Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW charging erfaringer

Startet av kmi, tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 14:05
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juli 2024, klokken 10:54Inntil videre, er det ihvertfall blitt enkelt å følge med via f.eks. chargefinder.no eller chargefinder-appen! Den er jeg "avhengig" av... ;)
Takk for tipset - var innom på Chargefinder nå - veldig bra med god oversikt over alle ladepunkter samt vurderinger - og pris med og uten medlemsskap (ihverfall på Tesla og Ionity).

Ellers har iX-en så lang rekkevidde at jeg kun i april i fjor, juli ifjor og nå i juli har ladet på hurtigladestasjon. All annen lading har vært hjemme. på jobb eller på hytta. Så selv om jeg er en erfaren elbileier med over 250 000 km i elbil - så har jeg veldig liten erfaring med hurtiglading.
Bare hyggelig å være til hjelp. Den appen/siden er genial. Og med mulighet til å filtrere på både type plugg, ladeoperatør og ladefart som de viktigste. Men og på om det f.eks. er gratis lademulighet, åpningstid-begrensninger mm.

Vil ikke si at min Kona er dårlig rekkevidde på, men jeg kjører stortsett mellomlangt og langt når jeg reiser, og har ikke hytte. Jobben har lademulighet, men nå er parkering og lading blitt fryktelig dyrt, så glad jeg bor i gangavstand til jobb (5-7 min), så jeg slipper matpakkekjøring.

Men det betyr at jeg ofte må lade på tur, for rekkevidden er ikke slik at den alltid holder hele veien, ihvertfall når man ligger 10 over i realspeed på motorveien. I tillegg er jeg ikke den best bemidlede, så laderpriser (og enkeltheten) er jeg derfor veldig observant på.

Stiller meg ikke på 50 kW-ladere for å spare penger, men med bare 7,2 kW på AC, så blir det fort å regne på om parkering på ladeplass er dyrere enn hurtig/lynlading. er det litt dyrere, men sparer meg for å vente ved lynlading, så ok.

Men ofte får jeg ikke stått så lenge som jeg ville trengt, så det bare utsetter tidenm litt for når jeg må lynlade, så da kan det hende jeg lar være å saktelade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA