signaturen, en «Kinabil» selv. Muligens ironi her, men da forholdsvis edgy.

Mente vel egentlig bare å påpeke feil bruk av ordet siden man viser antipati MOT noen og sympati MED noen. I denne tråden er det vel snakk om å vende ryggen mot produkter fra Kina, med andre ord vise sin antipati, ikke sympati? Folk her må gjerne liste opp bilmerker som ikke har produkter som er produsert i Kina!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

syklisten

Trådstarter mente vel at man skulle vise sympati med Ukraina, ref. hvordan hele denne tråden startet i februar.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

daktari

Sitat fra: knute på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 21:43
Sitat fra: automat på mandag 16. oktober 2023, klokken 22:53Det er helt klart personvernmessige bekymringer knyttet til amerikanske selskaper og lovgivning.

Anbefaler alle å ta en titt på denne:
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/

SitatIt's Official: Cars Are the Worst Product Category We Have Ever Reviewed for Privacy

En miks av selskaper fra USA, Europa og Asia har fått en gjennomgang av sin personvernspolitikk/policy/brukervilkår. Ingen merker fra Kina, som hadde vært interessant for sammenligningens skyld...

Som minst dårlige (alle er ræva) kommer Renault/Dacia ut, Tesla ligger helt i bunn (av 25 merker).
Hvordan kommer ID.4 ut?
Vi må jo samtykke for hver bidige kjøretur med trykk på en OK-knapp nå. Får ikke gitt ett samtykke som varer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: syklisten på onsdag 18. oktober 2023, klokken 07:54Trådstarter mente vel at man skulle vise sympati med Ukraina, ref. hvordan hele denne tråden startet i februar.
Syklisten :+1:  Det er helt korrekt. Vi kan bruke vår forbrukermakt ved å boikotte Kina elbiler helt til Xi tør å si til Putin at han skal stoppe krigen i Ukraina.

Meeeeen det ser ikke slik ut som at Xi vil ta avstand til Putins vanvittige handlinger i Ukraina og senest i dag står Putin&Xi sammen på toppmøte. Se bilde fra NRK nå nettopp.

knute

Sitat fra: daktari på onsdag 18. oktober 2023, klokken 09:14Hvordan kommer ID.4 ut?
Vi må jo samtykke for hver bidige kjøretur med trykk på en OK-knapp nå. Får ikke gitt ett samtykke som varer.

På lista er VW på plass 9 av 25. Det er ikke modellspesifikt, men merkespesifikt.

Detaljer på VW's spesifikke policies kan man lese om her: https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/volkswagen/

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Electric cars in Norway

Hørte nettopp på han Karl Johan....han hyggelige sunnmøringen programlederen på siste FA økonomipodden som heter shipping spesial ifm gass/olje sa at han var helt sikker på at Putin hadde nevnt til Xi at han skulle angripe Ukraina lenge før han gikk til angrep. De pratet om kinesisk kulldrift& gassdrift osv i den episoden...

Dette fordi Kina hadde skaffet seg så gode gass avtaler i perioden før Ukraina invasjon en....så de måtte ha snakka med Putin i perioden før innovasjonen slik at de da fikk handla seg så gode avtaler....

Dette måååå da være feil...eller??

Wow... hvis det stemmer så er jo Kina medskyldig i Ukraina innovasjonen....ikke rart de var begge så smørblide under toppmøte de to hadde denne uken da....

Hør selv her:

https://www.finansavisen.no/podcast/okonominyhetene

Skal man virkelig da kjøpe Kina elbiler av de elbilmerkene som produseres i Den kinesiske stats regi og somfinansieres med store summer av den kinesiske staten?  Hmmmm :-\

Tenker ikke da på de bilmerkene som er utenlandske men bare produserer bilene i Kina fordi det er billigst der... typisk Elon's biler osv

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:22Hørte han Karl Johan....han hyggelige sunnmøringen programlederen på siste FA økonomipodden ifm gass/olje sa at han var helt sikker på at Putin hadde nevnt til Xi at han skulle angripe Ukraina lenge før han gikk til angrep.

Dette fordi Kina hadde skaffet seg så gode gass avtaler i perioden før Ukraina invasjon en....så de måtte ha snakka med Putin i perioden før innovasjonen slik at de da fikk handla seg så gode avtaler....

Wow... hvis det stemmer så er jo Kina medskyldig i Ukraina innovasjonen....ikke rart de var begge så smørblide under toppmøte de to hadde denne uken da....

Hør selv her:

Skal man virkelig da kjøpe Kina elbiler av de elbilmerkene som finansieres med store summer av den kinesiske staten?  Hmmmm :-\

Så sunnmøringen overvåker Putin og Xi og får med seg detaljer rundt gassavtaler?

Sunnmøringen burde tilby sine tjenester til Israel...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:22Hørte han Karl Johan....han hyggelige sunnmøringen programlederen på siste FA økonomipodden ifm gass/olje sa at han var helt sikker på at Putin hadde nevnt til Xi at han skulle angripe Ukraina lenge før han gikk til angrep.

Hør selv her:

Skal man virkelig da kjøpe Kina elbiler av de elbilmerkene som finansieres med store summer av den kinesiske staten?  Hmmmm :-\

Så sunnmøringen overvåker Putin og Xi og får med seg detaljer rundt gassavtaler?

Sunnmøringen burde tilby sine tjenester til Israel...
Helg.... :+1:  Ja... du sier noe...og helt klart dagens beste kommentar  :D   

Electric cars in Norway

Jeg dobbelt poster denne gode oversikten jeg nettopp fant her inne også....

ctric cars in Norway

I dag kl. 05:03sist endret: I dag kl. 05:07 by Electric cars in Norway

Fant en Wiki oversikt her...det er jo syyyyyykkt mange av disse kinaelbil stats kontrollerte bilmerkene jeg aldri har hørt om.....håper ikke de skal til Norge >:(

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobile_manufacturers_of_China

Se hele listen på lenken ovenfor... kopi fra ingress under:

Merk at den lange listen viser alle type biler, sikkert fossil biler også....??

Kopi:
This is a list of current and defunct automobile manufacturers and brand names of China.

BYD Yuan
State-owned manufacturers
Central government controlled state-owned enterprises

————

Og her fant jeg liste over alle kinesiske elbil produsenter på wiki. Lenke under. Men den viser vel ikke hvilke som er statsstyrt??

Men det viser jo den andre oversikten ref ovenfor så da er det bare krysskjøre de 2 oversiktene får å se totalen av disse kinaelbil stats kontrollerte bilmerkene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_industry_in_China

Benjudas

Jeg er redd for at når BYD Seal kommer så er det slutten for min boikott. Den ser bare herlig ut  ::)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Benjudas på søndag 22. oktober 2023, klokken 19:56Jeg er redd for at når BYD Seal kommer så er det slutten for min boikott. Den ser bare herlig ut  ::)
Ben :+1: hmmm ..... er det innafor å si jeg er uenig..... :D

Bilen ser ut som en million dollars den.... Men jeg står på mitt så no way... :D

Electric cars in Norway

Les om elbilproduksjonen som det har blitt lenket til i flere innlegg ovenfor at Tysklands sin transportminister er bekymret... som det står i overskriften: 
EU-plan for Kinas elbilavgifter kan skade Tyskland, sier minister

Les mer på Bloomberg her:

https://www.bnnbloomberg.ca/eu-plan-for-china-ev-tariffs-may-hurt-germany-minister-says-1.1986108.amp.html

Kopi under fra noen avsnitt:

Germany could suffer if the European Union slaps additional import duties on electric vehicles made in China with any protectionist move risking retaliation, according to the country's transport minister.

"Germany's economy depends on open markets," Volker Wissing  said in an interview with Bloomberg Television. "We should guarantee a level playing field but not work with subsidies or taxes."

The European Commission last month announced a probe into alleged subsidies that the Chinese government has provided to Tesla Inc., BYD Co. and other local carmakers to produce and export battery-electric cars. The investigation, which also involves BMW AG and other western carmakers shipping China-made EVs to the EU, is expected to last roughly a year and could see Brussels impose additional import duties.

Balaklava

Nå som kinesiske skip saboterer naboenes gassledninger og telekabler rett utfor stuedøra vår, og ligger i åpen cyberkrig med oss.

Burde vi ikke stanse import av større kapitalvarer som kinesiske biler, vippe Kina ut av større prosjekter og i det hele tatt forholde oss til virkeligheten?

Ingeniøren

Tja. Vi ser vel i midtøsten og andre steder om dagen hva resultatet av å ikke snakke sammen eller ikke ville ha noe med hverandre å gjøre fører til...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA