Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Raslelyd varmeapparat model 3 mars 19

Startet av fredrs, onsdag 15. februar 2023, klokken 11:51

« forrige - neste »

fredrs

Hei.

Har en model 3 fra mars 19, altså uten varmepumpe.
Opplever en raslelyd fra varmeapparatet hver gang dette starter. Forsvinner etter 20-30 sekunder. Er dette noe andre også opplever og anses som vanlig?

Kim-

Nylig byttet filter eller noe? Hørtes nesten ut som et blad som blafret i viften
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

fredrs

Ja, fikk beskjed om at kupefilteret måtte byttes og at det ville hjelpe i midten av januar i år. Dette ble da byttet uten at det hjalp.

Hadde den akkurat inne igjen nå hvor de først sa de hadde fjernet løv fra inntaket og at det var i orden, men lyden var der fortsatt ved henting. Fikk en teknikker til å komme ut å høre igjen, og endte opp med å la bilen stå en dag til for videre sjekk. Fikk beskjed litt senere på dagen at dette var normal adferd med ptc varmer.

Kan ikke huske å ha hørt lyden før nå i år, derfor jeg syntes det er rart. Mulig det er jeg som husker dårlig, men tenkte det ikke skadet å høre her om andre opplever det samme.

Sand

Hei

Hadde samme sak på min 2019 model 3. Det var slik ca 1-2 mnd før varmeapparat ble defekt.

Tesla byttet da "PTC heater element" slik at varmen funket igjen

Etter dette så forsvant rasle lyden samtidig.  Sier ikke det samme gjelder deg. Men kanskje greit å være obs på varmeapparat  fremover. ;)

Upperpylon

Min mars 2019 lager litt knitrete lyd fra dashbordet akkurat i oppstarten når man setter seg inn, men så gir det seg fort.

Har alltid tenkt at dette er normalt, men mulig jeg tar feil. Min PTC heater har blitt byttet en gang, da varmen sluttet å virke.

Mondeo

Min har raslet helt siden jeg fikk den i 19. Aldri noe tull med varmen så har bare tenkt det er en plastlapp eller noe som flagrer litt inni der.

knegg

Sitat fra: Upperpylon på torsdag 16. februar 2023, klokken 07:29
Min mars 2019 lager litt knitrete lyd fra dashbordet akkurat i oppstarten når man setter seg inn, men så gir det seg fort.

Har alltid tenkt at dette er normalt, men mulig jeg tar feil. Min PTC heater har blitt byttet en gang, da varmen sluttet å virke.

Knitrelyd lager min også, har gjort det siden den var ny. Antar det er noe plast/metall eller noe som reagerer på varmen akkurat når det skrur på.
2020 Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA