Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skifte motorlager

Startet av Leaffen, fredag 16. november 2012, klokken 12:13

« forrige - neste »

Leaffen

Det har slått meg at dette kommer bare til å gå en vei. Forsøkte for mange år siden gammel-Thinken, og tenkte at dette kom nok til å bli fremtiden. Kanskje jeg skulle kjøpe meg en sånn, tenkte jeg? Men helt alvorlig talt folkens... Denne ble for kjip. Selv om jeg hadde lyst, den gangen, klarte jeg å bruke fornuften og lot det være. Tenkte på mobbingen fra kamerater og andre hoverende bilister.

Så i 2011 forsøkte jeg iMiev for første gang. Resultatet var enda mere entusiasme, og neeesten kjøp. Men helt alvorlig... Denne var litt sånn "Donald Duck" (dere får unnskylde meg for uttrykket dere trilling-eiere). Så enda en gang tok fornuften tak i meg, og jeg lot det være.

Så i 2012 forsøkte jeg en Leaf. Da var jeg plutselig ikke i stand til å stå i mot lenger, og måtte bare kjøpe. Har vært en lykkelig eier i snart et år nå. Jeg angrer på ingen måte. Dette er bare en fantastisk bil... sammenlignet med gamle fossiler. Har ennå til gode å bli tatt i aksen ut fra et lyskryss.

Men nå plutselig har suget satt seg i meg enda en gang. Den gnagende følelsen. Den ene testen etter den andre av Tesla Model S. Nettet er full av god-ord. Dette blir bare bedre og bedre. Etter å ha lest de Norske testene i de siste dagene, ble fristelsen for stor igjen. Jeg bare måtte reservere en Tesla Model S. Så nå går jeg et sitrende år i møte. 2013 blir det store "glede seg året".

Hvordan skal dette ende? Hva skal til for å stoppe denne "må bare ha mer" følelsen?

PS. Rettferdiggjør det siste kjøpet med at vi trenger en nr 2 bil (Leafen). Så når Model S kommer på tunet, så ryker gammel-volvoen (ivriga Svendson som den heter) ut i kulden. En ting er i hvert fall sikkert for min del: ALDRI MER FOSSILBIL.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

RunarBT

#1
Kjenner meg veldig godt igjen.:-)

Eg sitter og smiler for meg sjølv kvar dag eg får låne i-Mieven fra kona.
Å gå tilbake til bensinbilen etterpå føles særdeles kjipt.

No sitter eg å prøver å forsvare å gå for full pakke på Model S når ordren på den skal låses. Hehe..

Har aldri kjøpt dyrere bil enn 150.000,- (bortsett fra i-Miev til 200.000,-).. og no synes eg det er uproblematisk å forsvare ein nybil til 650.000,-. Faktis føles det billig, om ein får ein fullspeca Perfromance Model S til den prisen. (satser på 6-8% påslag på USA pris)

Hrm.. er ganske så sikker på at eg angrer, om eg dropper ned og kjøper ein "basic" 85kWh til i underkant av 500.000,-. :-) Tenk "kun" 150k for DEN ytelsen og så mykje snacks.

Litt som når eg sitter og kikker/vurderer iMac. Det er så lite prisforskjell på å gå opp eit hakk, og ein får så mykje meir for pengene.. 8)

Nei, seriøst. Dette er og blir årtusenets bildeal. Det er ikkje lenge før det kjem avgifter her til lands. Å kunne få ein sånn ekstremt ytelse og strøken bil til denne prisen er enormt" Det blir faktisk dumt å ikkje hoppe på muligheten no, før "vinduet" uten avgifter forsvinner. ;D :'( Det blir min logikk, og det står eg fast ved!!  ;D :D

Jærbuen

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:13
Det har slått meg at dette kommer bare til å gå en vei. Forsøkte for mange år siden gammel-Thinken, og tenkte at dette kom nok til å bli fremtiden. Kanskje jeg skulle kjøpe meg en sånn, tenkte jeg? Men helt alvorlig talt folkens... Denne ble for kjip. Selv om jeg hadde lyst, den gangen, klarte jeg å bruke fornuften og lot det være. Tenkte på mobbingen fra kamerater og andre hoverende bilister.

Så i 2011 forsøkte jeg iMiev for første gang. Resultatet var enda mere entusiasme, og neeesten kjøp. Men helt alvorlig... Denne var litt sånn "Donald Duck" (dere får unskylde meg for uttrykket dere trilling-eiere). Så enda en gang tok fornuften tak i meg, og jeg lot det være.

Så i 2012 forsøkte jeg en Leaf. Da var jeg plutselig ikke i stand til å stå i mot lenger, og måtte bare kjøpe. Har vært en lykkelig eier i snart et år nå. Jeg angrer på ingen måte. Dette er bare en fantastisk bil... sammenlignet med gamle fossiler. Har ennå til gode å bli tatt i aksen ut fra et lyskryss

Hadde gleden av å flise fra en BMW 320D i dag, selv opp til 80 km/h gled jeg ifra! Herligt!
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Oreo

All of the above.
Scenarioet mitt er ganske likt trådstarter. Problemet er at jeg ikke vet ennå hvilken bil som går ut. Har fortsatt behov for bil med trekk muligheter.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Leaffen

Har også tenkt sånn i lange tider. Må ha mulighet for å trekke en henger. Men ved nærmere ettertanke... Jeg kvitter meg med hengeren også. Har bare sånn innimellom et lite behov for henger med boss inn på gjennvinningstasjonen. Så det blir det slutt på. Får legge ned baksetet innimellom (på Teslaen eller på Leafen). Begge to blir bruksbiler.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Runarbt på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:28

Har aldri kjøpt dyrere bil enn 150.000,- (bortsett fra i-Miev til 200.000,-).. og no synes eg det er uproblematisk å forsvare ein nybil til 650.000,-.
Og det er denne kjøpelysten som så tydelig viser at Tesla kommer til å bli en braksuksess. Å lage et produkt som redefinerer både betalingsvilje og marginer er sjelden vare. I det norske markedet er bilen en no-brainer ettersom vi har den avgiftspolitikken vi har, men selv i andre markeder hvor den prises mer på linje med konkurrentene er den fortsatt et så friskt pust at den vekker må-ha følelsen. Så og si alle som prøver bilen blir positivt overrasket, og forteller ekstatisk om paradigmeskifte. Når norske tester bekrefter dette og kaller bilen en luksusbil på linje med 5-serie, E-klasse etc. er det klart at Tesla har klart å produsere noe nyskapende.

De 20.000 bilene de har sett for seg å produsere neste år er udiskutabelt alt for få.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:13
Hvordan skal dette ende? Hva skal til for å stoppe denne "må bare ha mer" følelsen?

Det er vel den klassiske tre-fot-syken :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leaffen

Hehe. Eller kanskje 3 sekund syken. I så fall burde jeg hatt meg en tur innom en på omkring 7 sekunder? Forslag?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:13
PS. Rettferdiggjør det siste kjøpet med at vi trenger en nr 2 bil (Leafen). Så når Model S kommer på tunet, så ryker gammel-volvoen (ivriga Svendson som den heter) ut i kulden. En ting er i hvert fall sikkert for min del: ALDRI MER FOSSILBIL.

Hyggelig at flere går som samme løsning som oss med Model S + Leaf ;)
Siden du stadig "må ha mer" må du nesten kjøpe Performance-utgaven da eller ?  ;D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

foxy

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:13


Så i 2012 forsøkte jeg en Leaf. Da var jeg plutselig ikke i stand til å stå i mot lenger, og måtte bare kjøpe. Har vært en lykkelig eier i snart et år nå. Jeg angrer på ingen måte. Dette er bare en fantastisk bil... sammenlignet med gamle fossiler. Har ennå til gode å bli tatt i aksen ut fra et lyskryss.

hehe aldri i verden alle leaf jeg ser er jo sinker i traffikken
I-miev 2011
Asker

Stighl

Kjenner meg veldig godt igjen her. Har aldring vurdert elbil tidligere, men nå disponerer jeg en Leaf i et halvt år. Det er fint å kunne prøve elbil gjennom vinteren og vi har funnet ut at det er veldig vanedannende. Så nå er Tesla S reservert. Jeg gleder meg veldig til neste år.

Jeg jobber som uteselger i elektrobransjen og kjører nesten 40000 km i året i jobb. Privat kjører vi ca 20000 km. Dersom jeg klarer å ha to elbiler vil dette være veldig gunstig økonomisk også.

S-Maxen er for salg, og det spørs om det ikke blir to elbiler etter hvert. Jeg må bare bli litt mer vant til rekkeviddeangsten.
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Thomas Parsli

Husk at det er halv skatt på elbil (firmabil), ta det med i regnestykket.
Det er selvfølgelig også gunstig å slippe å betale skatt på pengene du bruker på service ol.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Var borti det akkurat samme som deg for ca ti år siden, og prøvde en Think som vi hadde på jobben. Bestemte meg der og da for at en slik skal jeg ha en gang! Fikk sjansen til å kjøpe en for ca 7 år siden (samme farge, til og med!), og i motsetning til deg så lot jeg fornuften seire, og kjøpte en;)  ;D  Aldri har jeg hatt kamerater som ville mobbet meg for valg av bil. Litt vennligsinnet terging pga størrelsen og denslags; ja, det ble det selvsagt (men den slo grundig tilbake på dem selv ;) ), men det meste jeg har fått av tilbakemeldinger fra folk jeg kjenner eller har møtt har vært ren nyskjerrighet. At de jeg kjenner ikke har hatt baller og/eller vett til å kjøpe seg en elektrisk bil før nå har (bokstavelig talt!) stått for deres egen regning. Jeg har ikke oppdaget en eneste bakdel med Think'en så langt. Hele bilen har jeg forøvrig spart inn, og det på en kant av landet som knapt har bompenger eller betal-parkering!  :D  Jeg blir like vantro hver gang noen spør om jeg skal kvitte meg med Think'en nå som jeg har kjøpt Leaf!  :) (Det får være dagens "forsvarstale")

På generelt grunnlag merker jeg at det å ha elbil eskalerer, så sånn sett angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte en trilling før Leaf'en. Da kunne jeg ha strukket det litt mer ut. Er skikkelig sugen på en S, men med mindre de på Hamar innvilger en søknad om et titalls milioner så blir det nok litt opp og fram. Men: drømminga er jo halve moroa. Drømte noen år om Think'en, og deretter noen år om en bil der vi kunne ta med hele familien når vi skulle noe sted.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaffen

Sitat fra: foxy på onsdag 31. oktober 2012, klokken 00:00

hehe aldri i verden alle leaf jeg ser er jo sinker i traffikken

Stiller opp når som helst, så får vi se.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA